Presentreklam

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Tidigare var det ofta billiga saker som köptes in som presentreklam. Sortimentet var enkelt och billigt, ofta var det pennor, tändare eller t-shirts i olika varianter. Idag när marknadsföringen handlar om relationer och när företagen ofta är mer inriktade på kvalité än på kvantitet, blir presentreklamen allt viktigare i företagets totala marknadskommunikation.

Details

Idag finns hundratals företag som säljer presentreklam i Sverige. Utbudet av presentreklam och profilartiklar är oöverskådligt och det är bara ekonomi och fantasin som sätter gränserna. Du kan både tillverka och sälja dina egna reklamartiklar eller hitta och förmedla lämpliga artiklar åt befintliga företag.

Innan du börjar

Små och billiga artiklar med firmanamn kan bli grunden till en fin verksamhet, men bara om du har något nytt att erbjuda. Du kan köpa ett billigt varuparti hos grossister eller så kan du importera själv. För att trycka reklam på olika material krävs olika tryckmetoder. Skall du trycka på servetter eller små, jämna plagg då kan du göra detta med enkla maskiner. Men vill du trycka på ojämna ytor som exempelvis muggar eller paraplyer då behöver du en transfermaskin och speciella skrivare. Skaffa idéhandbok för professionellt transfertryck och välj egna motiv, logotyper och stilar.

Förmedla presentreklam

Hur skall man kunna välja i detta oändliga utbud av profil- och reklamartiklar, att välja något funktionellt och diskret så att mottagaren inte känner sig som reklampelare? Varför inte starta ett kundvårdskoncept, och ta hand om både hanteringen och distributionen av reklamartiklar till kunder? Det är väldigt populärt i USA att kontinuerligt skicka olika presenter till företagens bästa kunder.

Idén går ut på att kunderna börjar vänta på försändelserna varje månad, och därför ständigt tänker på företaget som låter skicka dem. Det gäller förstås att lära känna kundernas vanor innan man sätter igång med att skicka presenter. Med hjälp av olika enkäter, frågeformulär och teleintervjuer får man snabbt en bild av kundernas egenskaper och personliga stil. Sedan är det bara att förmedla kontakt mellan företag som vill vårda sina kunder på detta sätt och företag som tillverkar och levererar de presenterna till kunder.

Ett tips kan vara att skapa någon form av kundklubb. Har du en butik kan du t.ex. anordna någon tävling, låta kunderna fylla i ett tävlingsformulär och lämna personliga uppgifter som namn och telefon.

Ingen kund är för liten för ett profilerat plagg och alla affärer behöver då och då visa omtanke till sina kunder. Att hitta lämpliga produkter och att skicka till kunder skulle kräva en stor del av deras tid. Både du och dina uppdragsgivare tjänar på att låta dig sköta kontakterna med leverantörer av presentreklamartiklar och kunderna.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se