12 framgångsnycklar vi kan lära oss av McDonalds

De gör nog inte de bästa hamburgare i världen, men deras affärsmodell har erövrat planeten. Erkänd som en organisation av högsta kvalitet, sägs det att ett land där det finns McDonalds anses som ett civiliserat och modernt land.

Snabb fakta om McDonalds:

Numera har kedjan över 35 000 restauranger i 118 länder och 69 miljoner kunder per dag. Bara i USA finns det över 14,300 McDonald’s-restauranger och oavsett vart du befinner dig i landet så är du aldrig längre än 18,5 km ifrån ett McDonald’s. Enligt en forskning så har en av åtta amerikanska arbetare jobbat på McDonald’s någon gång under sin yrkeskarriär.

McDonald’s mättar ungefär 68 miljoner hungriga magar varje dag, detta gör även McDonald’s till den största leksaksdistributören i hela världen. Det finns 1,8 miljoner människor som arbetar för McDonald's världen över och företaget tjänar ungefär 75 miljoner dollar per dag.

Så, vem av oss skulle inte vilja äga en Big Macs franchise med garanterad succé? Ett av de mest beundrade varumärken världen över.

Men, hur har man lyckats så bra i en så tuff bransch?

Vad är nyckeln till framgång för McDonalds?

Hemligheter bakom framgång:

1. Bygger på ett behov

Dess grundare konstruerade ett företag som skulle leverera en nödvändighet. Det sägs att Ray Krok som var "bara" en oupptäckt säljare av glassmixer, visualiserade affärsmöjligheten när han observerade hur många människor som kommer in och ut ur en hamburgerrestaurang. Han såg den framgång som kan vara att erbjuda snabb service bestående av "hamburgare, pommes frites och milkshakes."

2. Centralt läge

De lägger stor möda på att hitta just det bästa läget. De äger ofta både mark och fastighet och om inte så säkrar de hyresavtal. Eftersom McDonalds var först ut på marknaden i många länder har de kunnat säkra fina lägen för sina restauranger.

3. Snabb service

Den bygger sin verksamhet på ett koncept: "snabb service". Rays snabba utveckling av tjänster, kundens uppmärksamhet och omedelbar leverans. Likaså öppnades i Chicago den första framgångsrika restaurangen som erbjuder kunderna möjlighet att få sin mat utan att gå ut ur bilen.

4. Utbildning för anställda

McDonalds har ett strikt träningssystem för sina anställda. Sedan starten har utbildningen vid Hamburger University betonat konsekventa rutiner för restaurangoperationer, service, kvalitet och renlighet. It has become the company's global center of excellence for McDonald's operations training and leadership development. Det har blivit företagets globala kompetenscenter för McDonalds operativa utbildning och ledarskapsutveckling. De utvecklar och ständigt förbättrar utbildningssystemen för att säkerställa utmärkt kundservice.

5. Extrem renhet

Ett grundläggande värde. Sedan dess första restauranger öppnats, har städning varit en bestämd framgångsfaktor. Krok har personligen sett till att golvet var fullständigt rena och att regelbundna kontroller genomförs för att säkerställa hygienkrav.

6. Rätt personal

För att arbeta på McDonalds, behöver inte anställda nödvändigtvis ha högskola eller akademisk bakgrund. Men de kräver andra lika viktiga egenskaper som lojalitet, engagemang och service. I själva verket har organisationen en familjär atmosfär som främjar dessa värden.

7. Störst är bäst

McDonalds som världens största snabbmatskedja har ett omfattande distributionsnätverk för att serva dessa. Precis som andra stora kedjor har McDonalds ett stort förhandlingsövertag över mindre företag, då många underleverantörer är beroende av McDonalds vilket gör att man kan köpa in stora volymer till förmånliga priser.

8. Tillgänglighet

Det sägs att chefer och mellanchefer är alltid tillgängliga. Det syftar alltid till att undanröja byråkrati och varje anställd kan vända sig till sina ledare eller chatta med chefer. Synpunkter samlas genom olika undersökningar som genomförs och man försöker ta hänsyn till dem för viktiga beslut.

9. Total kundtillfredsställelse

Dess huvudsakliga mål: total kundtillfredsställelse. Restaurangerna har stränga kvalitetskrav och förfaranden som måste följas till punkt och pricka. Välja sina leverantörer noga för att säkerställa bästa kvalitet. Atmosfären, personal och allt tas om hand med ett mål: att säkerställa en snabb, väl förbered leverans som garanterar total kundtillfredsställelse.

10. Bästa priser

Mottot är att alltid erbjuda det bästa priset. Dess affärsidé definieras som "Servera snabbt begränsad aptitretande varm mat i en ren och trevlig restaurang för ett bra menypris."

11. Detaljerna gör helheten

McDonalds är experter på att ta hand om detaljer. Från ett perfekt läge, hygien och med en bra atmosfär för unga och gamla samt leende personal. Slagord som "vi älskar att se dig le" återspeglar deras mödosamma önskan att vara din favorit.

12. Ständig förändring

Hälsotrender har och kommer fortsätta att sätta press på snabbmatsbranschen, men här har också McDonalds anpassat sig genom att förnya sina menyer och erbjuda nyttigare alternativ. Nu kan man välja fisk och olika vegetariska alternativ. De byter ut den vanliga colan mot light, pommes frites mot sallad och burgaren framställs nu i olika vegetariska versioner.

Dessutom har man lovat minska utsläppen av växthusgaser med 40 % till 2020.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo