Reklamfinansierade släpvagnar

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Ingenting är gratis brukar man säga. Men i den här affärsidén lovar du just det. Oavsett om man flyttar, ska köpa nya möbler eller köra bort skräp så blir allt mycket enklare med en släpvagn. Den här idén erbjuder en riktigt smart lösning - varför betala för att hyra när man kan låna gratis?

Details

Du hyr ut gratis släpvagnar som är reklamfinansierade och fungerar som en mobil reklampelare för annonsörer.

Bakgrund

Kunder har ju ofta behovet av att enkelt kunna transportera saker som de köpt. Ju enklare de kan göra detta, desto nöjdare blir de med butiken. För butiker kan gratis släp innebära merförsäljning då kunderna inte längre behöver avstå från inköp på grund av platsbrist vid hemkörning. Dessutom uppfattas det som en väldigt god service när kunden får låna släpet gratis. Sist men inte minst ger loggorna på kärrorna en väldigt bra reklam och butiken får god exponering i bostadsområden när folk lastar ur och i sina saker.

Så fungerar det

Att hyra en släpvagn är något som de flesta förknippar med att åka till närmaste bensinmack och betala för ett hyrdsläp. Tack vare detta unika koncept att sälja reklamytan på släpen till annonsörer kan släpvagnarna lånas ut helt gratis till de som behöver. Detta är ett nytt och fräscht sätt att synas. Alla är presumtiva kunder, framför allt mindre företag som kanske inte sett detta som möjligt tidigare.

Du försöker hålla lägre priser jämfört med till exempel kollektivtrafiken med reklamplats på bussar eller på fast reklampelare på stan. Där är det förhållandevis dyrt att synas, och man exponeras under en ganska begränsad tid.

De som lånar släpen är dina viktiga medarbetare. Utan dem exponeras inte reklamplatsen. Den som köper reklam på släpen vill ju synas så mycket som möjligt både i och utanför lokala området och då måste släpen rulla.

Dina släpvagnar är försäkrade, men kunder betalar en självrisk i det fall något händer med släpet. Du kan också erbjuda möjlighet att skräddarsy tjänster efter företagens behov.

Innan du börjar

Du kan starta din verksamhet med hjälp av ett par släp eller flera, beroende på din ekonomiska förmåga. Satsa på de mest populära vagnar som människor föredrar att hyra.

Förberedd avtalsmallar och den nödvändiga dokumentationen som klargör olika villkor för uthyrning. Dokumenten ska vara väl organiserade så att kunderna förstår villkoren innan de hyr ut dina släp. Dessutom förbereder du en minihandbok som du ska ge till kunderna för att hjälpa dem att veta hur släpvagnar används och andra tips som de kan behöva.

Andra dokument som du kan vilja ha inkluderar checka in och checka ut dokument, ett hyreskontrakt, kontaktlista vid nödsituationer och en ansökningsblankett.

Försäkring är ett måste och du kommer att behöva prata med ditt försäkringsbolag för att få rätt nivå. Det finns olika försäkringsalternativ. Normala bilförsäkringar räcker inte för en uthyrningsverksamhet. Se över hur du kommer att hantera eventuella försäkringsfrågor och sök råd om hur du ska hantera eventuella skador som uppstår på släpvagnar.

Fördelar för reklamköpare

Reklamfinansierade släp är en lysande möjlighet för företag att marknadsföra butiken/marknadsplatsen samtidigt som man gör livet lättare för sina kunder. En marknadsförings satsning som ger ett mervärde till kunder samt driver trafik till butiken. Att hyra en släpvagn är något som alla förknippar med en kostnad. Genom att erbjuda den till sina kunder gratis gör man köpbeslutet lättare för kunden som ska ta hem sina varor. Samtidigt skapar man goodwill både till butiken och till handelsplatsen.

De nya handelsplatser som inte funnits så länge behöver informera kunder om vart dem finns och vilka butiker som finns representerade på området. Dina ”rullande reklamskyltar” med butikernas logotyper och en karta som visar var platsen finns kan vara ett bra alternativ. Släpen körs runt av kunder och hjälper dem nå ut med budskapet. Det är lönsamt både för butikerna på handelsplatsen som för deras kunder.

Komma i gång

Hitta en plats för dina släpvagnar. Verksamheten kan startas hemifrån och på deltid. Men för att driva uthyrningsverksamhet behöver du tillgång till en fastighet med kontor och parkeringsutrymme. Tänk på ditt företags behov och välj en lokal som passar in i din affärsplan.

Köp de släpkärrorna som du kommer att hyra till dina kunder. När du köper utrustning, leta efter kvalitetsprodukter som tål det slitage som dina kunder kommer att sätta på den. Du vill att din utrustning håller länge så att den hyrs ut till flera kunder över dess nyttjaperiod.

En bra idé kan vara att börja med bara ett par släp och sedan expandera verksamhet över tiden. Prata med återförsäljare för att ta reda på om de kommer att erbjuda rabatter för alla som köper mer än ett fordon i taget.

Marknadsföring

När du har din trailers klara för uthyrning behöver du nå ut till så många som möjligt för att marknadsföra din uthyrningsverksamhet. Sök företag som vill annonsera - både nya och väletablerade affärsrörelser. Varuhusen, stormarknaderna, möbelbutiker som erbjuder både utomhus- och inomhusmöbler. Men också alla andra typer av företag som kan vara intresserade av att synas.

Välj ut några pilotbutiker som är villiga att prova på konceptet. Förklara fördelar och att de kan få en ny kundkategori när de hyr ut släp till kunder som inte varit i butiken, men som dras av möjligheten att kunna använda gratis släp. I början, lämna en prova på period eller annat introduktionserbjudande så att du får en kundbas.

Bygg din egen webbplats och förbered broschyrer och flygblad. Annonsera på radion, i tidningen och andra lämpliga ställen där folk rör sig.

Låt alla du känner veta att du har ett släp att hyra. Tala till dem, ring dem och e-posta dem. Gå runt din stad eller distrikt med flygblad i dina händer och lägg upp dem i brevlådor. Eller hitta några tonåringar att göra det åt dig för en liten avgift. Lämna dina flygblad där människor samlas – mataffären, skolor, butiker och anslagstavlor.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo