Ekologiskt konditori

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Konditoribranschen i Sverige har haft en positiv utveckling under de senaste åren. Strukturförändringen där branschen präglas av massproduktion och effektivisering har även öppnat upp möjligheten för mindre och nischade företag att slå igenom. Det blir allt trendigare att gå på konditori och de små företagen har bättre möjlighet än de stora att tillfredsställa de lokala kundernas behov. 

Details

Vårt samhälle går in i en trend där miljö och kvalitet blir viktigare än priset. Kunden kommer se ett värde i att betala mer för en produkt som bidrar till en bättre miljö. Ett konditori med miljöprofil kan vara ett hållbart koncept, framförallt i storstäderna. Kan vara en större utmaning starta i mindre städer, då dess miljömedvetna kundgrupp kan vara för smal. Men med rätt kompetens, på rätt plats och vid rätt tidpunkt kan ett konditori med miljöprofil bli verklighet även i mindre ställen.

Är du rätt person?

Har du erfarenhet och kompetens inom konditoribranschen? Eller har arbetat med rättvisemärkta produkter i caféer, restauranger och butiker? Din kompetens blir grund till att möta kundens efterfråga och önskemål på bästa sätt.
Din huvudfördel är att du har en nisch som skiljer sig från de övriga konditorierna på marknaden, och som passar in bättre i ett samhälle som blir alltmer miljö- och kvalitetsmedvetet.
Ekologiskt konditori innebär att du kommer erbjuda kunden mer än bara själva produkten, det handlar om en helhetsupplevelse där produkt, kvalitet, miljö och service integrerar med varandra.

Bakgrund

Idag kan vi i princip få varor från hela världen året runt. En vanlig svensk frukost kan till exempel ha transporterats hela 3000 mil innan den hamnar på vårt frukostbord. Vanligtvis har transportbränslet varit fossilbaserat, vilket innebär stora utsläpp av växthusgasen koldioxid, ett av våra nu aktuella miljöproblem. Som konsument kan du påverka detta genom att välja närproducerade produkter.

Dagens samhälle präglas av ordspråket ”tid är pengar”, där effektivisering och stress är nyckelord. Marknaden innefattar aktörer som satsar på stordriftsfördelar och erbjuder massproducerade bakverk och smörgåstårtor till ett lägre pris.

Som en motreaktion till massproduktion uppstår en brist av specialtillverkade och unika bakverk och kunden efterfrågar alltmer kvalitet. De vill ha äkta vara med genuina smaker istället för halvdåliga bakverk med konstgjorda ämnen. Miljöfrågan blir allt viktigare och medvetenheten till ekologiska och närproducerade produkter ökar.

Affärsidé

Starta ett konditori med miljöprofil som erbjuder bakverk och smörgåstårtor med bästa kvalitet till den kvalitets- och miljömedvetna kunden. Råvarorna är närproducerade, rättvisemärkta, ekologiska och/eller KRAV-märkta. Konditori erbjuder kunden en helhetsupplevelse där produkt, kvalitet, miljö och service integrerar med varandra.

Genom att vara ett konditori med miljöprofil, tillfredsställer ditt konditori ett behov hos de kunderna som lägger stor vikt vid hållbarhet/miljöfrågan. Du erbjuder kunden specialtillverkade och klassiska bakverk med en specialkompetens exempelvis kring bröllopstårtor. Produkterna ska inspirera kunden att gå ifrån den effektiva och stressiga vardagen samt att uppskatta det egenproducerade och unika.

AdobeStock 316500687

Så gör du

Välj dina leverantörer med stor omsorg. Då kvalitet och miljö är en stor del i verksamheten är det angeläget för ditt konditori att ha leverantörer som jobbar med samma normer. Vid val av råvaror är det ytterst viktigt med råvaror av bra kvalitet.

Utvecklat en produktstrategi där produkten erbjuds i form av en tjänst. Tjänsten urskiljs som en helhetsupplevelse där produkt, kvalitet, miljö och service integrerar med varandra. Med sin medvetenhet till kvalitet, miljö och service kommer du skapa ett mervärde för kunden.

Du kan lägga dig på en lite högre prisnivå än konkurrenterna. Priset beror främst på att de miljövänliga råvarorna har ett relativt högre pris, vilket medför en högre självkostnad på produkterna. Kunden betalar även för helhetsupplevelsen.

Samarbeta med cateringföretag. När de rekommenderar dig för sina kunder får dem 10 procent rabatt.

Sortiment

Ditt beslut att välja ut ett urval av produkter kommer starkt att påverkas av vad du är bra på. Du kan erbjuda kunden klassiska tårtor, barn- och doptårtor med motiv och text, födelsedagstårtor samt högtids- och tematårtor. De flesta tårtorna kommer att vara en beställningsvara.

Bakelser som ditt konditori kommer att erbjuda är allt från klassiska bakelser till finare desserter. Exempel: prinsessbakelser, semlor, kanelbullar, desserter, chokladmousse mm.
Exempel på högtids- och tematårtor:

• Alla Hjärtans Dag Hjärtformade och rosa prinsesstårtor,
• Påsk Vanlig, grön prinsesstårta med gula påsk detaljer
• Halloween Pumpa-formad och orange prinsesstårta

Bröllopstårtor kommer vara speciellt anpassade för varje enskild kund. Här är kundmötet, sanningens ögonblick, viktigt för att kunden ska få förtroende för konditorns kompetens och engagemang. Du ska ta sig an kunden i bokade möten för att kunna tillverka exakt den tårtan som kunden vill ha. Här är det viktigt att konditorn är uppdaterad med branschens trender och utbildad för att kunna möta kundens önskemål på bästa sätt.

Du kommer dessutom att erbjuda frukost- och lunchsmörgåsar samt smörgåstårtor. Kvaliteten på råvarorna är avgörande vid tillverkningen av smörgåstårtor.

Marknadsföring

Din stora vision är att bli det självklara valet för den kvalitets- och miljömedvetna kunden. Du vill locka till sig både nya och gamla kunder samt skapa förtroende hos kunden genom att erbjuda bra service och ha ett utbud med bästa kvalitet. Du själv kommer, bland annat genom utbildning, vidareutveckla dig själv och verksamheten för att ständigt hålla den utlovade kvaliteten.

För att nå ut till kunderna vid starten kan du använda ”mun-till-mun” metoden samt marknadsföra dig genom sociala medier. Det innebär att befintliga och förhoppningsvis nöjda kunder rekommenderar dig till sina bekanta.

På hemsidan finns bilder, en utförlig beskrivning av vad ditt konditori erbjuder plus kontaktuppgifter. Under de första åren är det viktigt att nå ut och skapa medvetenhet om företagets existens och dess kundvärde. Det ska deklareras vart alla ingredienser kommer ifrån, hur produkten kommit till och under vilka förhållanden den har producerats.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo