Här publicerar vi reportage och artiklar om personer som har satsat på sina idéer. Läs spännande berättelser om unika företagskoncept, om kreativa och påhittiga människor. Om entreprenörer.

Linda gick från hemmasydda napphållare till femtiomiljoners-business

För tolv år sedan började mammalediga Linda Sätterström sy napphållare åt sig själv och sina vänner. Det småskaliga blev så småningom riktigt stort och 2012 satte hon högtflygande mål om att nå hundra miljoner i omsättning på fem år. Sedan dess har Elodie Details expanderat kraftigt och säljer nu närmare en halv miljon babyprodukter per år. LÄS STORYN

OM ELODIE DETAILS

Startade: 2004 som ett hobbyprojekt och 2007 som aktiebolag.
Gör: Säljer egendesignade babyprodukter. Har i dagsläget ett 40-tal produkter däribland nappar och napphållare, resevagnar, åkpåsar, skötväskor och haklappar.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Återförsäljare i hela Norden, ett tjugotal europeiska länder samt Sydkorea, Kina och Sydafrika. Har produktion i Kina.
Grundare och ägare: Linda Sätterström.
Antal medarbetare: Ett 20-tal.
Omsättning: 43 Mkr 2015. Har som målsättning att 2017 omsätta 100 Mkr.

Hanna tog nyttig glass till marknaden – nu siktar hon mot toppen

För fyra år sedan experimenterade Hanna Reimers fram en vegansk och ekologisk rawfood-glass. Hon lyckades sedan få ut den på marknaden och locka Coop med sig på tåget. Lily & Hanna är fortfarande ett litet företag med det växer så det knakar och målen är minst sagt höga. LÄS STORYN

OM LILY & HANNA

Startade: 2013
Är: Sveriges första raw-glass-varumärke. Glassen tillverkas på cashewnötter, kokosolja och nektar och smaksätts med frukt, kakao och vanilj. Den är helt ekologisk och vegansk.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Tillverkning i Holland. Säljs hos cirka 500 återförsäljare i Sverige, Norge, Holland, Belgien, Storbritannien och på Mallorca.
Grundat av: Hanna Reimers.
Antal medarbetare: 2 – Hanna och hennes mamma som jobbar med sälj på deltid. Planerar att anställa fler snart.
Omsättning: 5 Mkr under 2015, beräknas stiga till 7 under 2016.

Lena Apler är en av Sveriges mäktigaste entreprenörer – såhär byggde hon sin bank

Med två miljoner i insats startade Lena Apler och en kollega Collector. Det var ett konsultbolag men blev en digital nischbank. Nu börsnoterad och värderad till över 11 miljarder kronor. Hur gjorde hon den resan? LÄS STORYN

OM COLLECTOR

Startade: 1999
Är: En digital nischbank som erbjuder lån och sparkonton till privatpersoner samt factoringtjänster och ehandelslösningar för företag.
Var: Huvudkontor i Göteborg och lokalkontor i Stockholm, Malmö, Oslo och Helsingfors.
Grundades: Av Lena Apler och Johan Möller.
Ägs: Är börsnoterade på Nasdaq OMX sedan 2015.
Antal medarbetare: Ca 400
Omsättning: 1 200 Mkr

Som 20-åring bestämde sig Peter för att skapa världens bästa gamingmus

2007 var Peter Nygren nybliven högskolestudent och väldigt sugen på att starta företag. Han bestämde sig för att börja tillverka gamingmöss. Det blev startskottet för Mionix som nu är ett av världens mest innovativa företag inom sitt gebit. LÄS STORYN

OM MIONIX

Startade: 2007.
Gör: Designar och säljer innovativa speltillbehör till datorer. Produktportföljen består av gamingmöss, tangentbord, hörlurar och musmattor.
Var: Huvudkontor i Malmö där utvecklingsteamet sitter. Säljkontor i Tyskland och USA och agenter runt om i världen.
Grundades av: Peter Nygren och Calle Conradsson.
Ägs av: Peter Nygren, Carl Silbersky, Hampus Jakobsson, Magnus Kenneby, Almi Invest med flera.
Antal anställda: Ca 15 personer.
Omsättning: Ca 25 Mkr.

Deras modell för merchandise-kläder har slagit globalt

En skidkille från Ramundberget mötte en AD från Stockholm och tycke uppstod. Några år senare startade de Sport Design Sweden som nu designar merchandise-kläder till bland annat Atlético de Madrid, Malmö FF och över 200 skidorter runt om i världen. LÄS STORYN

OM SPORT DESIGN SWEDEN

Startade: 2008.
Gör: Designar och säljer merchandise-kläder till hundratals skidorter, sommarorter och sportklubbar.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Kunder i framför allt Europa, men också Australien, Mellanöstern och USA. Produktionen sker i en handfull fabriker i Kina.
Grundades och ägs av: Johan Skogh och Niclaes Wijk.
Antal medarbetare: 19.
Omsättning: Ca 90 Mkr.
Utmärkelser: Blev 2014 och 2015 utsedda till gasellföretag av Dagens Industri samt Superföretag av Veckans Affärer.

Resan med Hemfrid - från Monicas köksbord till 2000 medarbetare

Monica Lindstedt skapar riktigt stora saker. Först Metro, Sveriges största dagstidning, och sedan Sveriges största städföretag. Hemfrid startades hemifrån köksbordet, men har nu fler än 2000 anställda och omsätter snart en halv miljard. Hur gör man en sådan resa? LÄS STORYN

OM HEMFRID

Startade: 1996
Är: Sveriges i särklass största städföretag riktat mot privatpersoner.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Lokala kontor i Göteborg, Västerås, Malmö och Uppsala.
Grundades av: Monica Lindstedt.
Ägs av: Monica som majoritetsägare samt två andra större delägare. Några av de anställda har också mindre andelar.
Antal medarbetare: Fler än 2000.
Omsätter: Snart 500 Mkr.

Mapiful sålde 15 000 posters första året – helt automatiserat

Mitt på Avenyn sitter killarna som skapat de populära karttavlorna. Eller åtminstone en av dem, medan de andra kommer och går. Och det var faktiskt hela tanken från början, att ingen varken kunde eller ville behöva jobba speciellt mycket. Första året omsatte hobbyprojekt fem miljoner och Mapifuls grundare har nu nya, stora visioner. LÄS STORYN

Om Mapiful

Startade: 2015
Är: En ehandeltjänst där man kan designa och köpa egna kartposters.
Var: Kontor i Göteborg. Försäljning över hela världen, men än så länge framför allt i Europa.
Grundare: Av Edvin Brobeck, Johan Torsson, Nils-Erik Jansson och Anders Josefsson.
Antal medarbetare: 3, Edvin som är VD och jobbar heltid tillsammans med Nils-Erik och en annan medarbetare.
Omsättning: 5 Mkr, kommer enligt prognosen att fördubblas under 2016.

Hon ligger bakom Beyoncés brillor

Anna-Karin Karlsson såg en lucka på marknaden för solglasögon, och behövde på samma gång få utlopp för sin kreativitet. Vilken kombo! För sex år sedan gav hon sin idé en chans och flyttade till en stuga på landet för att kunna fokusera. Ett år senare kom hon ut och slog världen med häpnad. LÄS STORYN

Om Anna-Karin Karlsson Exclusive

  • Startade: 2011
  • Gör: Designar och säljer extravaganta solglasögon
  • Var: Kontor på Älgö, tillverkning i HongKong och återförsäljare över hela världen
  • Målgrupp: ”Vi har ingen påtänkt målgrupp eller åldersgrupp, utan det som förenar våra kunder är deras sätt att se på livet. De har mycket självkänsla och tycker inte att livet ska vara så hårt. Sedan kan de vara alltifrån en tonårig japansk tjej till en 90-årig amerikansk dam, väldigt blandat klientel.”
  • Antal medarbetare: 3
  • Omsättning: 6 Mkr

Brödernas IT-idé skapar miljoner åt föreningar

Pierres hjärta pumpar för landets alla ideella föreningar och deras eldsjälar. Tillsammans med sin bror startade han Sponsorhuset, en sajt där man kan näthandla och via köpet bidra till sin favoritförening. Efter några års långsam tillväxt exploderar nu konceptet. LÄS STORYN

Om Sponsorhuset

  • Startade: 2008
  • Är: En sajt som förmedlar kunder till webbshoppar som i sin tur skänker pengar till föreningar vid varje köp
  • Anslutna: 500 webbshoppar, 8 000 föreningar och 55 000 personer
  • Var: Kontor i Göteborg
  • Antal medarbetare: 10
  • Omsättning: 5 Mkr
  • Insamlade pengar hittills: 23 Mkr

Barnklädes-designern som siktar mot toppen

Med en stark vilja att skapa skräddade barnkläder grundade Anneli sitt eget klädmärke. Sedan dess har det varit fullmatade symaskinsdagar. Lokalt och ekologiskt är ledord, men nu vill hon också uppfylla sitt mål om att komma in bland de stora butikerna. 2016 kommer bli “make it or break it” för Marloe Jr. LÄS MER

Om Marloe Jr

  • Startade: 2012
  • Gör: Designar, syr och säljer unisex-barnkläder
  • Var: Studio i Vasastan i Göteborg. Säljs hos återförsäljare spridda över världen samt via webbshoppen
  • Antal medarbetare: 2 – Anneli och hennes praktikant
  • Om namnet: ”Jag visste tidigt att jag ville heta något med Junior. Marloe kom vi på när jag och min sambo brainstormade killnamn som vi tyckte var stiliga.”
  • Omsättning: <1 Mkr

Ölhobbyn blev ett riktigt bryggeri

Med en säregen flaska och otypisk etikett sticker den ut på Systemet-hyllan. Ett riktigt bra öl menar många. Vi pratar om Poppels. För tre år sedan sålde det Göteborgska mikrobryggeriet 2000 liter öl i månaden, men producerar nu det 15-dubbla. Allt började med ett gäng nördiga grabbar. LÄS MER

Om Poppels Bryggeri

  • Startade: 2012
  • Grundat av: 15 ölentusiaster som alla fortfarande är delaktiga
  • Gör: Brygger och säljer öl
  • Var: I Mölnlycke, men kommer i år flytta till större lokaler i Jonsered, norr om Göteborg
  • Utbud: Har just nu nio öl i sortimentet
  • Antal medarbetare: 10
  • Omsättning: 15 Mkr
  • Mål för 2016: ”Vi siktar mot en tillväxt på 50-100 %”
  • Om namnet: Hette från början Poppelman efter en av grundarnas släkting Johan Casparsson Poppelman, som grundade Göteborgs första bryggeri. En annan släkting fick nys om det nystartade bryggeriet och la in sitt veto mot namnet, som därför ändrades till Poppels.

Fler artiklar...

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se