Öppna en glassbar

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

På en varm sommardag, inget slår en uppfriskande strut med favorit glass. Glass är en favorit året runt men särskilt när solen kommer upp och poolerna är öppna. Starta en glassbar kan vara lönsamt, så länge du vet hur- och vad du säljer, har koll på andra glassföretag i ditt område och hittar rätt plats.

Details

Många glassbarer ger nostalgiska glimtar in i det förflutna genom butikens traditionella inredning och mysig atmosfär. Omvänt, andra glassbarer lockar kunder med moderna inställningar och nya innovativa smaker.

Det är svårt att säga exakt hur mycket det kostar att öppna en glassbar eller glasskiosk. Först och främst behöver du en lokal och vad denna kostar beror förstås på var den ligger och hur stor den är. Sedan behöver du inredning och utrustning precis som du också behöver köpa in råvaror, ansöka om diverse tillstånd och anställa personal.

Långa öppettider behöver inte vara alltför fördelaktigt då majoriteten köper glass då det är varmt, vilket är mitt på dagen till sen eftermiddag. Även om du bara planerar att driva en liten glassbar så kan en affärsplan vara till stor hjälp.

Innan du börjar

Den absolut bästa erfarenheten för dig som en dag vill driva din egen glassbar är att först jobba i någon annans glassbar en period. Att öppna en glasskiosk kräver planering och för att lyckas behöver du veta vad som krävs för att bli framgångsrik.

Undersök andra glassföretag, fasta eller mobila, i ditt område för att få en uppfattning om vilken typ av verksamhet du vill starta och vilka idéer kan vara bra för att utforma din butik eller vagn. Sammanställ en lista över glassbarer, tillsammans med glass franchise-företag, i din stad och närliggande städer. Besök dessa företag, kolla inredning, samla en glass meny och observera kundservice. Studera andra detaljhandelsföretag som säljer glass också. Inkludera närbutiker, livsmedelsaffärer och butiker i närheten av turistattraktion.

Bestäm om du vill investera i ett framgångsrikt franchisekoncept eller starta din egen oberoende glassbutik. Förmånen att starta en franchise är att du kommer att ha inbyggd hjälp för att guida dig genom processen att starta ditt företag. Franchising ger vanligtvis butiken layout och design, ingredienser, förnödenheter och personalutbildning. Men de kan kräva betydande startkapital. Starta egen glassbutik ger dig friheten att avgöra exakt hur mycket pengar du har råd att investera.

Utveckla en lista över andra produkter som du kommer att sälja utöver din glass, t.ex. drycker, desserter, snacks och pålägg. Investera i rätt utrustning. Glassbaren behöver bland annat frys, glassdisk, glasskantiner, glasskopa, bord och kanske en glassmaskin. Du behöver också komponera en meny och välja leverantörer. Jämför priser noga på utrustning innan du slår till. Många gäster vill ha kaffe till glassen så en bra kaffebryggare är en god investering.

Utveckla en affärsplan för din glassbar. Inkludera marknadsundersökning, målgrupp, design idéer för din butik, potentiella platser runt om i staden, reklam, hur du tänker finansiera verksamheten och dina konkurrenter.

Välj ett bra läge

Områden med många gående är ett perfekt läge för en glassbar. Det inkluderar bland annat shoppingcenter, strandområden, gågator och lägen i anslutning till parker och turistattraktioner.

Hitta en plats synlig från huvudvägarna, med lätt tillgång, och med tillräcklig kundparkering. Arbeta med en skyltmakare för att skapa färgglada glass-tema skyltning och grafik. Förutom butikslayout, måste du se till att du har tillräcklig lagring för dina glassprodukter, beroende på frekvensen av leveranserna.

Underskatta inte vad det kostar att köpa en glasskiosk på ett folktätt torg.

Komma i gång

Publicera din glassmeny. Utnyttja information från konkurrenternas menyer, och framställ ett eget produktutbud som erbjuder något för alla. Utveckla en del okonventionella kombinationer och överväga naturliga alternativ. Anpassa sortiment till tilltänkta målgruppen. En fettsnål, fryst yoghurtglass kan fungera särskilt bra, om du exempelvis tänker starta butik i ett område där många människor med en sund livsstil passerar.

Beställ dina glassprodukter från glassgrossister eller annan pålitlig leverantör. Satsa på olika smaker för att tillgodose fler kunder. Inkludera alternativa glass som fryst yoghurt och sorbet. Inhandla diverse smakrika pålägg för dina glassar. Hitta utåtriktad och effektiv personal. Köp matchande klädsel som passar butikens inredning. Dekorera din butik som en gammaldags glassbar eller elegant urban glasställe.

Ansök om tillstånd. Vill du öppna ett gatukök eller en glasskiosk behöver du ett tillstånd om markupplåtelse. Dessutom måste du anmäla din verksamhet hos miljöförvaltningen.

Marknadsföring

Nästan alla människor älskar glass. Det gör förstås att en glassbar har en hög sannolikhet att bli framgångsrik.

Glass kan vara en vardaglig produkt eller en hantverksgjord lyx. Vissa kunder kommer att välja ett märke av glass på grund av dess lägre pris, medan andra kommer att dras till de högre prissatta produkterna på grund av deras uppfattning att kostnaden korrelerar med kvalitet. Ditt val av hur du vill prissätta dina glassar kommer att återspegla den typ av kund som du vill attrahera. Du bör naturligtvis ta hänsyn till de priser som dina konkurrenter har.

Stå ut från konkurrensen genom att producera hemgjorda glass. Erbjud nya ovanliga smaker och glass med tillsatser av smakförhöjande ingredienser. Ekologisk glass och sällsynta smaker som honung eller lavendel är också ett sätt att vara annorlunda. Måla glassbarens väggar med ängsmotiv och kor.

Marknadsföra ditt företag. Annonsera din glassbar lokalt med skyltar, flygblad och kuponger. Kupong idéer inkluderar erbjuda "köp en, få en gratis" erbjudanden för att uppmuntra kunderna att ta med en vän eller familjemedlem. Bonuskort som blir stämplade varje gång kunderna köper glass kan lösas in mot en gratis produkt för att uppmuntra till upprepade besök.

Öppna din glassbar med en invigning. Annonsera händelsen i tidningarnas lokala sidor, och placera flygblad i närheten av familjedestinationer, såsom daghem och dans studios.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo