Mediekonsult för företag

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Medier har stor betydelse för alla företag. I takt med att produkter blir allt mer lika och konkurrensen trappas upp blir det allt viktigare att satsa sina mediepengar på rätt sätt. Idag räcker det inte att producera en vara eller tjänst med bra kvalité till ett bra pris. För att kunna sälja måste man välja rätt mediekanal i sin marknadsföring.

Details

Trender

Varje dag verkar det vara ett nytt socialt nätverk eller teknik som uppfunnits och används. Det blir alltmer förvirrande för företagare. Dessutom är alla affärer unika och det finns ingen lösning som passar alla. Världen förändras ständigt och rör sig framåt.

Det är många som konkurrerar om konsumenternas uppmärksamhet och deras intresse och förmåga att ta till sig många budskap är begränsat. Att välja användbar marknadsföring och medier i framtiden kommer att kräva ännu mer kunskap och kreativitet. Annonser och direktreklam har länge varit en naturlig del av konsumenternas vardag men framtidens människor är vana användare av snabba digitala medier. I framtiden kommer ny teknik att ha ännu mer betydelsefull roll och etablerade medier kommer att få helt ny konkurrens.

En hel del företagare gör bristfälliga medieval som kostar stora pengar. Säljer man bilverktyg blir det kanske inte optimalt att annonsera i en kvinnotidning eller barnens favorittidskrift. En fransk parfym ska man inte heller sälja i en teknisk tidskrift för män.

Så enkelt är det naturligtvis inte. Det finns många frågor när man vill nå ut med sitt budskap och ska välja det lönsammaste sättet att nå sin målgrupp. Speciellt nu när interaktiva medier har ersatt helt traditionella medier och alla försöker att hänga med.

Så fungerar det

Bristen på mediekompetens och okunnighet bland företagare om lämpliga marknadsföringsmedier skapar en marknad för experter som kan hitta det rätta mediet med störst påverkan på målgruppen. Den ända vägen till en bättre marknadsföring är för många företagare att skaffa utomstående mediekonsulter som rådgivare.

Det handlar om att hur man ska nå sin målgrupp till lägsta möjliga pris. Få produkter klarar sig idag utan övertygande och rätt placerade reklam. För att det hela ska fungera måste allt stämma; medieval, tid, plats, format och frekvens.

Olika medier har olika egenskaper, upplagor och lämpar sig inte lika bra för alla typer av reklam. Det räcker inte med att satsa mycket pengar på reklam om reklamen inte är rätt utformad eller annonsen ligger i fel nyhetsblad/hemsida.

Som mediekonsult bör du känna till mediers potential och testa vad som fungerar bäst i enskilda fallet genom analys och planering.

Mediekonsult 2

Innan du börjar

Börja med att undersöka din bransch, din potentiella kundbas och konkurrenter. Att beskriva dina kunder och skapa en affärsplan hjälper dig att planera hur du ska tjäna pengar. Att säga att du erbjuder konsulttjänster inom media är inte tillräckligt.

Som konsult kan du ha många val på dina erbjudanden. Här är bara några: social media granskning, coaching, utbildning, skapa konto för nya företag, content marketing, bygga social media strategi mm. En digital mediekonsult ser till att företag hanterar sin närvaro på nätet på ett sätt som speglar företaget och dess varumärke optimalt.

Med en blandning av produkter och tjänster kan du bredda din inkomstbas. Men att ha för många kan också vara oöverkomligt eftersom du blir mer utspridd i dina uppgifter. Området är enormt och du måste hitta din nisch.

Att vara mediekonsult gör dig inte unik på marknaden. Titta på både vad du vill erbjuda och var finns det en matchande kundbas. Om du till exempel bara vill hantera marknadsföring av sociala medier för restauranger, ta en titt på restaurangerna runt om för att se om de behöver hjälp. Om du vill specialisera dig vidare på pizza restauranger finns det tillräckligt behov efter dina tjänster? Hur kommer du att sticka ut från alla andra som erbjuder samma- eller liknande tjänst?


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo