Starta ett Bubble Tea café
Key Info:
För många svenskar är bubbelte ett relativt nytt koncept. Efter att ha uppfunnits i Taiwan på 1980-talet har den roliga drinken med ett jätte sugrör exploderat i popularitet över hela Asien - och över hela världen. Bubble te är så högt efterfrågat globalt att McDonald's sätter det på menyn i Tyskland.
Info
När du driver ett bubbelte-företag kommer du att ta upp den taiwanesiska drinken hos kunder i en detaljhandelsmiljö. Drycken är oerhört populär i stora delar av Asien och Amerika, men fortfarande i introduktionsstadiet i Sverige. Här finner konceptet ökande acceptans hos en trendsökande yngre publik, särskilt i universitetsmiljöer.
Bubbelte trenden
Bubbelte-trenden är fortfarande relativt ny i Sverige med enorm tillväxtpotential. Bubble tea (bubbelte), även boba, är en söt tedryck från Taiwan med geléartade kulor av tapioka på botten. Den kan drickas med eller utan mjölk och både kall och varm. Bubbelte dricks genom ett sugrör som är så tjockt att kulorna följer med när man dricker.
Bubble tea uppfanns på 1980-talet i Taiwan, när en dessert med tapiokapärlor blandades ner i ett glas iste. Drycken, som då kallades pearl milk tea, blev snabbt populär speciellt i sydostasien. De små tapiokapärlorna ("boba") byttes snabbt ut mot större och drycken smaksattes med frukt och andra smakämnen. Idag finns en mängd olika varianter, men alla innehåller te.
Innan du börjar
Du kanske har märkt att bubbelte branschen de senaste åren har blomstrat. Med stora internationella bubbelte-franchisegivare som gör sitt märke känt över hela världen är det uppenbart att det finns en ständigt växande efterfrågan på dessa skummande och läckra drycker.
Om du är en bubbelte-fan eller helt enkelt är intresserad av att investera i ett företag med en stor potential för tillväxt, kanske du funderar på att starta ditt eget bubbelte-företag.
Så nu är den stora frågan, hur börjar du? I vår artikel får du några användbara steg att följa för att starta din egen verksamhet.
Om du har erfarenhet av detaljhandel eller matservice kan det vara en naturlig fördel. Du bör också ha förmågan att kreativt marknadsföra ett nytt koncept, eftersom många av dina potentiella kunder inte kommer att vara medvetna om vad bubbelte är.
Utveckla konceptet för ditt café
När du väl har bestämt dig för ett grundkoncept är det dags att välja ett namn och utveckla en varumärkesidentitet. Spendera lite tid på att undersöka konkurrenter och hitta ett sätt att skilja ditt café från deras. Undersök den målgrupp de lockar och hitta ett sätt att skilja ditt varumärke från deras. Kom med en logotyp och designkoncept som är tillräckligt mångsidiga för att användas i alla dina varumärken. Din logotyp måste kunna fungera bra på din webbplats, ditt skyltfönster, dina dryckeskoppar av plast etc.
Välj en bra plats
Att hitta en bra plats är ett viktigt steg i att starta ett café. Som ofta är det en fördel att välja ett livligt område med hög trafik och gott om parkeringsplatser. Ditt beslut om placering kommer delvis att baseras på ditt koncept. Om du planerar att ha ett café med sittplatser då vill du ha ett läge med gott om parkeringsplatser samt enkel åtkomst till fots.
Demografi är också viktigt. Enligt undersökningar funkar bubbelte caféer ofta bra nära högskolor. För vissa företagare kan en mobil variant och bubbelte bil vara mest meningsfull, så att du kan köra till evenemang, festivaler och andra platser för att erbjuda dina produkter.
Skriv en affärsplan
Att ha en genomtänkt affärsplan kan hjälpa dig genom flera aspekter i uppbyggnaden av din verksamhet. Det här dokumentet kan inte bara fungera som en strategisk färdplan för dig, det kan också hjälpa dig i kontakt med banker, sponsorer och leverantörer så att du bättre kan nå dina mål. Eftersom detta spelar en viktig roll i skapandet av ditt företag, se till att varje komponent i din plan fungerar bra med varandra. Kom ihåg att vara förberedd och professionell och visa potentiella investerare att du vet vad du gör.
Hitta finansalternativ
Beroende på din plats och den aktuella produktmixen kan du spendera så lite eller så mycket på startkostnader. Grunderna inkluderar gas- eller elspis, mixer, omrörare, skakkoppar, förseglingsmaskin, kylskåp och ismaskin. Det mesta av denna utrustning kan köpas online. Den låga kostnaden kan innebära att man lägger till begagnad utrustning i en del av en befintlig butik som kan sälja bakverk, kakor, smoothies, kaffe, böcker, presenter och souvenirer osv.
Kom ihåg att du vill hitta en plats där din publik hänger. Det kan vara en college-campus eller en liknande ung och livlig miljö. Hyra tenderar att vara dyr på sådana platser. Vill du ha en kiosk eller en upphämtning eller sittning? Kommer du att servera andra livsmedel eller drycker? Allt detta kommer att påverka din hyra.
Ingredienser och start lager kostar också. Detta inkluderar te, mjölk, frukt, smakpulver mm. Logoutveckling, skyltning och marknadsföringsmaterial är också en kostnad. Detta kan inkludera allt från att skapa din logotyp till att köpa butiksskyltar och producera visitkort, flygblad och annan försäljnings- och marknadsföringsmaterial.
Designa din meny
Din bubbelte-meny går hand i hand med din varumärkesidentitet. Designen bör inte bara vara minnesvärd, den ska också vara en tydlig återspegling av ditt butikskoncept och din personlighet. En välskriven restaurangmeny är beskrivande, samtidigt som den är snygg och lättläst. Var också uppmärksam på de faktiska objekten på din meny. Du kan krydda din meny med happy hours, dagliga specialerbjudanden, eller så kan du överraska din kund med trendiga smaker eller säsongsbetonade drycker .
Designa din butik
Även om det inte finns någon hemlig formel för en framgångsrik caféinredning, bör designen av din lokal balansera mellan estetik och sittplatser. Du kan skräddarsy ditt café efter dina unika affärsbehov, men alltid ha praktisk funktion i åtanke under denna process. Även om det är viktigt att dekorera ditt butiksutrymme på ett unikt sätt för att särskilja ditt företag, bör du också strategiskt ställa in ditt kök, sittplatser och diskar för att bäst passa din personal men också dina kunders behov.
Investera i rätt utrustning
I en typisk cafémiljö för bubbel te är det vanligt att ha en gasspis eller elektriska induktionsvärmare för att brygga te och laga tapioka pärlor. Ett annat måste-ha är ett kylskåp för att hålla dina ingredienser färska, samt ett vattenfiltersystem för att säkerställa att dina drycker är rena och säkra. Eftersom de flesta bubbelte-drycker serveras kalla, glöm inte att få en kommersiell ismaskin. Att ha mindre föremål som te uppvärmare för enkel åtkomst till en mängd olika teer, en fruktosdispenser för att anpassa sötma för varje dryck och en koppförseglare för att försegla plastdryckkoppar kan också gynna din business.
Vissa företag använder till och med te-espressomaskiner eller skakmaskiner för att förbättra deras dryckeskonsistens och övergripande effektivitet. Din kommersiella utrustning beror i slutändan på hur ditt koncept ser ut och vad du vill ha till ditt café.
Källingredienser och tillbehör
Eftersom bubbelte har begränsade ingredienser är det viktigt att köpa högkvalitativa råvaror. Var noga med att undersöka kvalitet och pålitliga leverantörer som kan erbjuda kvalitetsingredienser som passar din butiks budget och bubbelte-meny. Du kommer sannolikt att behöva anskaffa ett antal ingredienser som mjölk av god kvalitet, icke-mejeriprodukter, pulverformiga blandningar, smaksatta sirapen, tapioka-pärlor, teblad, socker och andra blandningar. Du måste också plocka ut koppar, sugrör och lock.
Hitta och utbilda anställda
Dina anställda fungerar ofta som ansiktet på ditt företag, och de är också ansvariga för att tillverka de drycker som du säljer till kunder. Idealiska medarbetare kan lära sig recept snabbt samtidigt som de ger utmärkt service. Ditt ansvar är att ge dem rätt utbildning så att de förstår vad som krävs för att göra bubbelte-drycker som stämmer överens med dina höga krav. Arbetsförmåner som rätt försäkring och en respektfull arbetsmiljö kan också hjälpa dig att behålla dina anställda samtidigt som du undviker en hög omsättningshastighet.
Marknadsför ditt nya café
Skapa en webbplats och konto på socialmedia sidor. Var noga med att inkludera din meny, priser, adress, öppettider och bilder på din butik och produkter. Dessa steg kommer att säkerställa att kunderna kan hitta dig - och det kan vara en viktig del av ditt företags framgång.
Produktens nyhet kan fungera till din fördel. Ett visst marknadssegment är alltid på jakt efter nya produkter och upplevelser. Dela med lokala kunder och lokala medier denna historia om hur bubbel te kan ha uppfunnits. Se också till att göra gratisprover tillgängliga. Drycken kan vara en sådan nyhet att media kommer vilja skriva någon artikel om dig innan du öppnar ditt café.
Publicera en video på YouTube som visar hur man gör bubbelte. Överväg att servera drinken på stadens festivaler, mässor och andra tillfällen när du kan sprida ditt marknadsföringsmaterial. Se till att distribuera flygblad och visitkort för att bjuda in kunder till din primära plats.
Hur kan du göra ditt företag mer lönsamt?
Tänk vad du kan göra mer med samma eller liknande utrustning som du köpt för bubbelte. Du kan också överväga att lägga till smoothies, kaffe eller glass på din meny. Eller köp kakor, bakverk eller andra efterrättsprodukter för återförsäljning från närliggande leverantörer. Vad sägs om att lägga till t-shirts, muggar, affischer, musik eller andra varor som kan tilltala samma kundbas? Testa ytterligare produkter ett tag och se om de säljer. Om de inte gör det, justera din mix.