Framgång är ingen slump. Oavsett vad du ska sälja så krävs det en aktiv marknadsföring från din sida. Här får du smarta tips för att lyckas med din marknadsföring.

Lär dig att sälja!

Idag är det definitivt lättare at tillverka en produkt än att sälja den. För de flesta nyföretagare som jag har träffat under dessa år jag sysslar med starta eget rådgivning har personliga kontakter, direktreklam och online resurser varit främsta reklammedierna. Det viktigaste är i alla fall inte hur mycket du satsar på reklam utan hur bra din reklam är.

Läs mer

Bestäm din marknad

Som alltid gäller det att definiera "lagom". Om du definierar företagets marknad för vid, d.v.s. får med för många "marginalkunder", gör det att marknadsförings- kostnaden för att sälja till dessa överstiger intäkterna. Definierar du marknaden för snäv kan du helt enkelt missa kunder och även utvecklingsmöjligheter.

Läs mer

Vilka är dina kunder?

Det gäller att kunna definiera företagets marknad. Ett företag som säljer produkter och/eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske till och med måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.

Läs mer

Så gör du marknadsundersökning

I detta avsnitt beskrivs hur det går till att samla information om marknaden, vilka de huvudsakliga informationskällorna är och hur en marknadsundersökning görs.

Läs mer

Marknadsplan - del 3

När du startar ditt företag är ofta två saker knappa: tid och resurser. För att skapa en effektiv affärsstrategi och se till att du inte slösar bort tid eller pengar behöver du en marknadsplan. En marknadsplan hjälper dig att komma i gång.

Läs mer

Marknadsplan - del 2

Ett mycket vanligt misstag som nystartare av verksamheter gör, är att inte lägga tillräckligt med kraft och tid på marknadsplanen. Den behöver inte se vacker ut på ett papper, det är processen (genomarbetningen) av marknads- planen som är viktig. Försök att kasta pil på en darttavla med förbundna ögon, det är inte lätt, men många försöker dra igång sin verksamhet på ett sådant sätt.

Läs mer

Informationskällor - del 2

Tillgängliga informationskällor är många, från det egna företaget till köpta undersökningar av specialiserade undersökningsföretag. Internet har också blivit en viktig informationskälla på många olika sätt.

Läs mer

Informationskällor - del 1

Det första du måste göra när du bestämt dig för en verksamhet är att fundera på vad du vet om branschen. Du kanske finner att du vill veta mer om hur man tillverkar en produkt eller saknar information om var man kan köpa eller beställa det du behöver.

Läs mer

Sociala medier som marknadsföringskanal

Som företagare gäller det att synas där potentiella kunder finns. Användarantalet ökar dagligen i de sociala medierna därför är det en utmärkt strategi i ett företags marknadsföring och kommunikation att närvara i de olika nätverken. Här kommer en redogörelse av de vanligaste sociala medierna och vad du bör tänka när du ansluter dig och börjar kommunicera med din publik.

Läs mer

Fler artiklar...

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo