Marknadsföringskonsult för småföretagare

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

En hel del småföretagare har för höga tankar om sig själva och anser att bara de visar att de finns, så köper alla deras produkter. Men så fungerar det inte. Det räcker inte att tala om att man säljer skor när tiotals andra skoaffärer ligger på samma gata. Det gäller att anpassa sitt reklambudskap till den rätta målgruppen och visa att man har någonting att erbjuda som andra inte har. För att kunna göra detta behövs kunskap.

Details

Så fungerar det

Kunder köper inte bara därför att en produkt är billig, de vill att produkten är bra och att servicen är god. Dessutom ignorerar konsumenter i allmänhet reklam för märken som de inte redan använder.

Många småföretagare har svårt att hitta rätt strategi för att slå sig in på marknaden. Det finns idag många sätt att marknadsföra sig på, men det är inte alltid så lätt att hitta det enklaste, effektivaste och framför allt det mest prisvärda sättet. För att minska kostnaderna utformar småföretagare ofta sin reklam själva. Man skickar olika rea- och extraerbjudanden som inte alls visar sig vara effektiva i den egna branschen, vilket gör att det enbart kostar företaget både tid och pengar.

Marknadsföring handlar om att upptäcka och tillgodose behov. För att kunna skapa en framgångsrik marknadsföring måste man vara beredd på ständig förändring. Ny teknik ger nya möjligheter, nya trender kommer och gamla går, samtidigt som kundernas tycken och smak ändras. Småföretagarens marknadsföring är ofta alldeles för traditionell både i sin framtoning som taktik. Att skapa annorlunda erbjudanden och ge kunden nya upplevelser är grunden för att kunna göra kunderna nöjda och sälja en produkt.

Så gör du

Majoritet av småföretagare äger inte den förmåga som krävs för att göra en lyckad marknadsföring. Reklambyråer kan detta men få av dem vill jobba med småföretagare.

Om du har sysslat med försäljning och reklam och vet hur man säljer en produkt eller tjänst, kan du starta rådgivningsverksamhet och hjälpa småföretagare att komma i gång med sin marknadsföring. Alla människor har inte samma uppfattning om vad som är gott, fint, praktiskt eller billigt. Kan du hitta den rätta målgruppen och anpassa marknadsföringen till den, kan både du och dina kunder tjäna pengar på detta.

Tips

Marknadsföring är ett väldigt brett område som kan innefatta marknadsföring i flera olika kanaler som till exempel radio, lokala tidningar och inte minst Internet och sökmotorer. Ett tips kan vara att du nischar dig mot en grupp småföretagare t.ex. konsultföretag, restaurang- eller livsmedelsbranschen.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo