Välja rätt reklam

Valet av reklam varierar givetvis beroende på vad som ska säljas. Här följer en beskrivning av några vanligaste marknadsföringsmetoder.

Hemsida

Bredbandsuppkoppling är naturligtvis en förutsättning för att du ska kunna sköta marknadsföring via internet. Det finns flera olika sätt att gå ut med sitt budskap på via internet. Du kan presentera verksamheten, beskriva produkter, visa bilder, lämna beställningsformulär och så vidare. Tänk på att ju mer ambitiös satsningen är, desto mer resurser kommer det att krävas.

Online marknadsföring

Marknadsföring genom internet är ett prisvärt och kostnadseffektivt alternativ till traditionella reklamkanaler. Men du måste känna till de viktiga principer av annonsering på Google: hur man väljer rätt målgrupp, sökord, budget strategier, annonstexter m.m. Online marknadsföring kan se på olika sätt och utgår från målgruppens beteende och behov. Idag erbjuder sociala nätverk så som Facebook och Twitter möjlighet att rikta annonsering mot utvalda målgrupper.

Gratis publicitet

Skriv till tidningar om du har någon produkt eller tjänst som är unik eller kan vara intressant att läsa om. Klipp ut eventuella artiklar om dig och använd i din marknadsföring.

Annonsering

Med annonser når du snabbt ut till många tänkbara köpare. Men för att detta ska fungera måste du välja ut rätt tidning, och göra din annons med omsorg så att den syns. Använd inga krångliga ord. Skriv enkelt och gör en rubrik som fångar läsarens intresse. Berätta vad som är positivt/intressant med produkten eller tjänsten som du erbjuder. Eftersom annonser i tidningar och tidskrifter ofta är ganska dyra är det viktigt att du noga tänker igenom vad du kan få för genomslag i försäljningen innan du sätter in en annons.

Direktreklam (DR)

Direktreklam kan vara ett säljbrev med en presentation, ett varuprov, bilder på produkter, rabattcheckar eller tidningsurklipp. Skriv en enkel text där du presenterar din verksamhet.

Dela ut i alla brevlådor i målgruppsområdet, men respektera att inte alla önskar att få reklam. Ett utmärkt sätt att göra sin verksamhet känd är att fixa små lappar (10 x 15 cm) och dela ut strategiskt där folk passerar. Du kan gärna be dina kompisar att hjälpa till med utdelningen. För att en DR-kampanj ska lyckas behöver du: 1) planera 2) välja målgrupp 3) utforma utskicket 4) distribuera 5) ta hand om kunderna 6) utvärdera.

Affischer/Reklamblad

Tryck upp ett reklamblad eller skriv själv på ett stort papper som placeras på anslagstavlor. Kom ihåg att affischering inte är tillåten var som helst, exempelvis inte på telefonstolpar eller på offentliga väggar. Var ska du placera dina affischer då?

Det finns många tillåtna anslagstavlor:

• på föräldrarnas arbetsplatser

• i skolan

• i trapphus

• i föreningslokaler

• i affären eller på stormarknaden

• i centrum

• i sporthallen

• på kylskåpsdörrar hemma hos folk

Använd gärna ett mellanformat, (till exempel A4-format), så att reklambladet både syns och får plats på belamrade anslagstavlor.

”Mun till mun-metoden”

Efter några väl genomförda jobb sprider sig ryktet om dig snabbt – en bra och billig marknadsföring! Be dina vänner och bekanta att sprida nyheten till sina vänner.

Visitkort

Visitkort är också ett billigt sätt att sprida sitt namn på. Se till att alltid ha några kort till hands vid olika möten. Ge dem till grannbutiker, kunder och samarbetspartners.