Gratis semester

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Denna affärsidé är enkel, och går ut på att erbjuda folk att byta sin bostad med någon som bor på en annan ort, en ort man gärna vill tillbringa sin semester på. Du startar en förmedlingsbyrå och hjälper alla som vill semestra på det sättet d.v.s. få kontakt med människor som vill byta bostad just med dem.

Info

Det finns några stora internationella ”byta bostads”-organisationer men du hittar din egen nisch då du enbart vänder dig till en bestämd målgrupp.

Så fungerar det

Semestern är något som alltid innebär extra kostnader. En stor del av sparpengarna går just till själva boendet. Genom att byta bostad med människor med samma tankar får man möjlighet att eliminera denna kostnad. De som bor i en storstad får möjlighet att semestra på landet och tvärtom. Man kommer ofta till platser och badorter dit inga charterresor går och ser städer som man annars aldrig skulle se. Att ha någon boende i sin bostad när man är bortrest minskar dessutom risken för inbrott.

Komma i gång

Du skall etablera dig på nätet för det är ett bra sätt att hålla kostnaderna nere. Om du även planerar att trycka ett antal "riktiga" kataloger då måste du ta betalt för medlemskapet i en proportion som motsvarar tryckkostnad och administration för att få med namn och reseönskemål i katalogen. Skriv där alla adresser och personer som vill byta bostad under semestern. Samla broschyrer, turisttips, kartor, bilder på bostäder och sätt i gång. 

Du kan konkurrera med de stora förmedlingarna genom att specialisera sig och förmedla kontakter bara mellan vissa målgrupper. Det kan vara äldre, icke rökare, djurvänner eller småbarnsföräldrar. Det handlar om att ha samma intressen och om att kunna lita på varandra. Det är ju ändå ens eget hem som man byter och då är det viktigt med förtroende. Man måste ta hand om prylar ev. djur eller hålla blommor vid liv. De som har samma intressen har bättre förutsättningar att förstå varandra. 

Du kan även specialisera dig genom att enbart förmedla vissa typer av lägenheter, t.ex. små bostäder eller förmedling av bostäder som ligger vid havet mot de som ligger på kontinenten.

Ett tredje sätt att profilera sig på kan vara att enbart förmedla semesterbostäder mellan några enskilda attraktiva resmål. 

Barnens sommarlov är ofta längre än föräldrarnas ledighet och många barn behöver några veckor i annan miljö. Därför kan du vända din marknadsföring även till småbarnsföräldrarna och erbjuda dem att byta bostad under semestern med en annan småbarnsfamilj i samma situation som dem själva.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg