Turistguiden

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Alla har vi upplevt turer i städer, på museer, på konstgallerier där någon som jobbat som turistguide berättat om vad vi ser. Om detta görs på ett bra, informativt och helst även roligt sätt så får man som besökare så enormt mycket mer ut av ett sådant besök med turistguide än om man går där ensam och tittar. Med en skicklig turistguide kan man få en underbar känsla av att det man ser börjar leva och ha en mening. 

Details

Om du har de nödvändiga grundläggande kunskaperna kan du starta din egen guideverksamhet. Detta tips om affärsidén passar om du har ett intresse av att träffa mycket folk och att se till att de trivs. Du ska inte välja starta eget som turistguide för att tjäna stora pengar för det finns det inte så många som gör det inom denna bransch.

Jobba som turistguiden

Det grundläggande för att jobba som guide är att du hela tiden måste förnya dina kunskaper, vilket är stimulerande och kul för dig om du har ett intresse för något speciellt. Folk som går på turer med någon som har ett jobb som guide är frågvisa. Det gör det så mycket mer utmanande och spännande för dig som jobbar som guide och varje gång du inte kan svara fullständigt kommer du att leta reda på den kunskapen och därmed hela tiden lära dig nytt. 

Skaffa dig nödvändig kunskap om det du ska informera om. Och det är lika viktigt att du ger god service och helst är underhållande och lite rolig. Då kommer du att lyckas bra. 

Det är perfekt, naturligtvis, att ha erfarenhet både som en resande och som en guide innan du startar eget guideföretag så att du förstår den unika dynamiken i gruppresor.

Marknaden

De flesta museer, hotell, turistbyråer och städer hyr kontinuerligt in turistguider. Det är också vanligt att större företag hyr in specialguider när de har utländska besökare som skall informeras och underhållas när de kommer till den ort där du är.

Hur hittar du kunder?

Du marknadsför dig som guide genom att hela tiden bygga allianser och nätverk med alla som träffar turister och andra besökare. Du måste sköta din egen PR. Det betyder att jobba med PR hos taxichaufförer, eventplanerare, hotellpersonal, restaurangpersonal, turistbyråer, större företag som har en HR- och/eller informationsavdelning. 

Skaffa visitkort och en logotyp. Ett av de billigaste sätten du kan annonsera på är med visitkort. Förutom alla dina kontaktuppgifter, var inte blyg att inkludera en kort lista av tjänster eller speciella erbjudanden du kör. Glöm inte utrymmet på baksidan av kortet! Inkludera ditt foto att göra ditt företag mer minnesvärt eller skapa magnetiska visitkort. 

Skaffa en hemsida. En webbplats kan underlätta för kunder att få veta mer om dina tjänster, dina priser och ditt företag - när det passar dem. Det är också ett marknadsföringsverktyg som kan spara tid och pengar, eftersom det kan fungera för dig, när du inte arbetar. Det kan även ta bokningar, frågor eller hantera inköp för dig.

Hur du kan bli tour guide för ditt område

Du kanske inte har tagit ditt eget lokala område eller stad som en "turistattraktion", men du kan bli förvånad över de möjligheter som omger dig. Det finns så många saker som folk vill se och göra - och de kanske inte ens vet att de är tillgängliga för dem. Historiska landmärken, synpunkter, vandring, cykling, vinprovning, fågel eller naturstudier, kajak eller kanot turer, helikopter utflykter, stad vandringsturer eller bryggeriturer. Dessa är bara några idéer om vad du kan göra. 

Du behöver inte ens ha kunskap om ditt områdes historia eller äga en helikopter eller något annat - du kan samarbeta med någon som gör det, och de kan hjälpa till att leda turer medan du hittar kunder och hanterar verksamheten. 

Förutom att inte veta vilka verksamheter finns i ett visst område, de flesta turister är på semester och inte vill gå igenom arbetet och krångel att ta reda på de bästa ställena att gå där, att hyra utrustning eller hitta transport för att komma dit. Om du kan tillhandahålla de tjänster och förenkla för turister – kan du sannolikt öka din försäljning.

För att ytterligare öka din inkomst, överväga att erbjuda souvenirer och foton av dem under deras besök. Om du ger något som de verkligen gillar, kommer de att uppskatta ansträngningen, och faktiskt hjälpa "annonsera" din tour service till framtida kunder.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se