Öppna ett café

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Caféer öppnar upp i princip överallt; på gym, flygplatser, i mataffärer, caféer och i köpcentrum. Att öppna café är relativt okomplicerat – och med rätt planering i förväg, kan bli lönsamt. Om du har en sann passion för att servera gott kaffe och skapa en mysig oas för fikande gäster så har du goda skäl att gå vidare med dina caféplaner.

Details

Det finns en mängd saker du behöver göra och ha koll på om du funderar på att starta café, alltifrån att färdigställa och inreda lokalen till att investera i utrustningen och anställa ett vinnande medarbetarlag. Innan du ens börjar tänka på att öppna en egen plats, få två till tre år erfarenhet i branschen.

Innan du börjar

Studera branschen och trender, arbeta deltid på ett kaffe för se hur det fungerar i praktiken och lär dig allt du kan. Fördjupa dig i detaljerna i kaffeindustrin innan du gör några ekonomiska åtaganden. Nästa steg är att kolla hur marknaden och den lokala konkurrenssituationen ser ut. Du behöver förstås också informera dig om alla de tillstånd som krävs för att komma igång med din nystartade verksamhet. Om du också ska laga mat i ditt kafé ställs högre krav på verksamheten och då kan du behöva ytterligare tillstånd. 

Bestäm dig för vilken typ av café du ska satsa på. Tänk dig själv i ditt café som kund, vad är du ute efter? Vilken typ av mat eller dryck som du vill ha? Hur stor lokal behövs? Hur många gäster som du kan hantera på en gång? Bestäm vilken utrustning du behöver. För att göra detta, avgör först vad dina menyalternativ kommer att bli. Kommer du att servera kaffe, te och desserter? Om så är fallet, kommer din utrustning behöver vara minimal. Men om du vill specialisera dig på espresso, smoothies eller delikates smörgåsar stil, då kommer du också behöver ordentlig kylning tillsammans med ett arbetsområde. 

När du är klar över dina mål och dina skäl till varför du väljer att starta ett café är det dags att sätta dig ner och skriva en affärsplan för café.

Skapa en vision för ditt café

Vilken sorts upplevelse vill du ge dina gäster? Skapa en vision för ditt café som inkluderar inredningen, färgsättning, ljus, skyltar, menyns utformning och personalens kläder. Kanske vill du kombinera ditt café med en kaffebar, kanske ska du även erbjuda andra hälsosamma alternativ? Fundera på ett namn som matchar visionen om hur ditt café ska upplevas när gästerna kliver in genom dörren.

Välj rätt läge

Titta på olika platser som är tillgängliga för uthyrning eller försäljning. Välj den plats som bäst passar din budget och ger en idealisk plats för kunderna. Leta efter pittoreska, billiga vakanser som ligger nära populära inneställen. Öppna ditt café på en plats där många människor passerar, helst törstiga och fikasugna människor förstås. Ett gym, ett högskolecampus eller en gata där många människor rör sig är bra exempel.

Undersök först om det finns andra caféer eller restauranger som säljer hälsomat i närheten. Vad säljer de och vad kan du erbjuda som kompletterar deras utbud? Öppna inte upp för nära konkurrenten, men öppna gärna i ett kvarter eller område som attraherar många förbigående. Om du är i ett industriområde av staden, se till att ditt café är lätt att nå av lokala arbetstagare som är på lunchraster. 

Om din lokal tidigare har använts som ett café, kan detta fungera till din fördel eftersom du inte kommer att behöva spendera tid och pengar på att omvandla det till ett kafé. Gör ändringar i inredningen, om så önskas. Köp ytterligare utrustning som krävs. Om din lokal saknar bord, stolar, disk, kassaapparat eller andra objekt som du behöver för att utveckla din caféverksamhet, måste du köpa dessa poster. Planera för en uteplats med bord och stolar om ditt avtal tillåter det.

Utveckla relationer med leverantörer och distributörer

Du behöver för att säkra de bästa och mest kostnadseffektiva sätten att få all mat och andra objekt som du behöver för att driva ditt företag på en daglig basis. Via pålitliga leverantörer och distributörer som erbjuder utrustning och råvaror av hög kvalitet. Via dem får du all mat, dryck, bestick, menyer och marknadsföringsmaterial du behöver för din verksamhet. 

Gör en budget och sätt dina priser utifrån de marginaler du vill och behöver uppnå i din verksamhet. Vilken prisnivå kommer att göra att du behåller din konkurrenskraft samtidigt som du är lönsam? Om du helst inte tar dig an budgetarbetet på egen hand kan det vara en god idé att ta hjälp av någon utomstående med erfarenhet av att göra budgetar och räkna på saker och ting.

Hitta rätt caféutrustning

Du kan köpa nytt- eller begagnad caféutrustning till ditt nyöppnade café. Köp ingen begagnad caféutrustning såvida du inte har koll på exakt hur gammal den är, varifrån den kommer, vem som använt den och hur länge eventuella serviceavtal gäller. Det gäller främst teknisk caféutrustning. Däremot går det utmärkt att köpa begagnade diskbänkar, bord, diskar och liknande. Även om du köper den begagnade tekniska caféutrustningen från en vän så gäller det att vara försiktig. Du behöver bland annat ha koll på när denna caféutrustning senast servades och om det finns någon giltig garanti. 

Fundera på vilken typ av caféutrustning du behöver, det är onödigt att spendera för mycket och köpa på dig teknisk caféutrustning som överstiger caféets behov. Det finns många tillverkare och modeller att välja mellan. Exponeringsdisk där du presenterar och förvarar dina kakor, tårtor, mackor och liknande avgör delvis hur mycket golvutrymme du behöver. Tänk på att en snygg, fräsch och presentabel exponeringsdisk som presenterar era varor på ett lockande sätt ofta är nyckeln till en hög omsättning, så snåla inte alltför mycket. 

Espressomaskin är en viktig och central punkt på ett café, men du behöver inte köpa en maskin som är dyrare och mer avancerad än du behöver. Ofta räcker med det med en maskin som en person kan hantera samtidigt, relativt få caféer kräver större espressomaskiner än så. Du kan välja mellan en automatisk, halvautomatisk eller manuell maskin. Välj i första hand en automatisk, det spar mycket tid i vardagen. 

Undvik att välja alltför bekväma möbler, då riskerar du att få gäster som stannar mer eller mindre hela dagen. Denna regel gäller alltifrån soffor till stolar och bord. De ska vara funktionella och snygga, men helst inte alltför bekväma!

Diskbänkar och köksbänkar är oftast tillverkade i rostfritt stål. Välj köksbänkar och diskbänkar som enkelt och smidigt kan rengöras.

Starta och Driva café

Börjar med ett litet café är ett bra sätt att lära sig konster och knep att äga och driva ett matställe. Samtidigt du sliper de höga kraven som kommer om man vill starta en fullskalig restaurang. Om du har tillgång till startkapital så kan du snabbt komma igång med din verksamhet. Den stora utmaningen som caféägare är snarare att hitta rätt plats, skapa en trevlig miljö och skapa lönsamhet. 

Börja med ett litet utrymme och en enkel meny med bara ett par alternativ. Det är bäst att behärska fem till tio starka rätter snarare än att försöka tjäna allt under solen. Från och med endast ett fåtal rätter kan du hålla begränsade ingredienser till hands och har minimala artiklar att lagra i förrådet. När du är framgångsrik, kan du alltid expandera.

Om du spenderar för mycket för att bygga ut ett stort utrymme och kan inte fylla borden, kommer det att ta för lång tid att bli lönsam och verksamheten riskerar att misslyckas. Var noga med att följa din ursprungliga plan för verksamheten, men var också flexibel och beredd att anpassa planen under resans gång, utifrån kundernas efterfrågan. Uppdatera sortimentet, investera i ny utrustning och uppdatera dina mål i takt med att verksamheten expanderar.

Marknadsföring

Utveckla din logotyp, grafik, visitkort, och allt annat reklammaterial. Detta kommer att hjälpa dig att samordna de färger du använder i din inredning, på din meny, och andra marknadsföringsartiklar. Var lyhörd för kundernas önskemål och synpunkter. Uppmuntra kunderna att komma med feedback på ditt sortiment, inredningen och personalens bemötande. Det är värdefull information för ditt arbete med att ständigt förbättra erbjudanden. 

Utöka sortimentet för kunder med allergier och specialönskemål. Efterfrågan på glutenfria alternativ, GI-bröd och kakor och ett sortiment som är anpassat till olika typer av allergier ökar stadigt. Om du satsar på ett utbud för dessa målgrupper ökar du dina chanser att bygga upp en stadig och trogen stamkundskrets som gärna tar sig till dig för att få tillgång till ett unikt sortiment. 

Marknadsför dig smart och samarbeta med andra företagare. Gå med i lokala företagarnätverk, inled samarbeten med andra företag, exempelvis catering firmor och hotell och skapa gemensamma erbjudanden. Var öppen för annorlunda samarbeten som kan hjälpa både dig och andra företagare att nå nya kundgrupper, exempelvis genom att arrangera en bokkväll eller en bakworkshop på ditt café. 

Erbjud något unikt som sticker ut från mängden och kan locka kunder. Kombinera olika intäktskällor, från lönsamma julbord till chokladkurser på caféet. Se till att dina annonser är tydliga med varför ditt café är så speciellt och värt att besöka. 

Hitta något som inget annat café har! Tänk livemusik, gratis internet, en signatur drink eller studentrabatter! Många gånger kaféer kan sättas i äldre, mer pittoreska platser, och detta ofta bidrar till känslan och stämningen i populära kaféer.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo