Print

Öppna en sportbar


500 000 kr + uppåt
target

Details

Sportbarer ger en mötesplats för idrottsintresserade att titta på tv-sända idrottsevenemang i en bekväm miljö. Trogna stamgäster är förstås varje barägares dröm. I arbetet med att få stamgäster finns inga genvägar, hög servicenivå, en välkomnande personal och en varm atmosfär gör att folk känner sig välkomna och vill återvända.

Som baransvarig är det oerhört viktigt att du är delaktig i den dagliga driften, annars kan du lätt förlora kontrollen på vad som sker ute i verksamheten. Genom att röra dig ute i driften kan du snabbt snappa upp gästernas behov och önskemål. Du får en känsla för atmosfären som råder i baren och kan snabbt förändra den.

Hitta och möblera en lokal

Hitta en väl synlig plats med god tillgång från huvudvägarna, och med massor av parkering. Inredningsmässigt är det klokt att ge gästerna så många valmöjligheter som möjligt. De som inte vill sitta vid bardisken ska kunna slå sig ner vid bord runtom i lokalen eller samlas runt ett ståbord.

Om utrymmet tillåter det är det inte fel att placera ut soffgrupper som ger större sällskap möjlighet till lite avskildhet, utan att för den sakens skull isoleras från resten av lokalen. Förlägg baren så centralt som möjligt vid en öppen yta där gästerna har överblick över entrén eller stora delar av lokalen. Det gör att bardisken blir den dynamiska mötesplats som den är tänkt att vara.

Skaffa tillstånd innan du undertecknar ett hyresavtal. Work with a sign-making company to create colorful building graphics that attract attention and describe your sports bar.Arbeta med en skyltmakare för att skapa design som drar till sig uppmärksamhet och beskriver din sportbar.

Utrustning

En sportbar är inte mycket av en sport arena utan ett sätt att visa spel. Stor skärm, HD-tv som visar aktuella sport händelser är det som gör en vanlig restaurang till en sportbar. För att kunna visa matcherna måste du placera tv skärmar runt om i restaurangen. Planera denna kostnad i din startbudget, tillsammans med kabel-eller satellit-TV abonnemang. Var noga med att inkludera kommersiella kök och bar utrustning, stora mängder bestick och porslin, samt bord och stolar.

Allt från barstolar, bar glas, barmattor, shakers och barkylar bör hålla en hög standard för att slippa oväntade avbrott i driften.

Medarbetare

Lägg tid på att sätta ihop ett sammansvetsat team. Påläst, uppmärksam och kunnig personal är en viktig del av en bars framgång. Även om du själv kanske planerar att göra en hel del av det dagliga arbetet, så kan du inte göra allt på en gång. Satsa på att ha tillräckligt mycket personal för att de ska hinna socialisera med gästerna.

Vid öppningspunkten kommer din sportbar behöva, åtminstone, en bartender, kock och serveringspersonal. När ditt företag växer, kan du behöva anställa mer frontlinjepersonal, samt anlita kontorspersonal ex. revisor/redovisningskonsult, inköpsansvarig m-fl.

Hitta medarbetare med kundservice erfarenhet och med en affinitet för flera sporter. Leta efter kandidater bland college och fritids idrottslag, samt annonsera i lokala träningscentra. Kom ihåg att lägga personalens löner till din löpande budget.

Välj ett koncept

Det krävs mycket mer än ett serveringstillstånd och en bardisk för att komma igång. En framgångsrik bar handlar i stor utsträckning om att skapa en atmosfär där människor trivs och att ge dina gäster goda skäl att återkomma.

Folk tänker på sportbarer som vänliga ställen, och de mest populära sportbarer gör mer för att kunderna ska känna sig hemma. Många barer dekorerar väggar med sport detaljer tavlor m.m. Använd sport minnessaker och andra föremål som donerats från kunder att dekorera väggarna. Låt stamkunder donera bilder av sina favoritsporthjältar och lag för att ge baren en mer folklig känsla. Visa även matcher efter önskemål.

Din bar bör placeras så den syns direkt när gästen kommer in i lokalen. Baren ska vara en naturlig samlingsplats som är alla besökares blickfång och den som väljer att sitta i baren ska uppleva att han eller hon befinner sig i händelsernas centrum.

När man ska starta bar och senare driva baren är det viktigt att välja en stil eller ett koncept och därefter följa det fullt ut. Du kan exempelvis välja att profilera dig som en modern och ljus sportbar med inredning i ljusa träslag. Din inriktning präglar förstås menyerna, personalens kläder, utsmyckningen i lokalen och musiken.

Ta fram en meny

Dryckesförsäljningen är förstås av stor vikt när man driver en bar, men sätt inte maten på undantag. Satsa på ett erbjuda ett fåtal väl utvalda rätter i olika prisklasser. Beroende på målgrupp är det klokt att erbjuda såväl sunda som mindre sunda alternativ. Paketera mat och dryck utifrån säsong och målgrupp. Erbjud också gärna veckans vin, helgens öl eller månadens drink, det underlättar valet för villrådiga gäster.

Servera god mat i en trevlig miljö som passar kompisgänget men även familjen. Barnen kan busa i en mini bushörna när de ätit färdigt så föräldrar kan njuta av maten i lugn och ro. Du kanske också vill erbjuda lokala specialiteter och ett extra stort urval av öl, inklusive lokala ölsorter, eller öl från städer med stora idrottslag.

Gör valet enkelt för gästen genom att erbjuda olika typer av mat- och dryckespaket med exempelvis en sallad och ett glas vin eller en hamburgare och en utvald öl. Menyn behöver inte vara särskilt omfattande, satsa hellre på fem genomtänkta rätter som ni tillagar från grunden än tio halvdana rätter med många halvfabrikat.

Hur du får kunder till din sportbar

Stora tv och idrottsevenemang är en given anledning för att locka kunder till någon sportbar. För att få kunder besöka din bar i ställer för en konkurrande behöver du en sporttouch. Sports bar kunder är ofta ett festligt gäng, så du bör erbjuda en interaktiv miljö som lockar kunder till baren och håller dem komma tillbaka.

Medan sportbarer förlitar sig på tv-sända sportevenemang att få kunder genom dörren, bör du fundera på hur du kan utöka dina erbjudanden. Inkludera mer än bara TV-apparater att titta på spel. Underhåll dina kunder med videospel, såsom videoslots och pokerspel i baren, biljardbord, dart och hockey. Ju fler matcher du erbjuder, desto större målgrupp du kan locka.

Organisera fanklubbar för enskilda idrottslag och erbjud gåvor till kunder som registrerar sig för en av fanklubbar. Reklamartiklar kan inkludera hattar och t-shirts för favorit idrottslag, beroende på säsong, och mat och dryck specialerbjudanden på nätterna när ett favoritlag spelar. Beroende på vilken inriktning och vilket typ av klientel din bar attraherar så kan stammis-priser också vara en god idé.

När du letar efter coola sportbar idéer, börja med att tänka på vilken typ av kund du vill ha. Pröva att erbjuda kunderna möjlighet att spela något spel och samt titta på tv genom att ha biljardbord, fotbollsbord osv. Placera spel i ett separat rum, eller integrera dem i det stora barrummet. Du kan placera hyllorna eller höga bord bredvid spelbord, för att hålla drycker.

Ytterligare idéer kan omfatta olika sport och tipstävlingar, med sportprylar som priser. Du kan hålla idrottsturneringar eller en "bar sports olympiad”, där de tävlande tävlar i olika spel. Du kan också erbjuda frågesport nätter med valt sporttema.

Organisera invigningsfest

Öppna din sportbar under ett uppmärksammat SM vecka eller andra populära sport evenemang. Ge små presenter i form av reklamprylar och använd anmälningsblanketter för att sammanställa en e-postlista. Bjud populära lokala sportprofiler att vara gäster under din invigning. Annonsera händelsen i tidningens sportsidor, på regionala idrotts webbplatser och i lokala sportbutiker.

Tillstånd

För att få sälja och servera alkohol behöver du i de flesta fall ett serveringstillstånd. På kommunens hemsida hittar du information om alkoholservering och vilka regler som gäller.

Tänk på att du inte får visa storbildsevenemang utan att ha tecknat avtal eller betalat in avgifter i förväg. Enligt upphovsrättslagen har kabelbolagen rätt att ta ut avgifter samt att kräva särskilda avtal för visning av storbilds -tv inför restauranggäster. Innan större idrottsevenemang brukar en del TV kanaler skicka info till restauranger om licensavtalen, annonsera i branschtidningen Restauratören och informera på hemsidan.


Location