Resor för singlar

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Det finns många olika anledningar till att människor reser ensamma, allt från skilsmässor till att de har en partner som inte kan- eller vill resa. Trots att singlarna ökar i antal och att det kan vara en lovande marknad, anordnar få resebolagen resor som vänder sig speciellt till singlar.

Details

Varför resa ensam när man kan uppleva nya platser tillsammans med andra? Som singelresearrangör ordnar du guidade gruppresor för alla som saknar någon att resa med och som vill upptäcka mer än bara en strand på semestern.

Bakgrund

Aldrig förr har så många levt ensamma. De består av unga och gamla människor, men också av människor i den yngre och äldre medelåldern. Oberoende av åldersgrupp har ofta singlarna två saker gemensamt: de är köpstarka och har en vilja att betala för att få det de vill ha. Det visar sig också att singelhushållen i större utsträckning än samboende och gifta spenderar mer pengar på sig själva.

Det var i början främst singelföreningar som anordnade singelresor. Föreningar har märkt av det stigande antalet singlar i samhället och erbjuder fortfarande det största utbudet på resemarknaden. De anordnar singelresor i en rad varianter; för 55-plussare, för singlar med barn och singlar utan barn, för golfsinglar, för fjällvandringssinglar och för festsinglar.

Så fungerar resebyråer

Resebyråerna är företag som säljer reserelaterade produkter och tjänster till företag och enskilda konsumenter. De kan vara traditionella resebyråer på gatan eller hembaserade, där du sitter hemma och allt arbete sker på nätet och via telefon. Den fysiska byrån arbetar också via nätet och via telefon, men de har också anläggningar för gångtrafik och kan placeras var som helst från små köpcentra till företagets kontor i stora byggnader. Resebyråer oftast förmedlar tjänster och produkter från olika leverantörer och i princip agerar som mellanhand.

Att driva resebyråverksamhet

Bestäm om du vill arbeta med andra reseföretag eller om du kommer att ha ett eget kontaktnät och bygga upp verksamhet från början. Eftersom det finns en stor mängd olika former av resebyråer beroende på vilka kunder du vänder dig till, vilka slags resor du förmedlar samt vilka försäljningskanaler du använder dig av, är det svårt att generallt tala om hur du ska bära dig åt om du vill starta en resebyrå.

Om resebyrån ska arrangera eller sälja paketresor måste säkerhet ställas hos Kammarkollegiet. Skyldighet att ställa säkerhet föreligger även för s.k. paketreseliknande resor. Observera att en resebyrå inte får börja marknadsföra resor innan garanti ställts. Mer information på www.kammarkollegiet.se.

IATA är en sammanslutning av internationella flygbolag. För att få sälja flygbiljetter med IATA flygbolag måste din resebyrå godkännas av och i vissa fall ställa säkerhet till IATA. WWW.iata.org

Vilka produkter och tjänster har du tänkt sälja? Det är ofta en bra idé att tidigt kontakta leverantörer (flygbolag, hotell, tågbolag, researrangörer osv.) som du vill vara återförsäljare för.

Innan du börjar

Resebranschen är i många avseenden en speciell bransch, inte minst på grund av invecklade momsregler och att resebyrån har en något oklar ställning som förmedlare för andras räkning. Detta gör att erfarenhet från branschen är en stor fördel för den som vill starta en resebyrå.

Utveckla en affärsplan som beskriver dina mål och din budget. Startkapital och den summa pengar du tjänar med din egen resebyrå beror på hur mycket arbete, tid och engagemang du lagt ned på det.
Gör en undersökning. Läs så mycket du kan om de olika resealternativen och resebyråtjänster för att avgöra om certifiering eller registrering krävs i ditt tillstånd och vilka utbildningsmöjligheter finns tillgängliga. Även om det inte finns en obligatorisk pedagogisk kurs för att starta och driva en resebyrå, om du inte är bekant med verksamheten en kurs kan vara till nytta för dig.

Hitta en nisch!

Bestäm vilken typ av resa du vill sälja till din målgrupp, till exempel kryssningar eller storstads weekendpaket. Det hjälper att vara bekant med din produkt. Till exempel, om du har rest till Europa många gånger, skulle du vara kunnig i att planera en semester där. Du kommer att vara mer framgångsrik om du fokuserar på ett visst område av resor.

Så gör du

Du anordnar gruppresor för singlar som söker sällskap och vill resa tillsammans med andra singelresenärer. Fokus ligger på upplevelser och att upptäcka unika platser, snarare än de vanliga charteralternativen som oftast går ut på att ligga på en strand.

Du kan driva verksamhet genom att hänvisa dina kunder till resor som andra större företag organiserar, mot en ersättning, eller så kan du ta fram och sälja egna resepaket. Väljer du en remiss modell, kontakta befintliga resebyråer och erbjud dem ett partnerskap. Skriv avtal med ett eller flera turistföretag. Förhandla fram en rättvis provision för att hänvisa kunder.

Efter att kunden har anmält sig till en resa, skickar du ett inbetalningskort för anmälningsavgiften. Anmälan blir bindande efter att kunden har betalat anmälningsavgiften sedan gäller researrangörens allmänna resevillkor!

Välj schyssta partners

Resebyråer kan arbeta direkt för allmänheten eller fungera som en kanal mellan en etablerad resebyrå och den resande. Andra erbjuder fortfarande både unika resor på egen hand och reser med grupperna. Oavsett vilket resealternativ du vill erbjuda så behöver du ofta lokala guider och samarbetspartner på plats. Allt fler kunder ställer allt högre krav på att reseindustrin skall ta ett större ekonomiskt och socialt ansvar i de länder man verkar i.

Samarbeta med utvalda lokala researrangörer där schyst resande är en viktig del. Schyst resande handlar bland annat om att dina kunder skall lära sig mer om landet de besöker, att de skall äta på den lokala restaurangen, lära känna lokalbefolkningen, resa och bo småskaligt på lokalt ägda hotell, visa respekt för den lokala kulturen, använda sig av lokala guider, inte pruta för prutandets skull, fråga innan man fotograferar någon, vara sparsam med vatten med mera.

Fördelen med liten resebyrå i din storlek är att du lättare kan påverka vilka hotell och lokala agenter du skall arbeta med.

Så tjänar du pengar

När en kund närmar sig din resebyrå räknar hon/han att få utmärkta priser med liten eller ingen planering och förberedelse. Du accepterar kundens önskemål och börjar forska resor, priser och boka lämpliga erbjudanden. För varje erbjudande som du bokar med partners ex. flygbolag, kryssningsrederier eller biluthyrningsfirmor, den medverkande företag som tillhandahåller tjänsten erbjuder en provision till dig i utbyte för kundens bokning.

Paketresor kombinerar flera reseprodukter. Din provisionstakt kan variera från 10 till 20 procent av kostnaden för paketet beroende på storlek och din egen arbetsinsats under resan.

Flygbolag erbjuder ofta en fast provision till resebyrån. Flyget är en viktig del av de flesta resor, vilket ger flygbolagen viss makt att bestämma avgifter.

Marginalen mellan vad flygavgifter och kunden betalar är smal, och med så många biljettpriser tillgängliga direkt från flygbolaget, det finns sällan utrymme för extra provision.

Resebyråerna gör mest provision på ytterligare objekt de säljer när resan har bokats. Reseförsäkring, privata transfereringar, utflykter och andra tillägg ger de högsta vinstmarginalerna.

Marknadsföring

Oavsett plats och inriktning du väljer, måste du marknadsföra din resebyrå väl. Dina kunder är singlar i alla åldrar, etniska grupper och religioner. När du är specialiserad på en viss typ av resor, det hjälper dig att skapa mer fokuserade och effektiva reklamkampanjer.

Planera helst resor som är lite annorlunda och spännande! I och med att alla är singlar och i samma sits, åker de av samma skäl; de vill alla träffa nya människor och knyta nya kontakter. De flesta singlar hör om singelresor via vänner och bekanta, så mun till mun metoden och rekommendationer blir din viktigaste marknadsföring. Kan du ordna resor som är unika, roliga och spännande, kommer ordet spridas snabbt bland målgruppen och minska behov av kostsam reklam.

Gör visitkort för din resebyrå och en liten flyer att dela ut till vänner och företag. Bygg en bra hemsida med information om allt du kan erbjuda kunderna. Skapa en närvaro på sociala medier. Använd gratis annons platser som finns på nätet.

Sätt små, billiga annonser i den lokala tidningen under resor. Nätverka med turistföretag och lokala researrangörer i ditt område för att erbjuda dina tjänster via dem. Skapa paketresor specifikt för helgdagar, såsom jul och nytt år. Paketresor kan innehålla skidåkning i bergen eller njuta av varmare väder i söder.

Turistbranschen är en bransch som påverkas i relativt stor utsträckning av trender i och med att den involverar så många olika områden. Läs branschtidningar och artiklar på nätet för att hänga med i utvecklingen.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo