Doftmarknadsföring – del 2/2

Användningsområdena inom doftmarknadsföring är många. Men det är viktigt att tänka rätt för att lyckas, precis som med all annan marknadsföring som finns. Det räcker inte med att lägga till vilken doft som helst till sin produkt eller affär. Kom ihåg att doftdesign alltid har en funktion och måste kopplas till produkten eller varumärket.

Kan du också använda dofter i din marknadsföring?

Med dagens ökande konkurrens räcker det inte längre med trevlig personal, fina hyllor eller behaglig musik. Man behöver skapa en upplevelse för kunderna och där kommer dofter in i bilden.
Doften har flera användningsområden, den kan bygga din butiks varumärke, få kunder att stanna längre i affären och locka dem till att köpa vissa typer av produkter.

Med hjälp av en varumärkesdoft kan du förmedla företagets grundvärderingar och även fånga upp kundens uppmärksamhet bland många olika konkurrenter. Du har även möjlighet till att skapa ett beroende till företagets produkter eller rikta dig mot en speciell målgrupp.

Fundera över vad vill du få ut genom doftmarknadsföring. Påverka människors minnen, skapa en trevligare miljö, stimulera till aktivitet, öka suget efter vissa varor eller eliminera andra lukter.
Dofternas styrka och inriktning påverkar i allra högsta grad hur reaktionen på produkterna blir. Är doften uppskattad kommer produkten att uppfattas som positiv medan en negativt uppfattad doft påverkar produkten negativt.

Några exempel hur du kan använda dofter i din marknadsföring:

Café - locka dina besökare med en söt doft av nybryggt kaffe eller nybakade bullar.

Livsmedelsbutik – Låt doften av nybakat bröd skapa en trevlig atmosfär i butiken. Locka besökare med aptitretande dofter av grillat kött eller fräscha frukter. Lyft upp de varor som inte doftar ex. rengöringsmedel med citrondoft.

Bilfirma – Lyft fram de dyrare bilarna med en lyxig doft av läder. Sprid doften av sommar vid cabrioletbilarna, eller doften av bränt gummi vid sportbilarna.

Hotell – Erbjud dina kunder en känsla av exklusivitet och få de att känna igen varumärket eller få de att slappna av med en trevlig doft som skapar en hemkänsla.

Resebyrå – Välkomna besökare till en unik miljö. En miljö som påminner om en härlig semester där man glömmer bort sina bekymmer.

Gym – Med utvalda dofter kan du eliminera oönskade lukter och skapa en behaglig och stimulerande atmosfär för besökarna. En doft i omklädningsrummen eliminerar otrevliga lukter och ökar känsla av fräschhet.

Souvenirer och presentartiklar- Ofta beror detta på säsongs, till exempel lukten av mandariner och gran kommer att öka försäljningen av julklappar, medan doften av blommor ökar efterfrågan på souvenirer till Alla hjärtans dag och 8 mars.