Matinköp för seniorer

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Med så många nya pensionärer som ökar varje dag i antal, behovet av nya tjänsteföretag som vänder sig till denna målgrupp växer snabbt. En av de mest populära tjänster är matinköp. Många seniorer är hembundna på grund av hälsoskäl eller medicinska tillstånd eller inte kan köra. De behöver hjälp med vardagliga ärenden, som shopping av livsmedel.

Details

Kombinera det med resultaten från en färsk undersökning som fann att majoritet av äldre konsumenterna rankade matinköp som en av de två minst gillade sysslor, och du har receptet på en perfekt verksamhet. När allt kommer omkring, vem vill vänta i långa köer eller handskas med trånga butiker och parkeringsplatser när man bara kan plocka upp telefonen och be någon annan göra det åt en. Ett matinköpsföretag erbjuder denna värdefulla service till pensionärer.

Komma i gång

Så länge du har ett pålitligt fordon med plats för matvaror, en mobiltelefon och en persondator för e-post är kostnaderna för att starta en matinköpstjänst inte stora - bara några kronor för flygblad och visitkort för att låta potentiella kunder veta om ditt företag. Starta en matinköpstjänst, särskilt i kombination med en senior ärendetjänst kan vara din biljett till en framgångsrikt del- eller heltids företag med en låg startkostnad och flexibla timmar.

Så fungerar det

Att fokusera på lägenhetssamhällen för äldre är bra alternativ eftersom det minimerar bränsle förbrukning genom att ha så många människor på ett ställe. Använd ett enkelt kontrakt där du preciserar detaljer kring matinköp, såsom kostnaden för varje resa, hur du beställer, betalning, var att sätta livsmedel, om kunden inte är hemma och så vidare. 

Dela ut flera kopior av en enkel lista till varje kund, indelade i sektioner som finns på de flesta stormarknader, såsom produkter, bakverk, kött, frukostflingor, mejeriprodukter, frysta livsmedel, etc. Detta gör det lättare för dem att komma ihåg alla de varor de vill att du ska köpa åt dem. Ta dig tid att sitta ner med varje ny klient innan den första shoppingturen att prata om personliga preferenser, såsom varumärken, storlekar och andra detaljer. Göra anteckningar, och håll denna information till hands när du handlar. 

Sätt ihop ett utbud av användbara påsar i olika färger så, när du är i shopping för flera kunder på en gång, varje kunds matvaror är färgkodade för att förhindra förväxling. Ta betalt för varje kunds matvaror separat och lämna alltid kvitto. Bär din mobiltelefon på varje resa så att du kan ringa en klient exempelvis om en produkt på din lista inte är tillgänglig eller inte finns i önskad storlek eller märke de föredrar eller inte inom deras budget. Efter ett tag har du en god uppfattning om varje kunds personliga preferenser. 

Var noga med extra avgifter. Din tid är pengar, så om du inte kan hitta ett objekt på din vanliga butik bör du ta ut en extraavgift för extra tid att gå någon annanstans. Om du inte väljer göra det på egen hand för att imponera på en kräsen kund.

Ha en tryckt prislista så att dina kunder vet vad kostnaden för en shoppingrunda kommer att bli. Det vanligaste är en grundavgift för att täcka din fordonskostnad per beställning, till exempel, plus en provision per order totalt. En 10-15 % provision är typisk. 

Planera utrustning som krävs för att kunna köra kalla eller frysta livsmedel till kundens hem. Se till att någon ska vara där för att lämna varor, eller om din klient vidtar andra åtgärder, till exempel en dold nyckel eller en granne. Det är bäst att ha en kund hemma när du kommer med livsmedel, eftersom du också måste få betalt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo