Starta ett konditori

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Om du älskar att baka, har riktigt bra recept och gillar tanken på att starta eget är ett eget konditori förstås ett lockande alternativ. Men, att äga ett konditori är ett allvarligt steg och en seriös satsning. Inte längre kommer du att kunna bara baka spontant, när du känner för det. Du kommer att bli styrd av ett schema, beställningar och dina kunder. 

Details

Det är viktigt att du lär dig om hur branschen och det praktiska arbetet med att äga och driva ett konditori fungerar innan du bestämmer dig för att ta steget.

Studera verksamheten

Prata med konditoriägare som lyckats bli framgångsrika och notera koncept som verkar fungera. Konditori är en verksamhet där du tillverkar och säljer finare bakverk, konfekt och liknande. Ofta är detta kombinerat med ett serveringsställe, där du serverar bakverken tillsammans med kaffe, te eller annan dryck. Viktigaste saker som behövs för att starta verksamhet är konditori utrustning och inventarier, bakning ingredienser, reklammaterial och förpackningsmaterial. 

Innan du sätter upp ett konditori, måste du först kunna- eller lära dig att baka. Många gör misstaget att sätta upp ett konditori utan att först veta hur kakor och bakelser görs. Det räcker inte att du hyrt bagare att göra arbetet, du måste också veta processen så att dina bagare inte skulle ge dig en egen tolkning av kvalitet. Om du ska anmäla dig på utbildningen välj en kurs som har massor av praktiska aktiviteter, vilket innebär att du blir uppmanad att baka och inte bara sitta och lyssna och titta på demonstrationerna.

Det finns en hel del av utbildningscentrum och kulinariska skolor som erbjuder praktiska bakningskurser. Den bästa utbildningen blir dock att arbeta på ett konditori själv. Så försök komma i kontakt med något av de lokala konditorier och be om att få en praktikplats eller jobb där.

Innan du börjar

Skriv en affärsplan. Oavsett om du tänker sälja dina bakprodukter på torghandel, på Internet eller i butik, bör du skriva dina planer för denna typ av verksamhet. Du behöver den inte bara för att visa potentiella långivare och investerare, utan också att hjälpa dig att lägga ner dina mål för ditt företag. Din plan kommer bl.a. att omfatta produktkalkyler, förväntade kostnader och intäkter, din marknadsplan och de produkter du tänker sälja, samt dina långsiktiga mål för verksamheten, bland annat planer på att expandera. 

Utvärdera din ekonomi. Du måste ha ordnad hushållning om du ska ansöka om lån, liksom lite cash till handpenning för att lägga ner på antingen ett hyresavtal eller köp av en byggnad. 

Fråga dig själv vilken typ av produkter som du bakar. Många konditorier specialiserar på bara fikabröd eller vissa kakor och bakelser, som muffins, medan andra konditorier erbjuder allt. Om du känner dig bekväm och vill erbjuda alla typer av bakverk, gör det. Men om din nisch är kladdkaka eller wienerbröd, kanske du vill bli känd inom din nisch först och sedan utveckla kunskaper inom andra områden (eller anställa folk duktiga på andra områden) innan du expanderar ytterligare. 

Köp utrustning om din plats inte har den med. Du kommer att behöva leasa eller köpa utrustningen, så om du sitter på en small budget, leta efter restauranger som går i konkurs eller auktioner. Nätet är också en utmärkt resurs för att hitta begagnad kommersiell restaurang utrustning.

När du har din utrustning på plats, kommer du att vara redo för öppning.

Leta efter en bra plats

Ett av dina tidiga mål i etableringsprocessen bör vara att hitta en plats som uppfyller dina specifika behov, vilket kommer att variera beroende på vilken typ av konditori du startar. Fundera på vilka är dina behov och önskemål vad gäller restauranginredning, rumsindelning och stil? Medan vissa föredrar en helt färdigställd konditorimiljö, vill andra ha möjlighet att själv ordna om i lokalen. Behöver du plats för terrass eller uteservering? Till exempel, om du startar ett konditori som är starkt beroende av gångtrafik, kommer du vilja hitta en plats i ett område med mycket folk.

De människor som befolkar ditt närområde är din målgrupp. Leta efter en plats där människor samlas som ex. nära en marknad, nära en skola, en buss eller tågterminal, eller i ett köpcenter. Om du startar en postorder konditori butik som specialiserat sig på bakverk säkra för människor med allergi, måste du hitta ett kommersiellt kök att hyra. 

Undersök din omgivning. Om du bor i stor stad, till exempel, kommer du att konkurrera med konditorier och livsmedelsbutik som har varit i branschen under en lång tid. Helst ska du kunna hitta ett befintligt konditori som säljs eller där ägarna ex. går i pension. Att sätta upp ett konditori från grunden kan vara dyrt, men om du hittar rätt plats-i ett sammansvetsat grannskap, till exempel, med andra butiker det kan vara värt besväret och kostnaden.

Komma i gång

Utveckla recept och skapa en produktlinje för ditt konditori. Din verksamhet ska ha ett primärt fokus på fikabröd och kakor, och den bör också erbjuda kompletterande produkter som utökar din nisch och ger kunderna bra valmöjligheter. Bortsett standard erbjudande bör din produktlinje varieras tillräckligt för att dina kunder ska finna det intressant. Erbjud säsongsbetonade menyer och kundanpassade special-beställnings artiklar, såsom födelsedagstårtor. 

Skaffa ett inventeringssystem för lagring och beställning av ingredienser. Detta kan vara ett dataprogram som integrerar mängden av varje ingrediens som du använder i den dagliga produktionen med orderinformation för respektive beställning. 

Designa en attraktiv fönsterskylt för din konditoriverksamhet. Använd flätade väskor och korgar som visar upp dina produkter. Skapa displayer som visar mycket, men fyll inte dem med så många produkter så att objekt på botten krossas. Utveckla ett system för rotering så att du säljer ut äldre produkter innan dem blir inaktuella. 

Utveckla köksrutiner och delegera olika bakning och städnings uppgifter till personal. Skapa en rengöring schema. Ge dina medarbetare detaljerad kunskap om dina ingredienser, serveringsförslag och lär dem att packa varor så att produkter förblir fina och prydliga.

Marknadsföring

Designa reklammaterial och skapa en hemsida för ditt nya konditoriverksamhet. När du har skrivit kontrakt och fått alla tillstånd på plats, är det dags att välja ditt namn och designa en logotyp. Skapa visitkort, beställa blanketter, broschyrer och en hemsida som presenterar ditt företag samt dina kontaktuppgifter och konditoriprodukter du erbjuder. Om du erbjuder specialbakelser eller tjänster, kommer du lägga till det också. Använd din logotyp på dina etiketter, lådor och påsar så att dina kunder kommer ihåg var och från vem de fick det läckra objekt från. 

Det kan vara svårt att förmedla fördelarna med ett konditori företag till potentiella kunder bara med reklam. Även om du kan annonsera att dina bakverk är läckra och goda, så är det bara klart för kunderna när de smakar dem. Framgångsrika konditorier vet detta och främjar sin verksamhet med kreativa marknadsföringsinsatser. Lyckligtvis är många av dessa billigare än traditionell reklam. Gör något ovanligt för att få kunder komma in i din butik så att de kan se vad du erbjuder. Exempelvis, att uppmana elever från musikskolan uppträda och bjuda besökarna på livemusik kunde vara bra marknadsföring för konditoriet. 

Lokala marknader är ett annat effektivt sätt att visa upp dig som en god del av ditt lokala samhälle. Vanligtvis hålls en gång i veckan, kan torgmarknader ta dig ansikte mot ansikte med dina kunder och ge dem möjlighet att prova på och testa dina bakverk. 

Prata med lokala företagare och delta på deras event och möten. Företagsmöten är alltid i behov av fikabröd och andra bakade godsaker. Skapa ett speciellt pris för denna målgrupp och bygg upp ditt rykte som en ”bakelsefixare” i det lokala näringslivet. 

Ett enkelt sätt att hålla kontakten med dina kunder är genom en webbplats eller blogg. Bloggar kan ordnas gratis och är ett populärt sätt att kommunicera försäljning och nyheter relaterade till verksamheten. Du kan erbjuda rabatter bara för bloggläsare för att skapa intresse för ditt konditori.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo