Doftmarknadsföring - del 1/2

Färsk bakning i butiken, lukten av kaffebönor i restaurangen, den varma popcorn vid ingången till biografen. De återförsäljare, hotell och restauranger som anlitar doft företag hoppas på att distinkta, genomtänkta dofter kommer att bidra till att förstärka konsumtionen, locka kunder och skapa minnesvärda varumärken. Vissa företag anser även dofter som en integrerad del av deras samlade profil, tillsammans med musik, logotyper och inredning.

Naturligtvis behöver dofterna inte komma från bakverk eller oljor. Istället kan flytande doft spridas genom byggnadens ventilationssystem. Detta gör det möjligt att hitta exakt fördelning av små koncentrationer av doft: inte tillräckligt för att irritera en kund men tillräckligt för att framkalla en stämning.

Vad är doftmarknadsföring?

Doftmarknadsföring är en ny trend som har smugit sig in i Sverige. En trend som har över 60 års erfarenhet världen över, en trend som har hjälpt flera av världens största kompanier att bygga sina varumärken, en trend som hjälper företag att differentiera sig från konkurrenterna och erbjuda kunderna en oförglömlig upplevelse.

Doft marknadsföring är faktiskt ett gammalt trick. Fastighetsmäklarna brukade länge grädda en paj i ugnen eller ställa in färska kakor på bordet strax innan en husvisning. Doften av färska bakverk ger potentiella köpare en känsla av välbefinnande och låter dem föreställa sig en idealiserad tillvaro i huset. Doftföretag växte på denna premiss, dofter blev mer komplexa och tillgängliga till en bredare publik.

Doftmarknadsföring betyder att binda sin produkt eller varumärke till en viss doft. Att locka kunder till sin butik med hjälp av tilltalande dofter.
Marknadsförare har börjat inse hur användbart luktsinnet kan vara i kommunikationen med konsumenterna. Även om vi människor har problem med att identifiera dofter, så är vi bra på att känna igen dem.

I mitten av 90-talet så skrev psykologer om dofter som påverkar vårt köpbeteende genom att forskarna parfymerade butikerna för att öka försäljningen. En del forskare menar att vi människor har 100 gånger större chans att komma ihåg något som vi känt doften av än något som vi kan se med ögonen. Enligt en undersökning kom det fram till att 86 procent av amerikanarna och 69 procent av européerna ansåg att doften i en bil är viktig för köpet.

Marketingtaktik

Det räcker inte med att lägga till vilken doft som helst till sin marknadsföring. Doften måste associera till affären eller produkten för att få positiv effekt. En doft som är trevlig men inte går att associera till en viss produkt kan ge en negativ effekt hos konsumenten. En härlig doft av blommor är förmodligen inte passande i en motorcykelaffär.

Företagen använder doft marknadsföring av olika skäl. En tematisk doft är tänkt att komplettera en inredning. En fransk restaurang med en provensalsk stil kan exempelvis välja en lavendeldoft för att förbättra stämningen. Ambientdoft fräschar en obehaglig lukt eller fyller ett tomrum. Och en signatur doft är en individuell doft som utvecklats och används uteslutande av ett varumärke. Några exempel på företag som använder sig av signaturdofter är Victoria’s Secret, Rica Hotels, Samsung och Westin Hotels.

Även om ett doftföretag kan bestämma ett företags doftbehov, är marknadsföring genom lukten fortfarande ett hasardspel. Eftersom lukt förmåga att utlösa stämningar baseras på minnet, kommer en doftbetydelse skilja sig från person till person. Vissa luktböjelser är kulturella (som den amerikanska kärleken för vanilj), medan andra är personliga.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo