10 idéer för att få återkommande försäljning

De flesta småföretagare är helt beroende av återkommande kunder. Det är nästan alltid billigare att behålla och sälja mer till en befintlig kund, jämfört med att skaffa en ny. Trots det många av dem använder inte potentialen som finns där.

Nöjda kunder tenderar att vara positivt benägna att göra affärer med dig. De blir ambassadörer för ditt varumärke. De vill fortsätta handla. Men det är din skyldighet som en säljare att anstränga dig och hitta förmåga att få kunden tillbaka. Du måste se varje kund som en enskild person eller företag som du i längden kommer att tjäna på och som kommer att skapa värde för ditt företag.

Du måste bry dig om dina kunder

Att få återkommande försäljning är ingen självklarhet. När var det sista gången du personligen kommunicerade med dina kunder? När var det sista gången du fick dem känna att du bryr dig om dem?

Om du inte har tid att göra det, bör du anlita någon annan som kan göra det för din räkning. Bara för att berätta för kunderna att du uppskattar dem, eller att dela en idé som du vet är värdefull för dem.

Ju mer du kommunicerar med dina kunder på ett personligt sätt, desto närmare blir din relation med dem. Här är tio idéer som hjälper dig att bygga förtroende. Det är idéer som bygger kundlojalitet och håller kunderna kvar.

10 idéer för att få återkommande försäljning

  1. Kom ihåg att de flesta försäljningar sker efter flera kontakter. Därför är viktigt att följa upp alla kunder som har visat intresse men kanske inte köpt direkt från dig.
  2. Kombinera uppföljning via telefon med e-post och samtal. Svara snabbt på eventuella frågor.
  3. Skicka ett särskilt ”tack” brev till nya kunder så fort du får din första beställning. Tacka dina kunder för varje ytterligare köp.
  4. Skicka ibland ett erbjudande eller e-post utan att involvera en omedelbar försäljning.
  5. Ge dina kunder specialerbjudanden "exklusivt för utvalda kunder”.
  6. För att undvika eventuella "beklagar" för kunder som har gjort stora inköp, skicka ett uppföljnings meddelande och återförsäkra att de har gjort ett bra köp.
  7. Skicka gamla kunder förhandsinformation om nya produkter och specialerbjudanden.
  8. Helgdagar och högtider, eller något annat firande-datum är ett bra tillfälle att bjuda in inaktiva kunder komma tillbaka för att köpa.
  9. Om du har gjort ett misstag i någon skriftlig kommunikation, skicka omedelbart en korrigering och kompensera kunden.
  10. Belöna kunder som skickar nya kunder till dig -det är ett av de bästa sätten att utveckla din kundbas.

Om du följer dessa enkla tips kommer din försäljning bli mer effektiv.