Utveckla ett restaurangkoncept

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Restauranger finns i alla former och storlekar. Från snabbmat till fina middagar hjälper ett restaurangkoncept att beskriva vilken typ av meny du erbjuder, inredningen och priset.

Om du funderar på att öppna en restaurang kan du studera olika typer av koncept och deras kostnader och kundbas för att identifiera rätt koncept för dig. Att anpassa ett befintligt koncept för att göra det unikt och annorlunda är också ett sätt att bygga något eget inom restaurangbranschen. 

Details

Ett av de första stegen i att öppna en restaurang är att definiera konceptet. Du bör bestämma ett övergripande tema som binder menyn med priserna och den övergripande atmosfären för att möta kundernas förväntningar. Du vill också erbjuda kunderna en fantastisk middagsupplevelse som kommer att locka nya kunder och uppmuntra återbesök.

Det finns många olika typer av restaurangkoncept att välja mellan när du planerar en ny restaurang. Det kan vara svårt att avgöra vilket koncept som passar dig. Innan du nöjer dig med ett visst koncept bör du först tänka på följande:

Vem är din målgrupp?
Vad är din prisklass?
Tänker du formellt eller avslappnat?
Har du en viss typ av mat i åtanke att du kan bygga ett varumärke runt?

Nedan finns åtta olika typer av restaurangkoncept, från snabbmat-kedjor till god mat. Tänk på att ditt restaurangdesigntema kan sudda gränsen mellan koncept för att göra det unikt.

Fast casual

Fast Casual är en starkt växande trend där allt skall gå snabbare samtidigt som vi inte vill ge vika för smak och kvalitet. Jo för att det är godare, roligare, snyggare, trendigare och lite lyxigare snabbmat – med enkla medel.

En av de hetaste trenderna för tillfället är fast casual, vilket är något mer exklusivt (och därför dyrare) än snabbmat. Fast casual restauranger erbjuder engångsrätter och bestick, men deras mat tenderar att presenteras som mer exklusivt, som gourmetbröd och ekologiska ingredienser. Fast casual kök är populära bland fast casual kedjor, där kunderna kan se sin mat förbereds.

AdobeStock 235950417

Familjestil

Restauranger i familjestil erbjuder förmånliga rätter från menyer med en blandning av klassiska kök, individualiserade med signatur-såser, dopp eller andra toppings. Fokus ligger så klart på den barnvänliga menyn, med ett valfritt antal teman, från grill och mexikansk till Italiensk meny med pizza och pasta. Här har man satsat på barnfamiljer till hundra procent – och barnen älskar det. Det är kitschigt, färgglatt, mysigt, humoristiskt och maten är god.
Restauranger i familjestil erbjuder bordsservering, rätter som inte är engångsbruk, medan man fortfarande håller menyn måttligt prissatt.

Fine Dining

Uttrycket Fine Dining associerar till allt från skarpa vita dukar till servitörer i smokings. Fina middagar, precis som namnet antyder, erbjuder gästerna det bästa inom mat, service och atmosfär. Det är också den högsta prissatta restaurangen du kan driva. Fine dining restauranger som finns vanligtvis är unika, även om de ibland ägs av samma person eller företag.
Vad som krävs för en restaurang att tillhöra ”fine dining”- kategorin är inte helt klart.

Den bild som träder fram från de olika undersökningarna visar att ”Fine dining” är förknippat med stjärnkrogar där restaurangguiden Guide Michelin har ett stort inflytande på bedömningskriterier av restauranger. Många förknippar ”fine dining” med bra mat och dryck men även andra aspekter tas upp beroende på vem man frågar. ”Fine dining” erbjuder en helhetsupplevelse som erbjuder något utöver det vanliga och kostnaden för en måltid blir därför avsevärt högre.

Kafé eller bistro

Ett kafé är en restaurang som inte erbjuder bordsservice. Kunderna beställer sin mat från en disk och serverar sig själva. En kafémeny erbjuder traditionellt saker som kaffe, espresso, bakverk och smörgåsar. Kaféer har sitt ursprung i Europa och är starkt associerade med Frankrike. De är kända för sin intima, avslappnade atmosfär.

Uteservering är ett annat varumärke som tillhör ett kafé. En bistro liknar ett kafé, eftersom maten är enkel, enkel mat serveras i en avslappnad miljö. Där ett kafé endast får servera kaffe, bröd och bakverk, kan en bistro dock erbjuda hela måltider.

AdobeStock 235990662

Snabbmat

Snabbmat är den mest bekanta restaurangen för de flesta. Kedjor som McDonald's och Burger King blev populära på 1950-talet och hjälpte till att leka otaliga andra koncept som Taco Bell, KFC och In-n-Out Burger. Snabbmatstjänst lockade kunder för sin snabbhet, bekvämlighet och billiga priser.

Snabbmatsrestauranger är vanligtvis kedjor. Om du funderar på att öppna en snabbmatfranchise, kom ihåg att de initiala kostnaderna för franchising kan vara dyrare än att öppna en oberoende restaurang.

Food Truck

En populär mat-trend över hela landet är mobila livsmedelsrestauranger. Fördelarna med matbilar inkluderar låg kostnad och låg omkostnad, vilket gör det till ett av de enklare sätten att öppna en ny restaurang. Andra fördelar med en livsmedelsbilsaffär inkluderar dess rörlighet - den kan gå dit kunden är. Det kräver också mycket mindre personal.

Men en lastbil är fortfarande ett företag som kräver mycket arbete och uppmärksamhet - särskilt under de första åren.

Restaurangbuffé

Runt sedan medeltiden har konceptet med bufféer varit tidens test och fortsätter att vara ett populärt val för många restaurangkunder. Per definition är en buffé en måltid där gästerna serveras olika rätter på ett bord eller liknande. Restaurangbufféer är en typ av restaurangkoncept som inkluderar självbetjäning och catering. Om du öppnar en ny restaurang kan du erbjuda en buffé för speciella tillfällen eller som restaurangkampanj.

AdobeStock 128521888

Pop Up Restaurant

Samtidigt som de är aktuella och populära nu är pop-up-restauranger inte ett nytt koncept. De har sitt ursprung som nattklubbar på 1960- och 1970-talet. Kortlivade restauranger blir allt populärare som innovativa format för att locka kunder i dessa tider.

Dagens pop-up-restauranger har många olika utseende och funktioner. I det ursprungliga konceptet, är pop up-restauranger gastronomiska team som turnerar runt på olika platser och erbjuder sin produkt under flera dagar, veckor, månader eller säsonger. De har alla delar som en vanlig restaurang, men utan fast plats och det är däri magin i deras spektakel utan datum. De kan visas på en osannolik plats, till exempel ett gammalt lager eller byggnadstak. Förtrollningen av pop-up-restaurangen är den minimala investeringen av både tid och pengar.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se