Starta en temarestaurang

Key Info:

Image Two

En av de bästa delarna av att öppna din egen restaurang är möjligheten att låta din kreativitet flyta. Du kan designa en restaurang med din unika stämpel, och den unika kan locka kunder.
Att skapa ett restaurangtema är dock inte så klippt och torrt som att välja en plats och skriva upp en meny. Ett restaurangtema är en blandning av mat, atmosfär och service. 

Details

Så hur bestämmer du vilket restaurangtema som passar dig? Hur bestämmer du vilken typ av koncept som sticker ut från den lokala konkurrensen?

Var medveten om din omgivning

Någon som bestämmer sig för att öppna en restaurang kommer sannolikt att ha en ganska bra idé om konceptet - en steakhouse, en smörgåsaffär, ett kafé, etc. Det är fantastiskt, eftersom det ger dig en plats att börja.
Var dock försiktig med din personliga partiskhet när det gäller ditt restaurangtema. Du kanske är fast övertygad om att ditt grannskap behöver en plats för att få en bra biff och ett hantverks bryggd öl, men håller andra med dig? Även om du inte bryr dig om dina lokala konkurrenter - gör många människor det.

Titta på flera restauranger genom andra kunders ögon. Du kanske inte kan stå emot den höga musiken som spelas i den lokala krogen, men många tycker om det. Eller kanske du tror att det inte finns tillräckligt med familjevänliga restauranger i området. Det är din åsikt, men delar andra den?

För att hjälpa dig att undvika partiskhet kan du sätta ihop en fokusgrupp - något som stora företag gör rutinmässigt för att hjälpa dem att utveckla produkter och utforma reklamkampanjer.
Bjud in en grupp på 5-10 personer som kommer att besvara en serie spetsiga frågor om saker relaterade till ditt restaurangkoncept. Detta är utformat för att ge dig en bred bild av dina potentiella kunders åsikter, så se till att inkludera personer utanför din naturliga krets.

Läs mer om dina potentiella kunder

Demografi av din stad eller ort finns att hitta på olika platser. Kommunen lämnar ofta de viktigaste indikatorerna och nyckeltalen samt en profil för ditt områdes statistik och områdesfakta. Historisk befolkningsutveckling, befolkningsprognos, ålder, utbildningsnivå, sysselsättning, inkomster och boendeförhållanden är några av de statistikområden som brukar finnas på deras hemsida. 

Lokala bostadsföretag och fastighetsbyråer är också bra ställen att ta reda på mer om ett områdes demografi. Ju mer detaljerad information du kan gräva, desto bättre för ditt restaurangkoncept. Du bör också överskrida din lokala publik, om det är lämpligt. Finns det en turistanläggning i ditt område? Kanske ett skidberg, strand eller andra attraktioner som tar in turister? Om så är fallet, kommer du att ta med dem i din demografi? All denna information hjälper dig att finjustera ditt koncept och stärka din restaurangaffärsplan.

AdobeStock 360610192 Editorial Use Only 1

Bestäm din målgrupp

När du känner till demografin i ditt område kan du begränsa den till din publik. Är det studenter eller turister? Mestadels ensamstående eller familjer? Män? Kvinnor? Vem hoppas du locka till din restaurang? Det som tilltalar en grupp kunder kanske inte nödvändigtvis tilltalar andra grupper. Till exempel, vad som kan locka småbarnsfamiljer kommer inte nödvändigtvis att funka för enstaka kontorsarbetare med vit krage som letar efter ett glas vin och en god måltid efter jobbet.

Att identifiera din restaurangpublik hjälper dig att ytterligare utforma ditt koncept. Det kommer att bestämma saker som driftstimmar, sittkapacitet, design och inredning, och menyalternativ och priser. Till exempel, om din publik är familjer med yngre barn, behöver du inte vara öppen förrän midnatt eller ha en sportbar med full service. För upptagna unga yrkesverksamma kan ett snabbt avslappnat koncept fungera bra.

Studera rivaler

Se vem som besöker de andra restaurangerna i området varje dag eller natt. Ändras kunderna från lunch till middag, från en vecka till helgen? När du har bestämt dig för en målgrupp och prisklass, titta på andra restauranger med liknande prisklasser. Hur är ditt koncept annorlunda? Vad kan du göra bättre? Varför skulle deras kunder komma till din restaurang?

Det är viktigt att du hittar ett sätt att verkligen skilja ditt koncept från dina konkurrenter. Hur kan du skapa något som inte kan replikeras av nästa restauratör som följer med? I en bransch där många företag inte klarar det första året är det väsentliga frågor.

Forskning om mat-trender

Mat, som mode, kan förändras över natten. Vissa menyalternativ - tror att hamburgare och pizza - är klassiker och kommer aldrig att gå ut i stil. Andra livsmedel, som paninis, är trendiga under en säsong. Ytterligare andra är kortlivade modeflugor - minns du när allt hade soltorkade tomater i det? Mattidskrifter och matlagningsforum på nätet är fantastiska resurser för att ta reda på vad som är varmt i maten just nu. Inte varje trend passar ditt restaurangtema, men att veta vad som för närvarande är populärt hjälper dig att bygga upp något som kommer att fånga uppmärksamhet.

Utveckla din unika design

Allt om ditt utrymme bör utformas för att stödja huvudkonceptet. Hur många rum behöver du för din matplats och kök? Hur kommer utrymmet, känslan och lukten att rymma ditt koncept från det ögonblick en kund går in i? Din all-vegan eller gårdsrestaurang kanske inte kommer igenom tydligt i det utrymmet som en gång var ett steakhouse. Att känna till krav på utrymme, plats och design hjälper dig att budgetera på lämpligt sätt.

Tänk bortom utrymmet för ditt marknadsföringsmaterial och stil också. Tänk på hur du kan översätta ditt unika varumärke till din närvaro på sociala medier och reklamkanaler. Det här är dina första möjligheter att förmedla ditt tema till potentiella kunder och väcka intresse för ditt nya koncept. Om din restaurangs är förfinad och elegant, prata inte med en snarkig, vanvördig röst på sociala medier. Se till att allt fungerar tillsammans.

Även om det finns många komponenter i ett restaurangkoncept, är de mest framgångsrika företagen mer än summan av deras delar. När du hittar en unik strategi som engagerar din publik har du en stor chans att starta en restaurang som överträffar trenderna - och konkurrensen.

AdobeStock 303203936 1 1

Hitta inspiration

Det finns mycket inspiration på nätet när det gäller annorlunda matupplevelser. Det vimlar av udda och kanske smått galna koncept. Temakaféer, temabarer och temarestauranger.
Det finns en hel del ställen som lyckas med hela önskepaketet; maten, känslan och inredningen. Man minns ju ofta inte maten, bara att man blev mätt. Det är inredningen och känslan som fastnar. Här kommer några idéer.

Fermentation-temat

En av de mest populära mattrenderna för närvarande är jäsning. Denna forntida matlagningsteknik erbjuder en salt smakrik smak som kompletterar många olika rätter. Jäsning är populär över hela världen och så görs allt från ost till bröd och surkål. Som en traditionell sidmaträtt eller som en unik ingrediens till klassiska menyalternativ erbjuder jästade livsmedel, särskilt de som är hemgjorda, restauranger ett billigt sätt att öka värdet på kundens uppfattning.

Kimchi, en av de mest populära jästmatarna, går tillbaka till trettonhundratalet och finns i över 200 sorter. Denna populära smaktillsats har gjort sin väg från koreanska restauranger och matbilar till andra panamerikanska koncept. Fermenterade livsmedel som Kimchi erbjuder en saltsmak som tilltalar umami - den femte smaken.

Fermenterade livsmedel ger djupet till annars milda smaker och vanliga ingredienser. Till exempel erbjuder vissa etniska matbilar traditionella hotdogs toppade med kimchi istället för klassiska tillbehör. Det läggs också till soppor för en annan smakupplevelse. De välsmakande djärva smakerna av kimchi följer den nuvarande trenden med asiatisk inspirerade kryddor som wasabi och sriracha.

För restauranger ger jäsning maten många fördelar. Många är billiga, med låga matkostnader, och erbjuder ett trevligt sätt att fräscha upp klassiska menyalternativ som hamburgare och soppor. Fermenterade livsmedel betraktas som ett hälsosamt alternativ av vissa, eftersom de har låga kalorier, med probiotiska fördelar. Kommer fermenterade livsmedel att förbli populära? Tiden får avgöra.

Temarestauranger baserade på filmer

Det finns otaliga TV-restauranger vi önskar var riktiga - vem skulle inte vilja ta kaffe på Central Park? Men varför bo på platserna som du aldrig kommer att kunna besöka när det finns riktiga barer, matsalar och utöver där kända filmer och shower faktiskt filmades?

Filmer och TV-program har fungerat som inspiration för många saker, och en del restauranger var tydligt inspirerade på liknande sätt. Temarestauranger ger vanligtvis en stor faktor extra kul i samband med matupplevelsen. Det är inte sällan som en kock måste skapa en meny till en viktig middag där fokus inte är smaken utan snarare den visuella aspekten och konsistensen.

Det finns specifikt några anläggningar som talar till hjärtan för fans av vissa filmer och TV-program. Många produktioner inom popkulturen hade fantastiska referenser till mat i sitt arbete som inspirerade de framtida restaurangerna till att bli en riktig skapelse. Det kan ansluta både fans av showen och den genomsnittliga kunden med rätt marknadsföringsstrategi.

Samband mellan mat och filmupplevelsen finns sedan tidigare. Medan du tittar på en film erbjuder biografer en standarduppsättning: drycker, popcorn och andra snacks. När folk är hemma gillar många att äta bra till en bra film. Företagare som serverar besökare på en av Toronto-festivalerna kom med den perfekta idén - att erbjuda restauranggäster filmrätter som finns med i filmer idag.

En restaurang som räknar förbrukade kalorier

Restaurang Hitzberger (Schweiz) erbjuder gästerna en original service. Servitören tar med en faktura, som inte bara anger priser utan också antalet kalorier i varje uppäten portion.

Denna idé kan utvecklas. Till exempel erbjuda en meny med låg fetthalt eller kolhydrater. Proteinalternativ är möjliga för dem som övervakar vikt och bryr sig om hälsan. Eller, du kan organisera tävlingar och belöna kunder som har konsumerat minst kalorier.

Idén är en framgång, eftersom många restauranganläggningar erbjuder mycket kaloririk och ohälsosam mat.

Restaurang där gästerna skapar sina egna drinkar

Ägare av en japansk bar föreslog en enkel och väldigt cool idé. Här ges klienten möjlighet att skapa nya cocktails genom att blanda olika ingredienser. Sedan ser ägaren till att du kommer med det ursprungliga namnet på drinken, som ingår i barmenyn och erbjuds andra gäster. Om drinken är framgångsrik tjänar skaparen goda pengar. Enligt projektets villkor erbjuds en del av barens vinster till cocktailproducenten.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se