Mats Lönne hade genom åren i livsmedelsbranschen en idé om att förändra barnmaten – från pulver och konserver till färskare alternativ. Avgörande blev uppmaningen från en ledande diabetesforskare: »Gör något åt den hårt processade barnmaten!« Med ett forskarteam i ryggen lanserade han och frun Tove en unik välling 2013, men marknaden var inte riktigt redo. Först nu tar det fart med nya produkter och mer kapital. LÄS STORYN
OM OTTOS BARNMAT
Startade: 2009 inleddes projektet och 2013 lanserades den första vällingen.
Är: Säljer och utvecklar ekologisk, färsk barnmat utan tillsatser.
Produkter: Just nu består sortimentet av välling. Tidigare fanns också en smoothie som kommer relanseras under 2017 och fler nya produkter utvecklas just nu.
Var: Kontor på Lidingö. Produktutveckling sker på Aventure i Lund och Falköpings mejeri tillverkar produkterna. De säljs i ett hundratal butiker över hela Sverige och finns centralt hos alla kedjor och Mathem, samt hemlevereras också inom Stockholm.
Grundare: Mats och Tove Lönne, Rolf Bjerndell, Rickard och Björn Öste, Lennart Altrén och Pär Lundqvist. Rolf var VD för Skånemejerier under 10 år, bröderna Öste är grundare till Oatly och Lennart och Pär är specialister inom produktutveckling.
Ägare: Grundarna äger knappt 50 %. Under sommaren 2012 gick Almi Invest och familjen Kreuger-Nilsson in i företaget, därefter ytterligare några privata investerare bland annat en vällingprenumerant och en fd Ica Maxi-handlare. Nya investerare är på väg in under hösten 2016.
Antal medarbetare: Mats och Tove, timanställda chaufförer samt konsulter inom produktutveckling, ekonomi och inköp. Under 2017 inleds Otto 2.0 med utökad organisation och kraftig uppskalning av bolaget.
Omsättning: 3 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är något liknande, men 2017 har de tänkt öka till 20 och den långsiktiga planen är att omsätta 100 Mkr till år 2019.
En kaffekapselmaskin i julklapp blev startskottet för Sjöstrand Coffee Concept. Jenny och Niklas tyckte inte att engångskapslar i metall kändes bra utifrån ett miljöperspektiv och klurade ut ett mer hållbart koncept. Nu har de designat en egen kapselmaskin, hittat nedbrytbara kaffekapslar och fått kunder över hela världen. LÄS STORYN
OM SJÖSTRAND COFFEE CONCEPT
Startade: 2014.
Gör: Designar och säljer kaffekapselmaskiner och tillbehör till framför allt distributörer runt om i världen men också privatpersoner i vissa länder. Är också distributör i Skandinavien för nedbrytbara kaffekapslar från det schweiziska företaget Ethical Coffee Company.
Var: Hemmakontor på Ingarö utanför Stockholm. Tillverkning av maskinerna sker i Shenzhen i Kina och kapslarna tillverkas i Frankrike.
Grundare: Jenny Svensson och hennes sambo Niklas Gustafsson.
Ägs: Grundarduon äger drygt 55 % av aktierna efter noteringen på Aktietorget i februari 2016.
Marknader: Schweiz är företagets största marknad just nu. Dessutom säljer de till privatkunder i Tyskland och Sverige via sin webbshop.
Antal medarbetare: Jenny, Niklas och en anställd som jobbar med försäljning och affärsutveckling. Tjänster som exempelvis ekonomi och marknadsföring köps in.
Omsättning: 5 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 15 Mkr.
Vienar Roaks kom på en ny slags nappflaska och lät inte idén få vila. Efter ett dygn hade han en partner och en produktskiss, efter två månader en färdig prototyp och efter åtta månader var 100 000 exemplar under tillverkning. Detta är storyn bakom Twistshake. LÄS STORYN
OM TWISTSHAKE
Startade: 2014.
Gör: Utvecklar och säljer babyprodukter så som nappflaskor, dinappar och pipmuggar.
Var: Huvudkontor i Västerås och dotterbolag samt kontor i Chicago. Har tillverkning i Kina. Försäljning via distributörer i 38 länder över hela världen där Sverige och Spanien är de största marknaderna.
Grundades och ägs: Av Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Antal medarbetare: 12 just nu, ytterligare cirka tio planeras att rekryteras under 2016.
Omsättning: 3,7 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 20 miljoner och målet är att omsätta 100 miljoner 2018. I dagsläget kommer 30 % av intäkterna från webbshopen och 70 % från återförsäljare, men planen är att öka onlineförsäljningen mycket framöver.
När Erik Thorstensson såg barn i Indien som byggde med hans egenutvecklade klädnypor kom han på vad han ville göra: skapa världens bästa byggleksak. Det som började med en stansmaskin och några sugrör var snart en viral succé och med backup från sin gamla kompis Erik Bergelin har Strawbees nu börjat etablera sig globalt. LÄS STORYN
OM STRAWBEES
Startade: 2014.
Är: Designföretaget bakom konstruktionsleksaken Strawbees. Den består av sugrör och kopplingar i plast som kan byggas ihop på ett oändligt antal vis.
Uppfinnare: Erik Thorstensson som då drev en egen produktutvecklingsbyrå.
Ägs: Av Erik Thorstensson, Erik Bergelin, det finska utbildningsbolaget Teacher Gaming samt övriga medarbetare.
Var: Kontor på Ringön i Göteborg. Tillverkning i Shenzhen i Kina och försäljning över hela världen med USA som största marknad.
Kunder: ”Utbildningssektorn står för cirka 70-80 % av intäkterna och resten kommer från detaljhandeln och föräldrar som vill få sina barn att lära sig utanför skoltid.”
Antal medarbetare: 7 stycken på heltid och 2 interns.
Omsättning: 2,4 Mkr år 2015. Räknar med att tredubbla det under 2016 och siktet är att nå 100 Mkr inom fem år.
19 år gammal åkte Martin Walleräng till Kina för att lära sig kinesiska. Ett år senare kom han hem med 30 elcyklar i bagaget. Det blev starten på Ecoride – nu Norden största elcykelföretag. De säljer 10 000 cyklar per år och Martin har till och med byggt upp en egen cykelfabrik utanför Shanghai. LÄS STORYN
OM ECORIDE
Startade: 2007.
Gör: Designar, tillverkar och säljer elcyklar.
Var: Huvudkontor i Högsbo utanför Göteborg. Egna butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt cirka 300 återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Belgien. Tillverkning i egen fabrik i Kunshan utanför Shanghai.
Grundare: Martin Walleräng.
Ägare: Martin, brodern Christian och Verdane Capital som innehar en minoritet av aktierna sedan 2016.
Marknadsandelar: Har cirka 30 % av den svenska elcykelmarknaden.
Antal medarbetare: Ett 20-tal i Sverige och Norge, framför allt säljare och produktutvecklare. På fabriken i Kina arbetar 50 montörer och ingenjörer.
Omsättning: Cirka 90 miljoner år 2016. ”Bara 3 % av alla cyklar som säljs i Sverige är elcyklar medan motsvarande siffra i Holland är kanske 30-40 %, så potentialen för oss att växa känns stor.”