Sälja e-böcker på nätet
Info
Folk söker på Internet efter information om alla typer av ämnen, från hur man startar ett import företag till hur man odlar ekologiska grönsaker. Du kan dra nytta av denna törst efter kunskap genom att antingen skriva och sälja dina egna e-böcker eller sälja e-böcker som redan har skrivits.
Har du drömt om att ge ut en e-bok om någonting du kan? E-böcker är i allmänhet kortare och enklare att skapa än en traditionell tryckt bok. För att kunna läsa en e-bok behövs någon form av apparat – en läsplatta, en mobiltelefon eller en dator. Urvalet blir allt större och funktionerna allt bättre.
Du kan välja att skriva en egen bok, marknadsföra och sälja den på nätet. Men om skrivande inte är din starka sida, kan du köpa e-böcker från andra och lagra dem i din webbshop.
Fördelar med e-böcker
Det finns många fördelar med e-böcker, eftersom du kan göra dem själv och det finns inga krav på att skriva flera hundra sidor som fallet är med pappersböcker. E-böcker är utmärkta för lite smalare ämnen. Dessutom kan man bära med sig två veckors lektyr utan att det väger ett gram mer än en enda bok i packningen. Att kunna söka sig fram i texten, att strukturera sitt bibliotek med hjälp av egna och andras sökbegrepp.
E-böckerna är bra för äldre människor, eftersom texten ofta går att förstora rejält. Via mobiltelefoner eller trådlösa uppkopplingar på läsplattorna kan även de som är på språng lockas att köpa böcker.
Kostnaden i att skapa en e-bok ligger i tid. Det tar så klart tid att skriva en bok, även om det är en e-bok på 25 sidor. Bortsett från tiden du behöver investera i projektet tillkommer inga andra kostnader. Det finns gott om program som hjälper dig med det tekniska.
Allteftersom människor vänjer sig vid att läsa större textmassor på skärm blir övergången till att läsa böcker på samma sätt närmast självklar.
Hur skriver du en e-bok?
Innan du börjar skriva behöver du bestämma bokens innehåll. Eftersom E-bok publicering är en lättare variant än traditionell förlagsverksamhet, fler människor gör det. Därför konkurrensen är högre, särskilt i traditionella ämnen. Etablera en nisch är nödvändigt om du vill sticka ut. Precis som tryckta böcker, e-böcker finns i hundratals genrer. Du måste besluta om vilken typ av e-böcker som du vill sälja.
Vad ska den handla om? Alla har något som de är bra på och sen är det bara att köra. Är du expert på att odla rosor, eller kanske en speciell typ av rosor? Skriv en E-bok om det och gör den så bra du kan. De flesta som köper dessa E-böcker är inte ute efter ett ”mästerverk” utan vill ha en lösning på sitt problem eller råd.
Det är bättre att nischa in dig på ett speciellt ämne, istället för att skriva en väldigt stor och bred bok. Om du väljer att skriva om ett relativt smalt ämne inom din bloggs huvudinriktning, behöver e-boken inte bli så lång samtidigt som du lämnar dörren öppen för fler e-böcker om andra underämnen.
En e-bok behöver som sagt inte vara speciellt lång. Om du gör den i PDF och A4-format är det helt okej att nöja sig med 25 sidor. Ofta är syftet med en e-bok att ge svar på en fråga. Den som köper boken vill lära sig något specifikt och då är det bara jobbigt om boken är på 250 sidor. Det är en stor fördel att e-böcker kan vara kortare. Många tryckta fackböcker innehåller väldigt mycket onödigt och redundant prat, men en e-bok kan vara kort och koncis.
Börja med att skissa upp vad e-boken ska innehålla och strukturera det i kapitel. Innan du börjar skriva bör du ha rubrikerna på dina kapitel klara. Samtidigt finns det lika många sätt att arbeta med en bok, som det finns författare. Att få klart strukturen och kapitelidéerna är bara ett sätt, men vill du jobba på ett annat sätt, gör det.
Från manus till digital fil
Att göra en e-bok kan vara enkelt och billigt. För att skriva kan du använda din vanliga PC och vilken ordbehandlare som helst. Kör du PC och Windows kommer du långt med Microsoft Word. När texten är klar behöver du korrekturläsa den. En bra start är att klistra in texten i Word eller ett annat program med rättstavning och grammatik. Det brukar hitta de flesta felaktigheterna. Allra helst ska du låta någon annan läsa igenom texten, och välj då en person som du vet är duktig på svenska och som vågar ge dig kritik.
Med texten korrekt behöver du skapa din e-bok. De flesta e-böcker som säljs på nätet brukar vara i PDF-format, eftersom det fungerar överallt. För några hundralappar kan den konverteras till ett format som ökar läsupplevelsen och förses med någon form av rättighetsskydd. Konverteringen görs oftast från PDF eller direkt från layoutprogrammet In Design.
E-boken ska ha ett eget ISBN-nummer. Om boken ska förses med kopieringsskydd ska den krypteras. Den hanteringen sker hos distributören, eftersom den görs unikt för varje bokköpare. Kostnaden för att lägga ut konverteringen ligger på några hundra kronor per format som boken ska finnas i.
Försäljning av e-böcker
Efter många, många timmars hårt arbete är din e-bok färdig. Den ligger på hårddisken i PDF-format och du har tagit flera backuper till USB-minne eller extern hårddisk. Nu ska du börja sälja den. Att sälja böcker är en utmaning. Ingen vet vem du är, eller vad som finns i den boken. Tänk dig att försöka sälja något till din genomsnittliga läsare, samtidigt som de kan köpa 5 andra e-böcker i ämnet!
Att sälja e-böcker handlar inte om att samla försäljningen för de kommande 10 åren. E-böcker har kort hållbarhet, Ju äldre din bok blir, desto mindre sannolikt att den kommer att sälja.
Hur ska då lilla du kunna nå ut och få din bok såld? Det finns så klar många olika sätt och bara fantasin kan sätta stopp här. Har du redan en blogg eller webbsida i samma nisch så är det ganska enkelt att marknadsföra sin egen bok där. Annars kan man även starta en mindre minisajt för just den boken där man skriver lite lockande om den och vilka problem den kommer att lösa om man köper den eller vad man kommer att lära sig.
Använd andra försäljningskanaler för att sälja din e-bok ex. genom att annonsera på forum, Google Adwords eller kanske Blocket. Registrera dig med ett affiliate -nätverk som en leverantör. En affiliate kommer att marknadsföra din bok med egna hemsidor och kommer att ta en viss procent av vinsten för varje försäljning. Du behöver inte betala om de inte får resultat. För att vädja till de bästa affiliates, måste du visa att din bok kommer att sälja. Samla information såsom data sök-och webbtrafik för att visa potentialen i din bok.
Tänk på omslag!
Skapa ett snyggt omslag, för omslaget säljer boken! Det är omslaget man ser först och det måste locka till intresse. Lägg därför ner extra tid på att göra ett snyggt omslag. Välj bra färger som syns, och en stor och tydlig titel. Använd gärna en undertitel för att beskriva boken ytterligare. Hämta inspiration från bokomslag hos bokhandlare på nätet. Använd gärna något lite annorlunda men passande typsnitt. Bokens säljsida kan du fila på i oändlighet. Se till att föra statistik över hur många som har besökt sidan respektive hur många av dessa som köpt boken.
Hur mycket ska boken kosta?
Prissätta en e-bok kan vara mycket subjektiv bedömning. Det beror helt på ditt innehåll, och den tid du har lagt ner på att skapa din bok. De flesta nya författare övervärderar ofta sin e-bok - och säljer betydligt färre böcker än vad de hade planerat. Att sälja e-böcker handlar inte om att göra en förmögenhet på en bok, det handlar om att bygga upp rykte för att kunna sälja flera böcker.
Om den är för dyr ingen kommer att köpa det, och du utesluter din mellersta marknad. Om den är för billig ingen kommer att köpa det, eftersom folk kommer att tro att informationen är värdelös. Förutsatt att du erbjuder en kvalitets-bok som är välskriven, professionellt formaterad med en iögonfallande cover - bör du börja sälja till aktuella marknadspriser. I sällsynta fall, om ditt ämne är ovanligt, och branschen ofta prissätter din typ av nisch mycket högre än andra - gör det också.
Kontrollera alltid på jämförbara e-böcker i din nisch och se hur de är prissatta. Men notera när de publicerades. Ju äldre boken, desto lägre pris.
En annan faktor som spelar viktig roll är vilka som är dina potentiella kunder. Riktar du dig mot tonåringar, kanske du inte bör lägga dig över 50-60 kronor, medan en egenföretagare kan betala 200 kronor för en bok vars innehåll kan hjälpa företaget att växa. Företagaren har dessutom möjlighet att dra av bok momsen, så det är en tacksam målgrupp att ta betalt från.
Att ta betalt för din e-bok
Det sista steget innan du börjar marknadsföra din bok, är att fixa betalningslösningen. Du behöver ett system som gör det enkelt för köparen att betala och sedan ladda ner boken.
Du kan välja mellan att ta betalt med kort eller via SMS. I praktiken kan du erbjuda bägge lösningarna, så länge du presenterar det på ett logiskt och tydligt sätt. Om du har skrivit en bok som riktar sig mot tonåringar, är SMS-betalning det enda du behöver.
När du prissätter din bok ska du också räkna på hur stor del av priset som betallösningen tar. SMS-betalningar kan kosta rätt mycket eftersom det skickas svars-SMS, plus att teleoperatörerna tar betalt. Det är inte ovanligt att hälften av ditt försäljningspris försvinner i avgifter när du tar betalt via SMS.
För att ta betalt med kort kan du använda Paypal, eller den svenska motsvarigheten Payson. Ingen av tjänsterna har några fasta start- eller månadskostnader, utan du betalar en procent på transaktioner. Det är relativt enkelt att skapa en säljknapp som du lägger in på din sida. När du skapar säljknappen får du ange en webbadress dit köparen kommer när betalningen är genomförd. På den här sidan ska boken finnas för nerladdning.
När du väl fått upp allting och testköpt din bok, så att du vet att det fungerar, är det bara att börja marknadsföra den! Skriv en bloggpost om den och lägg upp en annons för den. Skicka boken för recension till några utvalda bloggare som du tror kan vara intresserade av att skriva om boken.
E-boks-moms
I dag räknas en e-bok som tjänst, inte en vara, och är därför belagd med högre moms (i Sverige 25 procent, medan pappersboken har sex procent). Se Skatteverkets hemsida för mer information.