Eko-biltvätt

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Satsa på metoder och redskap som sparar miljö. När man tvättar nedsmutsade bilar på traditionellt vis förbrukar man mängder av vatten och kemiska medel som är miljöfarliga.

Du kan använda miljövänliga bilvårdsmedel som är godkända av Kemikalieinspektionen. Dessutom kan du t.ex. göra tvättning i två steg för att spara energi; tvätta först övre delen av fordonet och därefter den nedre delen.

Details

Med högtryckstvätten blir vattenförbrukningen mycket låg, bara 3% jämfört med åtgången vid manuell tvätt. Undvik även avfettningsmedel, annat än på små, svårt smutsade ställen. 

På marknaden finns att köpa många olika halvautomatiska högtrycksmaskiner som kan göra ett perfekt jobb åt dig. Maskinerna är mycket kraftiga och gör att man utan svårigheter kommer åt att tvätta alla ytor på bilen. Med hjälp av maskinen kan du tvätta och putsa en bil på cirka 15 minuter. Som extratjänst kan du exempelvis erbjuda motortvätt, oljebyte eller städning inne i bilen.

Marknadsföring

Dina kunder finns där det finns bilar. Och bilar finns överallt. På parkeringsplatser vid stora parker, vid golfbanor, idrottsarenor, shoppingcentrum och stora företags parkeringsplatser. Alla bilar blir smutsiga förr eller senare. Det är välkänt att dagens människor är mer stressade än någonsin, att folk har svårt att klämma in biltvättning bland övertidsarbete, dagishämtning, föreningsliv och sportaktiviteter. Skulle det inte vara roligt för en bilägare att få sin bil fläckfri och putsad medan han eller hon spelar golf eller shoppar i affären. Frånsett att man sparar tid på det sättet slipper man även risken för skador i lackeringen som ofta förekommer när man tvättar en nyare bil i en tvättautomat. 

Du kan också marknadsföra dig i området där du bor genom att informera på anslagstavlan eller i något lokalt informationsblad: "Jag kan hämta din smutsiga bil på morgonen och lämna den rengjord och snygg samma eftermiddag". Eller om julen exempelvis kommer kan du skriva "Varför inte ge bort en rekonditionering i julklapp"?

Ta alltid med miljöargumentet i din marknadsföring, genom att berätta att din biltvätt klarar alla miljökrav som gäller. Ansvar och kvalité är viktigaste i ditt arbete. Stamkunder kommer när du bevisar att du gör ett bra jobb. Dina kunder kommer framför allt att bli höginkomsttagare.

Sätt i gång, och hoppas på dåligt väder. Då lär du ju få fler kunder.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo