Vilka är dina kunder?

Det gäller att kunna definiera företagets marknad. Ett företag som säljer produkter och/eller tjänster till andra företag har kanske bara ett fåtal kunder på hela marknaden, medan företag som vänder sig direkt mot konsumenter kanske till och med måste dela upp sin marknad i flera delmarknader.

Ett mål att sträva efter är att kunna sätta namn på alla tänkbara kunder. "Dessa 200 kunder arbetar vi med, medan de övriga 150 tänkbara kunderna handlar av våra konkurrenter". Naturligtvis är det svårt att vara så konkret om företaget är t.ex. en butik. En dammodeaffär får definiera sina kunder som kvinnor, definitivt mer specifikt om inriktningen är specialiserad. Tänk på alla kundkort som finns t.ex. ICA, Statoil, IKEA. Alla strävar efter att få ett namn på kunden. Det är naturligtvis mycket lättare och mer ekonomiskt att bearbeta de kunder man har namn på.

Kunder och kundens behov

Hur tänker du när du marknadsför företagets produkt eller tjänst – vad fokuserar du på? Fundera på detta ett ögonblick innan du läser vidare. Tror du att det du och ditt företag fokuserar på är detsamma som kunden, ur sitt perspektiv, anser vara det viktigaste? Vi har nämligen lätt för att tänka på detta sättet: Vad har vi att sälja och till vilka ska vi sälja det.

Känner du igen dig? Men vad säger du om att tänka så här istället: Vilka behov finns på marknaden och hur ska vi fylla dessa behov.

Det är vanligt att företag producerar en produkt eller utför en tjänst som de tror marknaden behöver. Företaget letar sedan efter kunder som ”ska passa ihop” med det som man säljer – möjligtvis justerar man lite för att det ska passa någon kund mer specifikt.

Tänk dig att du är en konstnär som målar tavlor. Du målar djurmotiv och hoppas att du ska hitta en och annan köpare till dina tavlor. Hade du frågat potentiella köpare av konst hade de kanske sagt att de ville ha porträttmålningar gjorda på sig själva. Skulle du måla porträtt istället hade du haft en kö av köpare – kanske hade du inte ens kunnat mätta marknaden hur mycket du än målade. Vill man tjäna pengar gäller det att ta reda på marknadens behov.

Kommer du ihåg varför eBay blev en succé? Människor, i början många samlare, hade behov av att veta var de kunde köpa det de önskade. De hade också behov att visa vad de själva hade att erbjuda. Att göra en lösning så att människor kunde handla med varandra var en given succé eftersom behovet fanns. Därefter kom behovet att dessa köpare och säljare ville ha smarta betalningslösningar, vilket företag tog fram, och så vidare.

Google är ännu ett exempel på hur människors behov uppfylls när det gäller sökmöjligheter av information, översättningstjänst, karttjänst...

Följ dessa enkla tre steg: 

  1. Identifiera marknadens (kundens/kundernas) behov.
  2. Bygg en produkt eller konstruera en tjänst som fyller marknadens behov.
  3. Marknadsför den genom att tala om att den finns och var den går att få tag i.

Svårare är det inte!

Nu när du har rätt produkt eller tjänst, som fyller ett behov, är nästa steg att föra ut den på marknaden på ett effektivt och smart sätt.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo