Här publicerar vi reportage och artiklar om personer som har satsat på sina idéer. Läs spännande berättelser om unika företagskoncept, om kreativa och påhittiga människor. Om entreprenörer.

Resan med Hemfrid - från Monicas köksbord till 2000 medarbetare

Monica Lindstedt skapar riktigt stora saker. Först Metro, Sveriges största dagstidning, och sedan Sveriges största städföretag. Hemfrid startades hemifrån köksbordet, men har nu fler än 2000 anställda och omsätter snart en halv miljard. Hur gör man en sådan resa? LÄS STORYN

OM HEMFRID

Startade: 1996
Är: Sveriges i särklass största städföretag riktat mot privatpersoner.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Lokala kontor i Göteborg, Västerås, Malmö och Uppsala.
Grundades av: Monica Lindstedt.
Ägs av: Monica som majoritetsägare samt två andra större delägare. Några av de anställda har också mindre andelar.
Antal medarbetare: Fler än 2000.
Omsätter: Snart 500 Mkr.

Mapiful sålde 15 000 posters första året – helt automatiserat

Mitt på Avenyn sitter killarna som skapat de populära karttavlorna. Eller åtminstone en av dem, medan de andra kommer och går. Och det var faktiskt hela tanken från början, att ingen varken kunde eller ville behöva jobba speciellt mycket. Första året omsatte hobbyprojekt fem miljoner och Mapifuls grundare har nu nya, stora visioner. LÄS STORYN

Om Mapiful

Startade: 2015
Är: En ehandeltjänst där man kan designa och köpa egna kartposters.
Var: Kontor i Göteborg. Försäljning över hela världen, men än så länge framför allt i Europa.
Grundare: Av Edvin Brobeck, Johan Torsson, Nils-Erik Jansson och Anders Josefsson.
Antal medarbetare: 3, Edvin som är VD och jobbar heltid tillsammans med Nils-Erik och en annan medarbetare.
Omsättning: 5 Mkr, kommer enligt prognosen att fördubblas under 2016.

Hon ligger bakom Beyoncés brillor

Anna-Karin Karlsson såg en lucka på marknaden för solglasögon, och behövde på samma gång få utlopp för sin kreativitet. Vilken kombo! För sex år sedan gav hon sin idé en chans och flyttade till en stuga på landet för att kunna fokusera. Ett år senare kom hon ut och slog världen med häpnad. LÄS STORYN

Om Anna-Karin Karlsson Exclusive

  • Startade: 2011
  • Gör: Designar och säljer extravaganta solglasögon
  • Var: Kontor på Älgö, tillverkning i HongKong och återförsäljare över hela världen
  • Målgrupp: ”Vi har ingen påtänkt målgrupp eller åldersgrupp, utan det som förenar våra kunder är deras sätt att se på livet. De har mycket självkänsla och tycker inte att livet ska vara så hårt. Sedan kan de vara alltifrån en tonårig japansk tjej till en 90-årig amerikansk dam, väldigt blandat klientel.”
  • Antal medarbetare: 3
  • Omsättning: 6 Mkr

Brödernas IT-idé skapar miljoner åt föreningar

Pierres hjärta pumpar för landets alla ideella föreningar och deras eldsjälar. Tillsammans med sin bror startade han Sponsorhuset, en sajt där man kan näthandla och via köpet bidra till sin favoritförening. Efter några års långsam tillväxt exploderar nu konceptet. LÄS STORYN

Om Sponsorhuset

  • Startade: 2008
  • Är: En sajt som förmedlar kunder till webbshoppar som i sin tur skänker pengar till föreningar vid varje köp
  • Anslutna: 500 webbshoppar, 8 000 föreningar och 55 000 personer
  • Var: Kontor i Göteborg
  • Antal medarbetare: 10
  • Omsättning: 5 Mkr
  • Insamlade pengar hittills: 23 Mkr

Barnklädes-designern som siktar mot toppen

Med en stark vilja att skapa skräddade barnkläder grundade Anneli sitt eget klädmärke. Sedan dess har det varit fullmatade symaskinsdagar. Lokalt och ekologiskt är ledord, men nu vill hon också uppfylla sitt mål om att komma in bland de stora butikerna. 2016 kommer bli “make it or break it” för Marloe Jr. LÄS MER

Om Marloe Jr

  • Startade: 2012
  • Gör: Designar, syr och säljer unisex-barnkläder
  • Var: Studio i Vasastan i Göteborg. Säljs hos återförsäljare spridda över världen samt via webbshoppen
  • Antal medarbetare: 2 – Anneli och hennes praktikant
  • Om namnet: ”Jag visste tidigt att jag ville heta något med Junior. Marloe kom vi på när jag och min sambo brainstormade killnamn som vi tyckte var stiliga.”
  • Omsättning: <1 Mkr

Ölhobbyn blev ett riktigt bryggeri

Med en säregen flaska och otypisk etikett sticker den ut på Systemet-hyllan. Ett riktigt bra öl menar många. Vi pratar om Poppels. För tre år sedan sålde det Göteborgska mikrobryggeriet 2000 liter öl i månaden, men producerar nu det 15-dubbla. Allt började med ett gäng nördiga grabbar. LÄS MER

Om Poppels Bryggeri

  • Startade: 2012
  • Grundat av: 15 ölentusiaster som alla fortfarande är delaktiga
  • Gör: Brygger och säljer öl
  • Var: I Mölnlycke, men kommer i år flytta till större lokaler i Jonsered, norr om Göteborg
  • Utbud: Har just nu nio öl i sortimentet
  • Antal medarbetare: 10
  • Omsättning: 15 Mkr
  • Mål för 2016: ”Vi siktar mot en tillväxt på 50-100 %”
  • Om namnet: Hette från början Poppelman efter en av grundarnas släkting Johan Casparsson Poppelman, som grundade Göteborgs första bryggeri. En annan släkting fick nys om det nystartade bryggeriet och la in sitt veto mot namnet, som därför ändrades till Poppels.

Förgyllda soffbord – idén bakom möbelframgång

Susanne älskar inredning. När hon jobbade skift på ett hotell fick hon tid att förverkliga sin idé om att designa möbler, och trots nedbrunna fabriker och kulturkrockar anlände till slut hennes soffbord i spegelglas och bladguld. Nu hägrar en ny kollektion och utlandssatsning för Ruth & Joanna. LÄS MER

Om Ruth & Joanna

  • Startade: 2014
  • Gör: Designar och säljer soffbord i glas, guld och silver. I vårens kollektion kommer också fler möbler.
  • Var: Kontor i Stockholm och lager i Huddinge.
  • Omsättning: Ca 1 Mkr
  • Antal medarbetare: 1
  • Om namnet: "Min farmor hette Ruth och min mormor Joanna. Ibland orsakar det förvirring när folk ringer och vill prata med någon av dem haha."

Kaffepionjärerna som byggde eget rosteri

Johan nära på visste att livet skulle handla om mat och dryck, men att det skulle bli just kaffe var mest en slump. Efter en roll som köksmästare kom erbjudanden om att starta restauranger, men inget lockade. Och tur var väl det! Han tog jobb på ett rosteri och fick snart upp ögonen för en kaffetrend från USA. LÄS MER...

Om Johan & Nyström

  • Startade: 2004
  • Grundat av: Johan Damgaard och fyra vänner.
  • Är: En kaffe- och tegrossist med eget kafferosteri
  • Var: Rosteriet ligger söder om Stockholm och konceptbutiken på Södermalm. Säljkontor i Sverige och Finland. Kaffe från framför allt Brasilien, Centralamerika och Östafrika.
  • Omsättning: Ca 100 Mkr
  • Antal medarbetare: Ett 70-tal

Kokade mustaschvax hemma – omsätter nu 12 miljoner

När Björn flyttade till Australien fanns inget vax för hans ståtliga mustasch. Han tvingades göra sitt eget. Det blev upprinnelsen till Mr Bear Family – ett succéartat skäggmärke som nu slagit igenom på riktigt. LÄS MER

Om Mr Bear Family

  • Startade: 2012
  • Gör: Tillverkar och säljer naturliga produkter för skägg och mustascher
  • Var: Kontor och tillverkning i Högsbo, Göteborg
  • Produkter: Tre doftserier med totalt 29 produkter, där ibland vax, oljor, balsam och tvålar.
  • Omsättning: Ca 12 Mkr
  • Antal medarbetare: 5
  • Om skäggtrenden: ”Vi tycker att det är rakat som har varit en trend. Sett över de senaste seklerna har män haft skägg i stort sett jämt, förutom under 80- och 90-talet.”

Trendrapport gav idé till vodka-startup

Åsa var innovationschef på Absolut Vodka när idén slog henne: ett globalt varumärke med lokaltillverkad vodka. I över ett år kämpade hon för att få genomföra idén och tillslut lyckades hon. Ett år senare öppnade Our/Vodka ett pilotdestilleri i Berlin och bara fyra veckor efter starten ombads hon öppna åtta till, så snart som möjligt. LÄS MER

Om Our/Vodka

  • Startade: 2013
  • Gör: Tillverkar vodka på lokala destillerier
  • Ägare: Den globala, franska destillerikoncernen Pernod Ricard samt lokala partners i varje stad
  • Antal destillerier: 5 stycken nu, och ytterligare 4 kommer öppna under 2016
  • Var: Huvudkontor i Stockholm. Destillerier i Berlin, London, Amsterdam, Seattle och Detroit. De nya kommer öppna i Los Angeles, Miami, Houston och New York.
  • Antal medarbetare: Ett 30-tal

Deras succékoncept – burgarhak i en lada

En mörk höstkväll för två år sedan premiäröppnade Marcus och hans kompisar sin alldeles egna restaurang The Barn. Fler människor än de hade kunnat ana köade utanför i kylan, och det blev en lite rörig första kväll. Men rolig, och vad de inte visste då – början på en riktig succé! LÄS MER

Om The Barn

  • Startade: 2013
  • Grundades av: Kompisarna Alfred Karlsson, Maher Salhi, Marcus Martinsson och Linus Johanson
  • Är: En restaurang med amerikansk mat gjord på svenska råvaror
  • Var: På Kyrkogatan i centrala Göteborg
  • Antal medarbetare: 16 heltidsanställda
  • Målgrupp: ”Vi trodde det skulle vara många killar mellan 18 och 25 här, men istället blev det mest tjejer i spridda åldrar. Allt från 25 till 50 skulle jag säga.”
  • Omsättning: Ca 20 Mkr

Fler artiklar...

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo