15 frågor innan du startar en uthyrningsverksamhet

Funderar du på att starta ett uthyrningsföretag? Få en bra start med dessa tips! Det spelar ingen roll om du vill hyra ut cyklar, lyxbilar, partitillförsel ...Våra råd kommer att hjälpa dig att starta framgångsrikt.

1. Vilken är din marknad?

Starta exakt samma verksamhet på två platser nära varandra kan leda till radikalt olika resultat. En cykeluthyrning i centrum kommer att ha olika kunder än en vid stranden, och de kommer att ha olika behov. Så innan du börjar se till att du vet vad dina kunder söker!

2. Vilken typ av utrustning letar du efter?

Basic eller avanserat? Vilka märken eller specifika objekt är mest och minst populära? Genom att lära känna dina kunder och vad de letar efter kan du göra smartare beslut om den utrustning som du köper.

3. Hur mycket utrustning du ska köpa?

Din utrustning kommer sannolikt att vara en av dina största investeringar så se till att du investerar dina pengar klokt. Undvik tomgång inventering till varje pris. Det tar bara upp utrymme och pengar som du kan använda för att utveckla din verksamhet!

4. Hur mycket är dina kunder villiga att betala?

I stället för att dra ett pris ur en hatt, få åtminstone en grov uppskattning av hur mycket kunderna kan och är villiga att betala. Börja med att kolla hur konkurrenterna gör.

5. Behöver dina kunder mer än uthyrning?

Finns det andra tjänster du kan erbjuda för att bli en ”one stop shop” för dina kunder?

6. Kan du köpa begagnad utrustning?

Genom att börja med begagnat kan du ibland spara en mängd pengar, så att du kan köpa mer utrustning senare eller investera i andra områden.

7. Har du ordning på alla dina papper?

Förutom de formalitetter för att starta en egen rörelse, att driva en uthyrningsverksamhet innebär extra försäkringskrav. Så när du vill vara säker på att du har en bra försäkring för din utrustning, tänk på att dina kunder är din största risk. Se till därför att du har rätt försäkring. Du vill inte att en stor sjukhusräkning äventyrar hela din verksamhet!

8. Har du planerat din närvaro på nätet?

De goda nyheterna först: du behöver inte investera en stor mängd tid, pengar och möda på att skapa din webbplats. Det är dock viktigt att du har en online-närvaro och att när folk besöker din webbplats du skapar ett gott intryck.

9. Har du en proffsig hemsida?

Det första dina potentiella kunder kommer att göra är att söka efter information på nätet. Det är därför du behöver en proffsig hemsida som visar att de kan lita på dig- med den information kunderna behöver; vad och hur de kan hyra från dig?

10. Har du planerat din närvaro på sociala medier?

Skapa en närvaro på sociala medier är viktigt också. Om du hyr ut till andra företag är de kanske mindre benägna att använda Facebook som alternativ, men de kan se på Linkedin.

11. Har du tänkt partnerskap?

Börja med att fråga dig själv "vilka andra produkter eller tjänster mina kunder söker?” Om du startar en cykeluthyrning, kan dina kunder också behöva:

Ställen att bo på - hotell, vandrarhem, stugor, bed & breakfast ...

Platser att besöka naturparker, museer, turistattraktioner...

Att göra - nöjesparker, köpcentra, restauranger m.fl.

Kontakta dessa företag eller organisationer och fråga dem om de skulle vara intresserade av ett remiss partnerskap: Om någon frågar efter en cykeluthyrning - de hänvisar till dig. Och om någon frågar dig för en plats att bo, äta, gå ... du hänvisar till din partner.

12. Har du gjort en plan för underhållning av din utrustning?

Ditt företag är beroende av utrustningen - ingen utrustning, inga hyror! Det är därför det är så viktigt att du tar väl hand om din utrustning. Satsa på regelbundet underhåll - åtgärda eventuella problem innan du hyr ut! Se till att skapa ett gott intryck för potentiella kunder.

13. Har du planerat din kundvård?

Behandla dina kunder rätt. Uthyrning är en återkommande verksamhet – även om dina kunder hyr utrustning för en begränsad tid, om de behöver den på nytt i framtiden måste de hyra igen. Se till att när de hyr igen, att de kommer till dig!

Var mer än bara en plats att hyra - gör att dina kunder känner sig välkomna och ge dem relevant rådgivning och vägledning vid sidan av vänlig service. Skapa en bekymmersfri upplevelse – inte överbelasta dina kunder med rutiner och pappersarbete.

14. Har du skapat ett vattentät avtal?

Tror du kunderna njuter av att argumentera med dig? Och tycker du om att argumentera med dem? Svaret på den första frågan är "nej", och "nej" bör vara ditt svar för den andra frågan också. Men vad kan man göra för att undvika argument?

Se till att du och dina kunder är på samma sida. Hur ska hyrutrustning behandlas - vad som är acceptabelt slitage? När och var startar hyrestid? Vad ska kunden göra om något går fel? Vad är avgift för skador, förlust, stöld, sena returer...?

Kommunicera tydligt svaren på dessa frågor för att undvika förvirring och konflikter senare. Ha dessa villkor skriftligen också, som undertecknats av både dig och kunden.

15. Har du skrivit en affärsplan?

Håll inte allting bara i huvudet! Ta ner på papper allt det viktigaste och formulera i en affärsplan. En genomtänkt affärsplan är avgörande för att lyckas med din uthyrningsverksamhet.

Dessa är våra tips för att starta din egen uthyrningsverksamhet. Vi hoppas att denna guide har varit till nytta för dig!

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo