Sociala medier som marknadsföringskanal

Som företagare gäller det att synas där potentiella kunder finns. Användarantalet ökar dagligen i de sociala medierna därför är det en utmärkt strategi i ett företags marknadsföring och kommunikation att närvara i de olika nätverken. Här kommer en redogörelse av de vanligaste sociala medierna och vad du bör tänka när du ansluter dig och börjar kommunicera med din publik.

Facebook

Facebook är troligen sidan som de flesta associerar till när man pratar om sociala medier. Inte så konstigt då det också är den största, 6 miljoner svenskar använder nu Facebook, 5,6 miljoner (över 93%) svenskar använder dessutom Facebook på mobilen.

Med en Facebooksida förstärks ditt företags varumärke och du skapar en personlig kontakt och service. Det är ett ypperligt verktyg för att hitta din målgrupp, kommunicera och föra ut dina budskap. Med Facebook exponerar du ditt varumärke helt gratis och många kommer dessutom besöka din sida utan att du behöver anstränga dig särskilt mycket. Mindre företag med begränsad möjlighet att marknadsföra sig drar därmed särskild nytta av Facebook - inga utlägg för tryck, porto eller dyrt annonsutrymme krävs.

Du utformar sidan efter hur du vill presentera företaget. En omslagsbild och profilbild konstrueras lämpligen i linje med ditt företags grafiska profil. Du skriver även grundläggande information om företaget som din publik kan ta del av. Sedan är det fritt fram att skriva inlägg på den så kallade tidslinjen, lägga upp bilder, skapa evenemang, milstolpar och göra frågeformulär. När din sida är klar kan intresserade ”gilla” din sida. När någon gillat din sida innebär det att hon eller han kommer följa dina uppdateringar i sitt nyhetsflöde. Personen kan delta i diskussioner och dela information på företagets sida. En genomsnittlig användare på Facebook har 140 vänner, varje gång någon gillar er syns det därmed för 140 människor.

Du kan även nå din målgrupp och knyta till dig potentiella kunder genom så kallad styrd marknadsföring. Fördelen med att annonsera på Facebook är att du har möjlighet att specificera din målgrupp på ett bättre sätt än i många andra kanaler. För att nämna några kan styrningen göras mot kön, åldersgrupp, en specifik stad osv.

Tänk på att vara så aktiv och engagerad som möjligt. Inlägg bör skrivas regelbundet och att kommunicera och ge respons till de personer som gillar din sida är nyckeln till framgång. Just dialogen med dina fans är en av Facebooks oslagbara möjligheter.

Twitter

Twitter har inte lika många aktiva användare som Facebook men är en kanal som är väl värd att satsa på. Det är en utmärkt plattform för marknadsföring och kundsupport genom sin kvicka kommunikation och snabba återkoppling.

Ordet twitter kommer från engelskans ”kvitter” eller ”kvittra”. Det handlar om att skriva korta, uttrycksfulla meddelanden på 140 tecken, så kallade ”tweets”. Dessa meddelanden visas öppet på ditt företags Twittersida. Med Twitter når du ut till dina kunder och håller dem uppdaterade om nyheter och annan viktig information på samma vis som med telefon och mejl. De flesta företag ser Twitter som en extra kundsupportkanal. Twitter kan även användas istället för eller som ett komplement till nyhetsbrev samt för att informera om kampanjerbjudanden och produktreleaser.

När man skriver meddelanden måste man hålla sig till 140 tecken, man måste alltså kommunicera på ett kortfattat men innehållsrikt sätt. Twitter ska inte ses som en inkorg utan mer som ett flöde, lite som att mingla på ett event.

Användningsstrategin bland företag har visat sig främst ligga inom områdena kundsupport, information om nyheter och att hålla sig uppdaterad om branschen. Många kunder väljer att ställa sina frågor till företaget via Twitter som därmed får funktionen av en kundsupport. Kommunikationen med kunderna är helt öppen där alla kan ta del av frågor och svar mellan kunder och företaget. Många är trötta på nyhetsbrev som företag skickar ut, ofta på grund av alla spam. Twitter är här en ny möjlighet att nå ut med information och marknadsföra erbjudanden. Hur uppfattas ditt företag därute? Vad har konkurrenterna för sig? Hur ser branschen ut? Med Twitter håller du dig även uppdaterad om hur omvärlden ser ut.

Instagram

Instagram lanserades 2010 och är en gratis mobilapplikation för fotodelning. Med Instagram laddar man upp en bild, lägger på ett filter, skriver en bildtext och kan sedan dela den på andra sociala medier. Till en början var det mestadels privatpersoner som använde Instagram men på senare tid har företag börjat utnyttja applikationen för att visa upp företagets händelser i nutid för sina kunder/fans. Det faktum att bilderna tas och läggs upp här och nu ger en unik möjlighet att spegla företagets verksamhet och ge följarna en känsla för företaget och dess varumärke.

Instagram uppskattas av människor som tycker om det visuella. Kunder, fans och intresserade får en insyn i företaget som annars är svår att visa - en konstnärlig och kreativ synvinkel. Att nå ut till en stor kundkrets med Instagram är ofta inte ett företags mål utan Instagram ses som ett komplement till traditionell annonsering, webbsida och närvaro i andra sociala medier.

En sak att tänka på är att med Instagram har man inte samma kontroll på vilka användarna är som man har på exempelvis Facebook. Man vet därför inte riktigt vem det är man kommunicerar till. Det är heller inte på samma vis en marknadsföringskanal och därför är förmedling av reklambudskap inte tanken i första hand, snarare att dokumentera företagets vardag med en visuell finess och känsla.

Linkedin

Linkedin är det professionella nätverket med ytterligare ett fönster ut mot er arena. Tjänsten har 200 miljoner användare i fler än 200 länder och fungerar som ett nätverk där du förenar alla dina kontakter. Det kan handla om yrkeskontakter såsom branschfolk, kunder, leverantörer, nuvarande och tidigare kollegor men även exempelvis klasskompisar från förr. Med Linkedin håller du dig uppdaterad om vad som händer i ditt nätverk just nu. Du håller dig även ajour med vad konkurrenter har för sig.

Med en företagssida kan du informera om ditt företag, era produkter och tjänster. Du bygger upp ett nätverk som du kan kommunicera med. Här finns chansen att positionera sig, nå ut med marknadsföring till samarbetspartners, potentiella kunder och hitta nya medarbetare när det är läge för nyanställningar.
På Linkedins diskussionsforum har du möjlighet att berätta om din kunskap. På dessa forum kan du även sprida ditt varumärke, skapa kontakter och hitta nya kompetenser. När man är aktiv i forum sprider man känslan av att man är uppdaterad, nyfiken och vill ligga i framkant!

En artikel i samarbete med Expowera

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo