Krukmakeri

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Är du intresserad av hantverk, form och design? Behärskar du tekniker för att forma lera, t.ex. dreja, bygga, kavla och gjuta? Har du funderat på att starta en keramikverkstad? Är du en skicklig hantverkare kanske du kan tjäna pengar på dina färdigheter. 

Details

Starta ett keramikföretag kan vara en möjlighet för dig som är begåvad inom hantverk. Detta är ett sätt att ha roligt med att skapa hantverk och tjäna pengar under processen. 

Du kan antingen göra egna krukor och sälja till butiker och direkt till konsumenterna, eller så kan du sälja den keramik som andra har gjort. En keramikverksamhet är idealisk att manövreras från ett hem studio plats. Dessutom, om du skaffar tillstånd, kan studion också fungera som ett försäljningsställe med direkt försäljning av keramik produkter.

Vad är krukmakeri?

Krukmakeri är tillverkning av krukor och andra föremål av lera, samt den verkstad där detta görs på. Keramik kan vara så mycket! Det kan vara allt från formgivning, konsthantverk, krukmakeri till offentlig konst. En person som arbetar med krukmakeri kallas för krukmakare. Krukmakaren drejar krukor, fat och andra föremål på en drejskiva. Efter torkning bränns leran och bildar ett nytt material: keramik, som betyder bränd lera.

Keramik kan bland annat delas in i lergods och stengods, där den huvudsakliga skillnaden är temperaturen. Lergods bränns vid runt 1000°C och stengods vid runt 1250°C. Traditionellt arbetade krukmakaren med lergods, leran bröts i närheten av krukmakeriet och produktionen var till största del bruksgods. Flera olika tekniker för att trycka fast lervarven finns. En drejskiva består av två runda skivor, monterade på en lodrät axel. Krukmakaren roterar den undre skivan med foten, som sätter den övre skivan i rörelse där sedan leran bearbetas. Det finns även drejskivor som drivs av till exempel elmotorer och vattenhjul. Det finns även en rad olika tekniker för bränning och efterbearbetning av lerkärlen. Glasering är en av de vanligare efterbehandlingarna för modernare lerkärl.

Innan du börjar

Studera konkurrensen i ditt område. Ta reda på vem de andra konstnärerna är, hur mycket de tar betalt, och även vilken kundbas är. Ta fram en en bild om vilken riktning du vill ge ditt företag. Ditt företag kan vara hembaserat, där du gör dina hantverk hemma och sedan säljer dem på nätet eller på hantverksbasarer och lokala evenemang.

Ett annat alternativ är att producera keramik partier av liknande art som andra typer som finns i detaljhandel. Eller du kan massproducera en linje av keramik, till exempel blomkrukor, för en gåva butik eller florist. Eller du kanske vill öppna din egen keramik butik eller studio, som båda är en mer kostsam variant än de tidigare alternativen. Tänk på beräknade kostnader, tillstånd och behovsinventering och bestäm sedan vad som passar bäst i din situation. 

Registrera dig för en keramik kurs. Om du just har börjat arbeta med keramik, börja med en grundläggande kurs där du lär dig den formande, glasering och bränningsprocess för stengods och lergods. Eller leta efter en mer avancerad kurs som kan ge dig några nya metoder och idéer för att utforma din keramik. 

Hitta en plats för ditt keramikföretag om du inte har ett garage som du kan konvertera. Du behöver utrymme bl.a. för en ugn och drejskiva, tillräckligt utrymme för torkning, hyllor att förvara dina färdiga verk, förvaring för din lera och förnödenheter och ett bord att arbeta på. Du behöver god ventilation. Vill du starta egen butik leta efter ett område med hög synlighet, företrädesvis i ett populärt köpcentrum.

Komma i gång

Starta ett företag som designar, tillverkar och säljer keramik objekt är bäst passande för företagare med en kreativ stil som söker en unik affärsmöjlighet. För att göra din verksamhet lönsam kommer du definitivt att behöva förmågan att inte bara skapa keramik objekt, utan att skapa intressanta och unika keramik objekt. 

Utrustning och tillbehör. All utrustning och förnödenheter som krävs för att starta och driva en keramikverkstad är lätt tillgängliga i nästan varje samhälle genom hantverkshandel. Köp utrustning och förnödenheter du behöver: en drejskiva och tillbehör, en ugn, pall, bord, hyllor, krukmakarens nålar, knivar, skrapor, modelleringsverktyg, tvättsvampar, borstar, lera, fläckar och glasyrer eller de kemikalier som behövs för att göra dina egna glasyrer.

Innan du köper din ugn, måste du bestämma ditt material, din produktionstakt och de nödvändiga temperaturerna, som kommer att variera beroende på vilken typ av lera som du kommer att arbeta med. 

Skapa din keramik. Experimentera med glasyrer, olika typer av lera och nya former för att kunna sälja ditt arbete som konst. Om du ska leverera till florister, utforma en rad blomkrukor i olika storlekar. Tänk bortom krukor och vaser. Gör färdiga färgprodukter för barn och hantverksentusiaster. Gör kakel, plattor, vinproppar, tavelramar, salt och peppar förvaringsburkar och inrednings figurer. Använd ädelmetall lera för att göra smycken som du kan sälja på mässor och basarer.

Så säljer du

När du har blivit en skicklig keramiker, är du redo att sälja dina varor! I en värld av konst, kan det finnas massor av konkurrensen. Var noga med att ordentligt förbereda försäljning av din hemgjorda keramik och du kan få en fördel gentemot konkurrenterna. Den glasyr eller beläggning är ofta det som lockar köparna mest. Skapa ovanliga färger och texturer och även överväga att erbjuda innovativa stycken i en mängd olika glasyrer. Lägg handtag. Handtagen är vackra och funktionella detaljer som kan göra dina föremål mer iögonfallande. 

Håll reda på varje del i processen. Du ska veta vilken typ av lera som används och den metod som används (drejskiva, till exempel) för att skapa varje bit. Dekorera den med så mycket handarbete som möjligt. De flesta konst köpare letar efter ovanliga tekniker, omfattande handarbete eller andra unika element som gör en objekt riktigt konstnärlig. 

Bifoga priserna på botten eller andra dolda områden av din keramik. Detta skapar en trevligare presentation och priser kan oftast fästas med små klistermärken.

Marknadsföring

Keramiska objekt kan säljas genom egen butik, genom att hyra ett bord på hantverk basarer, genom att sälja keramik till återförsäljare på grossistnivå, och genom att placera keramik objekt i butiker på kommission. Ta reda på om några lokala butiker skulle vara villiga att sälja keramik objekt som du har skapat. Bygg relationer med ägarna. Erbjud ägarna hälften av pengarna från försäljningen av dina krukor.

Gå till verksamheter som kan vara relaterade till dina produkter såsom inredningsarkitekter, smycken butiker och återförsäljare av fina möbler. Ställ upp monter på hantverksmässor och basarer. Mässor har förmågan att locka en stor, hantverksintresserad publik inifrån olika regioner. Gå till hantverk mässor i ditt närområde. Ta flygblad med dig med en förteckning över de objekt som du specialiserar. Prata med säljare på platsen och få deras visitkort så att du kan kontakta dem vid ett senare tillfälle om ditt företag. 

Förutom att skapa och sälja keramik objekt, kan du också generera ytterligare intäkter genom att hålla instruktions klasser och undervisa keramik och krukmakeri tekniker i din keramikverkstad.

Fotografera din keramik och sätta upp bilder på Internet. En del hantverks webbplatser drar stora mängder besökare dagligen. Placera annonser i lokala tidningar eller nyhetsbrev inriktade på konstnärernas gemenskap. Överväga att ta specialbeställningar. Även om det kan vara mer utmanande att jobba efter någon annans specifikationer, många keramiker hittar en större kundbas på detta sätt. 

Etablera relationer med grossisterna

Om du inte är själv en faktisk formgivare av keramik och hantverk, kan du tjäna pengar genom att sälja keramiska artiklar du köper från en grossist till ett högre pris. Se till att de produkter du köper från grossisten är topp aktuella objekt. Tänk på att kvaliteten på dessa poster kommer att reflektera över din verksamhet. Att sälja undermåliga produkter kan skada ditt rykte och leda till att du förlorar inte bara dina nuvarande kunder utan även några potentiella kunder som hör om svaga objekt som du har sålt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo