Kulturturism
Key Info:
Kulturturism, precis som orden säger, betyder turism med fokus på kultur. Samtidigt kan kulturturismen i sig vara ibland ett relativt luddigt begrepp mer beroende om vem besökaren är, än hur arrangemanget ser ut. En busslass betalande tyska turister på en konstutställning, är helt klart kulturturism. Men när samma utställning besöks av en skolklass vars rabatterade entrébiljett betalas av kommunen – så är detta inte kulturturism.
Info
Kultur inkluderar bibliotek, litteratur, läsande, språk, teater, dans och musik, bildkonst, arkitektur, form, design, film, arkiv, museer, utställningar, kulturmiljöer och trossamfund. Turism kan sägas stå för en företagsinriktning där företagaren erbjuder service och aktiviteter till inkommande personer på besök – som inte bor på orten.
Enkelt uttryckt skulle därför kulturturism kunna ses som ett turistiskt företagande där människor har en sysselsättning genom att erbjuda prissatta upplevelser med ovanstående kulturformer som rekvisita.
Kulturturism som affär är en bra affär. Rätt förpackat till rätt målgrupp ger goda möjligheter till ett lönsamt företagande. En klar framgångsfaktor är förmågan/möjligheten att jobba långsiktigt, samt att inte dra på sig för stora fasta kostnader innan intäkten är säkrad.
Inriktningar
Kulturturism är ett paraply för en lång rad olika tematiska grenar inom turismen.
Dykturism exempelvis är både natur och kultur. Ser vi till den del som gäller vrakdykning så handlar dykningen kort och gott om logistik för att ta del av historia i en undervattensmiljö som annars är främmande för människan. Måltidsturismen är en del föda och en del kulturtradition med historia som tillsammans förpackas till en smakfull upplevelse och gärna kryddad med en berättelse. Dark turism knyter an till vår kulturhistoria, även om den inte alltid kanaliserar den kanske mest rosenskimrande delen av mänsklighetens förflutna.
Film- och litteraturturism handlar om att folk vill komma och se de miljöer där omtalade filmer och böckers handling utspelar sig.
Utmaningar och möjligheter
Det finns många utmaningar för kulturturismen men möjligheterna är fler. En viktig aspekt på kultur och lönsamhet är att det allt för sällan finns given koppling till business i den turistiska affären. Det kan handla om en enastående kulturbyggnad eller miljö som någon driver, och alla vill se. Men att intäkten för besöket sällan täcker kostnaden för att driva stället. Den stora vinnaren blir istället den logistik av transporter, boende och mat som krävs för att besökaren skall kunna komma, stanna och åka hem igen.
En annan utmaning för många företag och företagare inom kulturturism, är att bli bättre på att hitta kunder och sälja. Helt enkelt att lägga ner mer tid på att jobba med ”sin affär”. Det gäller allt ifrån att hitta/välja rätt kunder, och lika gärna att våga välja bort de kunder som faktiskt inte är lönsamma.
Din uppgift är att förädla upplevelsen till den nivån att det går att ta betalt, så att du täcker dina kostnader, mer än för dagen. Och sedan gäller det att hitta kommunicerande kanaler till dina potentiella kunder. Och sist men inte minst gäller det att förbereda en kapacitet för att kunna ta emot de kunder som sedan kommer.
Ett exempel på lyckad kulturturism är alla de hanverkskurser, marknader och arrangemang som varje år drar många förväntansfulla besökare. Gäster som alla, förutom att frossa i hantverk, både äter, sover och förlustar sig på sin resa. Och just denna typ av turism innehållande ett lärandemoment visar enligt alla trender, ha framtiden för sig.
Marknaden
Att besöka historiska platser, kulturella sevärdheter, speciella evenemang och festivaler, eller museer och andra kulturinstitutioner har alltid varit en del av den turistiska upplevelsen. Att delta i någon kulturell aktivitet eller besöka en kulturattraktion är något som de flesta turister gör någon gång på en resa, men de riktigt medvetna kulturturisterna vars resande främst drivs av olika kulturella upplevelser är fortfarande en begränsad marknad.
Men, det finns många anledningar och trender som definitivt börjar påverka marknadens intresse för kulturturism i rätt riktning. Inte minst har de allt högre utbildningsnivåerna på våra marknader en stor betydelse då utbildning är den variabel som har störst påverkan på människors kulturintresse, inkomster och resor. Det intressanta ur ett rent kommersiellt perspektiv är att kulturturisten oftast har högre utbildning, tjänar mer pengar, reser mer och kan spendera mer pengar när de är på semester, än övriga turister.
Dessutom är den åldrande befolkningen en utveckling som gynnar kulturturismen. Vi vet att både intresset och deltagandet i kulturaktiviteter ökar med åldern, och är som störst någonstans mellan 45-65 år, och det är också i den åldern människor normalt sett har de högsta inkomsterna och mest tid att spendera på resor och kultur. En annan variabel som har påverkat resandet är kvinnors ökade egna inkomster, då kvinnor deltar i fler kulturella aktiviteter än män. Dessutom är det fortfarande de som tar de flesta besluten om både barnens fritidsaktiviteter och familjens semestrar.
Kulturbesöksmål
De traditionella attraktionerna såsom museer, gallerier och monument är fortfarande de vanligaste besöksmålen. Utvecklingen går dock mot att man alltmer söker andra kulturella attraktioner såsom scenkonst och festivaler. Följande attraktioner och besöksmål brukar definieras som kulturturistiska: monument, museer, konstgallerier, scenkonst, utställningar, kulturlandskap, arkeologiska platser, historiska byggnader, världsarv, kulturrutter, evenemang, språkskolor, parker och trädgårdar, traditionellt firande, festivaler, lokala museer, platsspecifik gastronomi och industriarv.
Paketering
Paketering betyder att man samlar separata upplevelser och produkter och säljer de som ett paket till turisten. De enskilda komponenterna tillhandahålls av olika leverantörer, men säljs tillsammans för att erbjuda en ny produkt som är mer lockande och enklare att köpa. Paketring är också ett verktyg för att skapa ett specifikt tema kring en destination genom att knyta ihop flera ställen och produkter med liknande profil och innehåll skapar du en starkare känsla för platsen.
Eftersom de turister som har kulturupplevelser som främsta drivkraft endast utgör ca femton procent av turistmarknaden, är det viktigt att tänka på att inte bara skapa paket som endast innehåller kulturattraktioner. Beträffande paketering av kulturupplevelser är det tvärtom viktigt att skapa paket som både innehåller kulturupplevelser och andra typer av upplevelser, då många gärna vill ha inslag av kulturupplevelser under sitt besök, även om det inte är främsta drivkraften.