Yoghurt-Bar

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Trenden med frusen yoghurt som ett glass-liknande alternativ som baseras på yoghurt drog igång i början av 2000-talet i USA. Senaste tiden, särskilt i takt med att fler människor lägger större vikt vid sunda matvanor har medborgarens syn på efterrätter förändrats. Frusen yoghurt är ett hälsosamt alternativ till traditionella sötsaker som glass, milkshakes, bakelser och kakor.

Är du förtjust i konceptet? För att utveckla en framgångsrik yoghurt bar måste du erbjuda dina kunder fryst yoghurt som inte bara är fräsch och välsmakande, utan även fettsnålt och med massor av variationer. 

Details

Vad är frusen yoghurt?

Fryst yoghurt är, som namnet antyder, iskallt dessert gjord på yoghurt. Den har sur eller söt smak, och erbjuder kunderna möjlighet att skapa exakt den dessert de vill ha och enligt de ingredienser som är förberedda. Liksom glass, kan den hittas i många smaker, som vanilj, choklad, frukt, kaffe .. Alternativen är verkligen många.

Men till skillnad från glass, är frusen yoghurt ett mycket hälsosammare dessertalternativ. Det innehåller mindre fett och alla nyttiga ingredienser som finns i vanlig yoghurt, som oftast sticker ut som en hälsosam mat. Det finns också fryst yoghurt som inte innehåller socker.

Fryst yoghurt rekommenderas särskilt som ett alternativ till glass till folk som är känsliga för laktos, eftersom den är mycket lättare att smälta än glass.

Medan glass vi kan köpa nästan överallt, från konditori till livsmedelsbutik, ställen där man kan köpa fryst yoghurt är fortfarande inte många. I Europa och USA, liksom i andra delar av världen, fryst yoghurt kan man hitta mycket oftare. Även på ställen som säljer bara fryst yoghurt.

Hälsoaspekt

Till skillnad från alla kaféer som poppar upp, och som har nästintill identiska sortiment, så är det här något helt nytt. Frusen yoghurt är nyttigare än glass och dessutom utgörs stora delar av toppningsutbudet av frukt och bär som passar bra in i dagens hälsotänk. Man får välja själv hur nyttig man vill vara.

Många attraheras av ett sundare alternativ till glass. En del lockas nog av att det är låg fetthalt och mindre socker, men också av att det är en helt ny grej. Och många människor är villiga att betala lite extra för fryst yoghurt för att njuta av en mer näringsrik efterrätt.

Innan du börjar

Genomför en marknadsundersökning på din ort och analysera marknadstrender och dina konkurrenter. Identifiera om folk i din ort är hälsomedvetna, eller föredrar rika desserter med krämig konsistens, eller har andra önskemål.

AdobeStock 328149232

Undersök om dina konkurrenter erbjuder rätt typ av produkter på sina platser och identifiera de saknade faktorer i deras produkter. Bestäm därefter vilken typ av butik som du tror kommer att lyckas i din ort. Detta kan vara en gourmet, endast för-barn, eller hälsosamt koncept.

Hitta leverantörer av dina råvaror. Du behöver utrustning, koppar, koner, bestick och servetter. Se till att välja leverantörer som erbjuder bästa kvalitet, har bra referenser och håller sina deadlines.

Köp den nödvändiga utrustningen och gör dig redo att tillverka. Utforma en marknadsplan och skapa en logotyp för ditt företag.

Hitta ett recept

Även om det är möjligt att köpa fryst yoghurt som gjorts av andra företag och sälja i din egen butik, är det troligt att du kommer att bli mer framgångsrik om du har ett recept som skiljer sig från andra produkter på marknaden. Även om stora kedjor och franchise kan köpa produkter till grossistpriser och få betydande rabatter, kommer konkurrensen bland dem som säljer samma produkter ofta bli hård och det ökar risken att misslyckas.

Ditt eget recept hjälper dig att utveckla en nisch som ingen annan har. Välj färska ingredienser med lågt kaloriinnehåll som pålägg för att hålla yoghurt alternativ friska men välsmakande för kunderna.

Utrustning

För att producera läckra yoghurtblandningar, skaffa nöjda kunder och göra din yoghurtbar till en hit behöver du välja rätt maskin. Tillverkaren och modelltyp båda spelar en viktig roll vad gäller kvalitet och smak av fryst yoghurt. Vissa modeller av fryst yoghurt maskiner är perfekta för att göra vissa typer av yoghurt. Fel mix i fel maskin kommer att göra dålig yoghurt, och som resultat kommer kunderna inte återvända till din butik.

Se till att du väljer en maskin som noggrant utvärderats för enkel montering, rengöring och underhåll. Här rekommenderas framför allt yoghurt maskiner som har använts framgångsrikt i andra yoghurtbutiker.

Dessa maskiner kan användas för att göra en stor variation av frysta yoghurt smaker beroende på dina personliga val. Gör en undersökning för att avgöra om vilken modell som är bäst för dig. Var noga med att läsa recensioner i detalj. Kolla produkternas beskrivningar på webbplatser.

Så funkar det

Du serverar frusen yoghurt i en rad olika smaker och med en mängd olika tillbehör. Det finns en uppsjö med varianter. I glassmaskin, utan glassmaskin, sötad med honung, sötad med socker, toppad med lösgodis, med eller utan frukt. Varianterna tar aldrig slut och alternativen för servering är verkligen många och mycket olika.

Konceptet går ut på att kunden tar en bägare, fyller den med valfri fryst yoghurt, lägger toppning efter önskemål och sedan väger och betalar glassen i kassan.

AdobeStock 341941210

Konceptet passar även för företagaren som vill sälja fryst yoghurt under våren/sommaren, och göra något annat under den andra halvan av året. Verksamheten kan etableras på en strand eller i ett besökt turistområde. Förutom fryst yoghurt, kan ytterligare godsaker också finnas i menyn för att appellera till ett bredare spektrum av potentiella kunder och naturligtvis öka försäljning och vinst.

Håll dina kostnader låga. Du kan fråga ett lokalt företag som har fryskapacitet om du kan visa några av dina yoghurtglasser i deras butik. Genom att starta i liten skala kommer du kunna fokusera på att finslipa dina yoghurtdesserter och träna en bra kundservice. Om dina produkter är starka, kommer dina första kunder göra marknadsföring för dig mun till mun utan att du behöver fråga dem.

Börja inte sälja innan du har fått tillstånd från din lokala hälsoavdelning.

Lokalitet

Besluta om försäljningsplatser är mycket viktigt och bör ingå i din affärsplan. Beroende på dina mål, är det viktigt att bestämma var du ska sälja dina yoghurtdesserter. Oavsett om du vill öppna din egen bar, sälja din yoghurt inuti en redan befintlig butik eller leverera den till dina kunder i frysbilar. Du kanske vill öppna en säsongs yoghurtmonter. Beslut om detta tidigt i processen kommer att hjälpa dig att avgöra hur din marknadsföring kommer se ut.

Fryst-yoghurt säljer bäst på platser som får stora volymer av rätt typ av trafik. En bar som exempelvis fokuserar på yoghurtglass och färska fruktblandningar går väl nära ett träningscenter eller gym. Hälsomedvetna träningstyper är benägna att hoppa in för en hälsosam dryck efter ett hårt träningspass. En yoghurtbar som fokuserar på att vara ett hälsosamt familjealternativ till glass kan ganska väl hyra utrymme i en galleria, där föräldrar och barn passerar hela dagen.

Kunder

Yoghurt företag bör känna till sin kundbas och fokusera marknadsföring just på den målgruppen. Till exempel kan du fokusera på familjer. Denna typ av fryst-yoghurt företag skulle fokusera på smaker som tilltalar barn, berätta att det är ett hälsosamt alternativ till glass, och även erbjuda lägre priserna mer överkomliga för familjer.

Ett annat fokus kan vara hälsofanatiker som tycker om godsaker, men inte vill äta glass. Denna typ av fryst-yoghurt företag skulle fokusera på färska frukttoppningar, hälsosamma smoothies med tillsatta vitaminer och näringsämnen, och alternativ såsom låg fetthalt och fettfri yoghurt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se