Öppna en restaurang med nyttig mat

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Studier visar att hälsosam mat på restauranger har ökat den senaste tiden och detta beror på att efterfrågan sägs ha ökat. Fler stillasittande arbeten och fritidssysselsättningar har bidragit till att den fysiska aktiviteten har minskat samtidigt som snabb mat blivit vanligare i Sverige.

Details

Undersökningen tyder på att trenden om en hälsosam livsstil de senaste åren har gjort fler människor medvetna om att en sund livsstil är viktig. Detta gör att restauranger använder hälsosamma och nyttiga måltider i marknadsföringen.

Om du funderar på att öppna en restaurang med hälsoinriktning, kan du hjälpa många människor leva hälsosammare liv och samtidigt tjäna pengar. En hälsosam lunchrestaurang erbjuder mat där allt är väl uträknat i kcal och utan dåliga fetter och socker.

Mat på restaurang

Restaurangmat stämmer sällan ihop med ambitionen att gå ner i vikt men det är fler och fler gäster som ställer krav på restauranger som besöks. De vill ha ändringar i måltiden så att den bättre passar egna önskemål. Exempel på detta skulle kunna vara att få såsen bredvid, byta pommes frites mot kokt potatis och äta sallad utan dressing.

En studie från livsmedelsverket visar att män och högutbildade oftare äter lunch på restaurang än vad kvinnor och lågutbildade gör. Studien visar också att sex av tio av dem som äter lunch på restaurang gör detta dagligen.

God mat förknippas med råvaror av bra kvalité och god mat är inte det enda som anses viktigt utan måltidens utseende och miljön runt omkring är minst lika viktig. Det skall vara en lugn och harmonisk miljö med vänlig och hjälpsam personal samtidigt som restaurangen helst skall ligga nära arbetsplatsen eller centralt. Menyn bör vara varierad och prisvärd.

Vid val av lunchrätt finns också några aspekter som har betydelse. Valet kan bero på vad gästen åt dagen innan, variation är önskat och flera ser till en hälsoaspekt och försöker finna en fullvärdig måltid. Priset på varje enskild maträtt har inte lika stor betydelse då lunchpriserna inte brukar variera mycket på en och samma restaurang. Tillbehör så som bröd, smör, sallad och dressing äts ofta till lunch då flera upplever en större mättnadskänsla, samtidigt som andra äter det för att det ingår i priset för lunchen. En del äter sallad utan dressing för att det ses som mer hälsosamt.

Hitta din meny

Din restaurang erbjuder mat i linje med de förväntningar som namnet skapar. Maten som serveras bör vara väl sammansatt och uträknad i kcal för att kunden ska få den optimala kosten. Mättade fetter och snabba kolhydrater är förbjudna och oavsett måltid så bör kunden vara säker på att den innehåller nyttiga råvaror. Restaurangen använder sig av mejeriprodukter med låg fetthalt, magert kött och fullkornsprodukter. Allt detta för att ge kunden vad den behöver utan att tulla på smaken.

Sätt på menyn alltid minst två varma rätter bestående av ett betydligt hälsosammare alternativ till den traditionella husmanskosten. Variera mellan wok, pasta och grytor och kalla fullkornswraps med varierande innehåll. Utöver dessa ordna en salladsbuffé där kunden själv får kombinera en bas, tillbehör, dressing och bröd från ett sortiment bestående av flera olika ingredienser. På menyn kan du sätta även ett nyttigare alternativ till fika och mellanmål bestående av bland annat smoothies.

Då miljöaspekt är viktig för gästerna använder du dig av ekologiskt odlade och närproducerade råvaror. Du arbetar med återvinning och kompostering samt använder sig av miljövänliga alternativ då maten ska förpackas till kunden.

Utöver maten kan din restaurang erbjuda en kurs som syftar till att öka kunskapen om kost och träning för den specifika kunden. Programmet kan innehålla föreläsningar, ett personligt kostprogram, mätning av kroppens sammansättning samt ett klippkort med tio måltider på din restaurang. Erbjud en konsultation som går att köpa på restaurangen som innebär att kunden får genomgå en 30 minuters hälsokontroll. Kost och träningsvanor analyseras och dem utarbetar ett personligt träningsprogram som är anpassat efter kundens kroppstyp.

Tallriksmodellen

Tallriksmodellen är en metod som gör det enklare för dig att planera nyttigare måltider. Tallriksmodellen visar hur en måltid kan komponeras på ett hälsosamt sätt(Livsmedelsverket). Enligt modellen delas tallriken upp i tre delar där olika livsmedel används. Ungefär två femtedelar bör användas till grönsaker, frukt och sallad, ytterligare två femtedelar användas för potatis, ris, pasta samt bröd och den femtedel som återstår är tänkt som proteinkälla och kan täckas med kött, fisk och baljväxter.

Nyckelhålet är Livsmedelsverkets egen symbol och den symboliserar ett nyttigare alternativ av livsmedel och maträtter både i butik och på restaurang. Magrare produkter med mindre socker, salt och mer fibrer kännetecknar ett nyckelhålsmärkt livsmedel. Även ekologiska livsmedel anses vara mer hälsosamma än andra matvaror.

Prissättning

Oavsett om en gäst väljer att mixa sin egen sallad eller äter en färdig lunch på din restaurang så är priset fast om kunden väljer att äta på plats och blir något billigare vid avhämtning. Då du kan erbjuda rikliga portioner, bestående av högkvalitativa råvaror, som är speciellt anpassade efter målgruppen, kan något högre pris anses vara försvarbart. Även om det ligger något över standardnivån för en lunch kan frågan ställas huruvida man kan sätta ett pris på sin hälsa? Din kundkrets kan anses vara medvetna om sin hälsa och betalar gärna lite extra för att tillföra kroppen vad den behöver.

Vad gäller kursen kan priset sattas till ett par tusen kronor då detta innebär att kunden vid flera tillfällen får träffa hälsoutvecklare, kosttrådgivare, personlig tränare och en kock som tillsammans delar med sig av kunskap och utarbetar ett personligt program grundat i den specifika kundens behov. Kunden erbjuds i och med deltagandet i kursen även rabatterade priser på restaurangen.

Möjligheter

Hälsa har blivit en trend och en norm i dagens samhälle. Allt fler väljer att leva hälsosamt och allt fler ställer krav på den mat som restauranger erbjuder. Att leva hälsosamt är en trend som förmodligen inte kommer att försvinna vilket skapar stora möjligheter för expansion i framtiden. Det uppkommer ständigt ny forskning och ämnet går inte att undkomma.

Möjligheter för framtiden kan vara att utöka samarbete med de gym och hälsorelaterade företag som finns i din trakt. Dessa företag är dessutom ett optimalt ställe för marknadsföring då du kan nå stora delar av din målgrupp.

Konjunkturläget påverkar också dina möjligheter. I högkonjunktur skapas goda möjligheter för dina tjänster framförallt. I lågkonjunktur skulle det kunna tyckas vara svårt för folk att ekonomiskt prioritera en tjänst där man får hjälp att leva hälsosamt då det kan ses som en sak man unnar sig. I högkonjunktur finns det därför bättre möjligheter att promota dessa tjänster då folk lättare kan hitta motivation (och pengar).

Kunder

Hälsosam mat och träning är en perfekt kombination som riktar sig till många i olika åldrar. Dina kunder är framför allt den aktiva och hälsosamma mannen/kvinnan, karriärfolk samt de individer som letar efter ett nyttigare alternativ till lunch eller fika på stan. Tillsammans utgör dessa tre grupper representanter från större delen av befolkningen vilket maximerar möjligheten till lönsamhet.

Den hälsosamma mannen/kvinnan ofta söker hela konceptet som ett ställe erbjuder. Detta innefattar såväl tjänsterna som produkterna. Dessa kunder kan bli lojala gentemot din restaurang och kommer att konsumera produkten regelbundet.

Det andra segmentet har vi identifierat som karriärfolk vilka lever i en stressigare vardag där luncherna innebär en jakt mot klockan. Denna målgrupp främst konsumerar de produkter som du erbjuder och kan bli en konsument som återkommer regelbundet till restaurangen då deras arbetsplats är ofta belägen i närheten av restaurangen. Dessa individer är ute efter en nyttig, snabb och prisvärd lunch. I många fall ställer det krav på möjlighet att ta med sig lunchlådan från restaurangen. Denna målgrupp är oftast kvinnor och män i 30 – 45 årsåldern.

Det sista segmentet utgörs av de individer som när de är på stan och ska äta lunch eller ta en fika letar efter en inbjudande restaurang som erbjuder ett nyttigare alternativ. Denna målgrupp består av kvinnor och män i åldrarna 18 – 30 samt den äldre befolkningen i åldrarna 50 – 65. Detta segment är oftast inte lojala konsumenter utan väljer restaurang mer spontant. Detta innebär att du måste marknadsföra dig som det nyttiga alternativet genom att fånga kundens intresse och vara väl synligt.

Marknadsföring

För att sälja ett koncept behövs marknadsföring. Lanseringen kan vara dyr och med tanke på detta är det viktigt att väl tänka igenom hur marknadsföring används för att nå ut till konsumenterna. Dina strategier måste vara anpassade efter de olika kundgrupperna för att bli få så stor effekt som möjligt. Mun till mun är en viktig marknadsföringskanal vilket innebär att konsumenter och gäster rekommenderar andra via sin egen eller andras upplevelse. Olika erbjudanden så som ”köp en betala för två” i butiker och på restauranger kan också öka antal besökare.

Rikta dig främst till det första segmentet i din marknadsföring det vill säga folk som du hittar på träningscentra och på gymmen. Det faktum att dem även använder sig av sociala medier som kommunikationskanaler gör att du lätt kan nå dem på detta sätt. Marknadsföring som leder till fler besökare på restaurangen även kan resultera i ett ökat antal konsumenter av tjänsterna.

Använd dig av de kontaktnät som du har i träningssammanhang för att positionera dig som ett hjälpmedel till en hälsosammare livsstil i dessa sammanhang. Se till att din restaurang förknippas med ett prisvärt, gott och nyttigt lunchalternativ.

Det är viktigt att du syns i olika motionssammanhang för att öka vetskapen om restaurangens existens. Marknadsföringen av tjänsterna kan placeras i restaurangens lokal vilket blir mest effektivt då det är restaurangkunder som är den största målgruppen till tjänsterna.

Annonsera i lokala tidningar kan vara fördelaktigt för att nå ut till konsumenterna, samt affischering på gym och idrottshall. Bjud in gympersonal till informationsmiddagar där du presenterar din affärsidé och vad du har att erbjuda samt bjuder på lunch. Eventuellt ett rabattsystem för personal från träningscentra som ger förmåner då dem värvar kunder till din restaurang.

En framtida distributionskanal av din mat kan vara att strategiskt placera färdiglagade matboxar på till exempel träningslokaler och gym.

Tillstånd

Innan du startar din livsmedelsverksamhet måste du ansöka hos miljöförvalt­ningen för att få den registrerad. Du ansvarar för att den mat som serveras är säker och att konsumenten inte luras.

Restaurang eller café? Definitionsmässigt är en verksamhet som har färre än tio sittplatser ett café. Verksamheter med fler sittplatser går under benämningen restaurang, och då ställs det högre krav på vissa åtgärder. Tänk på att fastighetsägaren alltid ska kontaktas och ge sitt godkännande.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo