Här publicerar vi reportage och artiklar om personer som har satsat på sina idéer. Läs spännande berättelser om unika företagskoncept, om kreativa och påhittiga människor. Om entreprenörer.

En konsult som jobbar över kultur- och språkgränser

Många har besökt fler än ett land, många har kanske besökt ett tiotal länder. Men hur många har varit i 69 egentligen? Det har Gabriel Brunegård, som är uppvuxen i Vimmerby. Redan som bebis bodde han i Tanzania och troligen föddes intresset för främmande kulturer och människor redan då. 

Universitetsutbildad inom internationella kulturmöten arbetar Gabriel som konsult. Han har stor kunskap och erfarenhet om just Iran. Han besöker landet så ofta han kan och har även studerat vid universitetet i Teheran. Naturligtvis talar han också flytande persiska.

Läs mer

En arkitektbyrå med hållbarhet i fokus

Acrotify Consulting hjälper till att hitta rätt person till rätt plats inom sin bransch, samtidigt som man ritar, bygger och förbättrar sina närområden, städer och slutligen samhället och sig själva.

Läs mer

Webbtjänsten som matchar frisörer och stylister med kunder

Dashl är en digital skönhetstjänst som använder din personliga data för att koppla ihop dig med rätt behandling enligt din preferens för tid, stil, pris och geografisk plats. Dashl hjälper dig att hitta rätt frisör, nagelteknolog eller makeupartist på ett enkelt, snabbt och säkert sätt.

Läs mer

Storyn bakom Sqore – hur Niklas Jungegård och hans kompisar gick från idé till kraftig expansion

Ända sedan gymnasiet har han drivit företag, men 2010 kom Niklas Jungegård något riktigt stort på spåren. Då startade han och några kompisar en sajt som listade studenttävlingar – och som blev väldigt välbesökt. Efter en pitch i Draknästet fick de en första investering till vad som sedermera blev Sqore – en skalbar rekryteringsplattform som nu växer enormt. LÄS STORYN

Läs mer

Bakom kulisserna på Mackmyra – så byggdes Sveriges första whisky-destilleri

I mars 1998 åker fyra kompispar från Stockholm till Sälen för en veckas skidåkning. Vad de inte vet då är att de framför brasan första kvällen kommer inleda diskussioner som ett år senare mynnar ut i uppstarten av Sveriges första whiskydestilleri. Det här är storyn om Mackmyra. LÄS STORYN

OM MACKMYRA

Startade: Idén föddes 1998, första destilleriet stod klart i december 1999 och första flaskan såldes 2006.
Är: Sveriges första single malt whisky-destilleri.
Var: Destilleri och huvudkontor ligger i Mackmyra strax utanför Gävle. Sälj- och marknadskontor i Stockholm samt fem whiskymognadslager i Sverige och ett i Tyskland.
Grundare: Magnus Dandanell, hans fru Astrid och tre andra kompispar: Jonas och Annika Berg, Carl-Johan och Jennie Kastengren, samt Rikard Lundborg oh Malin Lövemark.
Ägare: Företaget är sedan december 2011 noterat på Nasdaq First North Stockholm.
Antal medarbetare: Cirka 40, varav ett tiotal utgår från kontoret i Stockholm, några är säljare i Sverige och Europa och resten jobbar vid destilleriet i Mackmyra.
Antal produkter: Fyra whiskys i ordinarie sortiment och två tillfälliga säsongssmaker som släpps under höst och vår. Dessutom en exklusivare serie, Moment, som finns i begränsat antal.
Omsättning: 82 Mkr under 2015.
Kunder: 60 % av intäkterna kommer från distributörer och resten från privatpersoner, som äger egna whiskyfat och går på event i Mackmyras regi. 50 % av flaskförsäljningen sker i Sverige, cirka 25 % exporteras till Tyskland, Frankrike och Storbritannien och resterande säljs på Travel Retail, i Bordershops eller på andra mindre marknader.
Utmärkelser: Utsågs 2015 till World Destiller of the Year av Wizard of Whisky och 2012 till Europeen Spirits Producer of the Year av IWSC, International Wine & Spirits Competition.

Nima och Johans resa med Digiexam – hur en noggrant validerad prototyp lade grunden för global spridning

Med blå tummar och kramp i fingrarna kom klasskompisarna Nima Marefat och Johan Hägglund ut från tentaskrivningarna på Handels. Och frågade sig varför man på 2010-talet fortfarande skrev prov för hand. Några månader senare började de utveckla ett program för digitala tentor – som nu är på god väg att bli en global framgång. Så här gick det till. LÄS STORYN

OM DIGIEXAM

Startade: 2011. Lanserade sin första version i januari 2014.
Gör: Kodar och säljer ett IT-program som möjliggör digitala prov och tentor.
Var: Huvudkontor på Norra Stationsgatan i centrala Stockholm. Har ett säljkontor i New York och en säljare som är stationerad i London.
Grundare: Nima Marefat och Johan Hägglund.
Ägare: Grundarna äger fortfarande en majoritet av bolaget. Dessutom finns andra långsiktiga investerare däribland Jeremias Andersson, Peter Stareborn, Sven Hagströmer, Sophia Bendz och Joen Bonnier.
Antal medarbetare: 25 personer, varav sex i New York och en i London.
Kunder: Grundskolor, gymnasier och universitet över hela världen. I dagsläget cirka 1200 anslutna institutioner i ett 50-tal länder.
Marknader: Huvudmarknader är Sverige, USA och Storbritannien.
Omsättning: 6,1 Mkr under 2015. Förhoppningen är att omsätta 10 Mkr under 2016.

Så här byggde Kristina Lindhe inredningssuccén Lexington – med ett högt mål tog resan fart

För 20 år sedan såg Kristina Lindhe en möjlighet. New England-stilen hade kommit stort på klädsidan men inte alls inom inredning. En chans som gjord för henne. 1997 lanserade hon Lexington med en första kollektion lakan och plädar. Nu säljs varumärket hos 900 återförsäljare världen över och har närmast blivit en svensk designklassiker. LÄS STORYN

OM LEXINGTON

Startade: 1997.
Gör: Designar och säljer inredning och kläder i New England-stil till hela världen.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Egna sälj- och distributionsbolag i Norge, UK, Tyskland, Danmark och USA. Tillverkning sker till största delen hos olika fabriker i Europa, men också i Turkiet, Indien och Kina.
Kunder: Cirka 900 återförsäljare, ett 50-tal franchisebutiker och 26 egna butiker i över 20 länder i Europa, USA och Asien. 80 % av omsättningen kommer från Norden.
Grundare: Kristina Lindhe.
Ägare: Är noterade på Nasdaq First North sedan februari 2015 och har drygt 1500 aktieägare. Storägare är Kristina och Tommy Lindhe med runt 40 % av aktierna och investeraren Staffan Persson som innehar runt 30 %.
Antal medarbetare: Cirka 120.
Omsättning: 278 Mkr år 2015.

Uppstartsresan med Ottos barnmat – Mats och Tove Lönne satsar på att innovera branschen

Mats Lönne hade genom åren i livsmedelsbranschen en idé om att förändra barnmaten – från pulver och konserver till färskare alternativ. Avgörande blev uppmaningen från en ledande diabetesforskare: »Gör något åt den hårt processade barnmaten!« Med ett forskarteam i ryggen lanserade han och frun Tove en unik välling 2013, men marknaden var inte riktigt redo. Först nu tar det fart med nya produkter och mer kapital. LÄS STORYN

OM OTTOS BARNMAT

Startade: 2009 inleddes projektet och 2013 lanserades den första vällingen.
Är: Säljer och utvecklar ekologisk, färsk barnmat utan tillsatser.
Produkter: Just nu består sortimentet av välling. Tidigare fanns också en smoothie som kommer relanseras under 2017 och fler nya produkter utvecklas just nu.
Var: Kontor på Lidingö. Produktutveckling sker på Aventure i Lund och Falköpings mejeri tillverkar produkterna. De säljs i ett hundratal butiker över hela Sverige och finns centralt hos alla kedjor och Mathem, samt hemlevereras också inom Stockholm.
Grundare: Mats och Tove Lönne, Rolf Bjerndell, Rickard och Björn Öste, Lennart Altrén och Pär Lundqvist. Rolf var VD för Skånemejerier under 10 år, bröderna Öste är grundare till Oatly och Lennart och Pär är specialister inom produktutveckling.
Ägare: Grundarna äger knappt 50 %. Under sommaren 2012 gick Almi Invest och familjen Kreuger-Nilsson in i företaget, därefter ytterligare några privata investerare bland annat en vällingprenumerant och en fd Ica Maxi-handlare. Nya investerare är på väg in under hösten 2016.
Antal medarbetare: Mats och Tove, timanställda chaufförer samt konsulter inom produktutveckling, ekonomi och inköp. Under 2017 inleds Otto 2.0 med utökad organisation och kraftig uppskalning av bolaget.
Omsättning: 3 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är något liknande, men 2017 har de tänkt öka till 20 och den långsiktiga planen är att omsätta 100 Mkr till år 2019.

Jenny och Niklas byggde egen kaffekapselmaskin – satsar på att göra branschen mer hållbar

En kaffekapselmaskin i julklapp blev startskottet för Sjöstrand Coffee Concept. Jenny och Niklas tyckte inte att engångskapslar i metall kändes bra utifrån ett miljöperspektiv och klurade ut ett mer hållbart koncept. Nu har de designat en egen kapselmaskin, hittat nedbrytbara kaffekapslar och fått kunder över hela världen. LÄS STORYN

OM SJÖSTRAND COFFEE CONCEPT

Startade: 2014.
Gör: Designar och säljer kaffekapselmaskiner och tillbehör till framför allt distributörer runt om i världen men också privatpersoner i vissa länder. Är också distributör i Skandinavien för nedbrytbara kaffekapslar från det schweiziska företaget Ethical Coffee Company.
Var: Hemmakontor på Ingarö utanför Stockholm. Tillverkning av maskinerna sker i Shenzhen i Kina och kapslarna tillverkas i Frankrike.
Grundare: Jenny Svensson och hennes sambo Niklas Gustafsson.
Ägs: Grundarduon äger drygt 55 % av aktierna efter noteringen på Aktietorget i februari 2016.
Marknader: Schweiz är företagets största marknad just nu. Dessutom säljer de till privatkunder i Tyskland och Sverige via sin webbshop.
Antal medarbetare: Jenny, Niklas och en anställd som jobbar med försäljning och affärsutveckling. Tjänster som exempelvis ekonomi och marknadsföring köps in.
Omsättning: 5 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 15 Mkr.

Vienars nappflaskor flög – nu har han intagit 40 länder på två år

Vienar Roaks kom på en ny slags nappflaska och lät inte idén få vila. Efter ett dygn hade han en partner och en produktskiss, efter två månader en färdig prototyp och efter åtta månader var 100 000 exemplar under tillverkning. Detta är storyn bakom Twistshake. LÄS STORYN

OM TWISTSHAKE

Startade: 2014.
Gör: Utvecklar och säljer babyprodukter så som nappflaskor, dinappar och pipmuggar.
Var: Huvudkontor i Västerås och dotterbolag samt kontor i Chicago. Har tillverkning i Kina. Försäljning via distributörer i 38 länder över hela världen där Sverige och Spanien är de största marknaderna.
Grundades och ägs: Av Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Antal medarbetare: 12 just nu, ytterligare cirka tio planeras att rekryteras under 2016.
Omsättning: 3,7 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 20 miljoner och målet är att omsätta 100 miljoner 2018. I dagsläget kommer 30 % av intäkterna från webbshopen och 70 % från återförsäljare, men planen är att öka onlineförsäljningen mycket framöver.

Fler artiklar...

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg