Så skapar du en företagssida på Facebook

Genom att skapa en företagssida på Facebook gör företaget sig tillgänglig där målgruppen är aktiv och vem som helst på Facebook kan skapa en företagssida. Det är gratis och man måste inte vara en utbildad webbdesigner, men det är skillnad på att skapa en Facebooksida och en bra Facebook sida. Det finns några enkla steg att följa för att skapa en bra Facebooksida. 

Välj rätt namn

Till att börja med ska Facebooksidan ha ett relevant namn som kunden kan relatera till företaget. Även om företaget inte tänkt använda sin cebooksida särskilt frekvent är detta viktigt eftersom namnet också kommer att synas i URL länken till Facebooksidan och är man snabb kan företaget vara först med just sitt företagsnamn och undvika en massa siffror efter namnet i länken.

Informationen om företaget ska vara uppdaterad på sidan och information finner kunden under fliken ”Om” under företagets profilbild. Under fliken ska det finnas en kort beskrivning om företaget som ger ett direkt svar till kunden vilka behov som företaget fyller. Under denna flik är det också viktigt att länka företagets hemsida och sociala medier, var företaget befinner sig, öppettider samt kontaktuppgifter.

Välj rätt profilbild

För att få kunderna att stanna till på just ditt företags Facebooksida krävs en lockande omslagsbild samt profilbild. Genom att få kunderna att stanna kvar på Facebooksidan med tilltalande samt estetiska bilder och en relevant profilbild är det mycket troligt att kunderna klickar sig vidare för att ta reda på mer information om företaget. Profilbilden ska vara relevant eftersom den dyker upp där företaget interagerar på Facebook.

Exempelvis om företaget kommenterar ett inlägg så kommer profilbilden synas som en liten dekal intill kommentaren och ju mer kunderna ser bilden desto mer kommer de associera den med företagets varumärke. Oftast har företagen sin egen logotyp som profilbild.

AdobeStock 301841394

Bjud in andra att gilla din sida

Att bjuda in vänner och familj att gilla företagets Facebooksida är ett bra sätt att få bollen i rullning. Så fort en vän gillar sidan kan således vännens vänner se sidan och klickar sig vidare för att ta reda på mer om företaget. Detta kan leda till en person till i statistiken som gillar sidan och så fortsätter hjulet att rulla vidare.

Ett annat sätt att få personer att gilla sidan är att ha en direkt gilla-knapp på företagets hemsida. När personer börjar gilla sidan är det viktigt att hålla dem kvar med underhållande innehåll. Finns det inte tillräckligt med resurser inom företaget för att hålla en frekvent uppdatering är det viktigt att direktlänka samman exempelvis Instagram och Facebook så Instagram bilderna även delas direkt på Facebooksidan och detsamma gäller andra kanaler som blogg, Twitter eller Youtube.

Det är också viktigt att visa uppskattning till kunderna som gillar sidan och det kan visas genom att erbjuda specialerbjudanden till kunder som gillar Facebooksidan eller genom att ha en tävling på sidan med en fin vinst från företaget i potten.

Var aktiv och uppdatera

När det kommer till uppdatering av inlägg på sociala medier föredras kvalité före kvantitet. Det är viktigt att företaget är aktiv på sina medier men det är ännu viktigare att publicera bra innehåll som engagerar kunden. Engagerar sig kunden genom att gilla eller dela inlägget på Facebook är det mer sannolikt att nå fler personer. Närvaro på sociala medier med ett bra innehåll är bra för att visa vem företaget är för kunderna och att försöka med sina inlägg dra till sig nya personer som kan vara potentiella kunder att börja gilla ens sida.

Eget publicerat innehåll i all ära men ett mindre företag klarar sig oftast inte med bara egentagna bilder. Därför kan det vara bra att undersöka företagets leverantörers hemsidor för att se om de har en eventuellt existerande bildbank med foton som får delas av andra på sociala medier för att få ett varierat flöde. Att dela länkar från andra sidor inom samma bransch på Facebooksidan är också bra för sidans innehåll. 

AdobeStock 289314706 Editorial Use Only

Sociala medier är en tvåvägskommunikation och det är viktigt för företaget att svara på både ris och ros som kommenteras på Facebooksidan för att visa att vi som företag bryr oss om och är intresserade av kundens åsikt. Allra viktigast är att svara sakligt på de negativa kommentarerna om sådana uppstår för att undvika eventuella spekulationer bland andra kunder.

Det är också viktigt med kontinuerlig uppdatering, men svaret på hur ofta ett företag ska uppdatera är svårt att svara på. Några gånger i veckan har visat sig vara lagom men de skiljer sig naturligtvis beroende på vilken bransch och målgrupp man har.

Glöm inte gamla kontakter

Ett misstag som många företagare gör är att fokusera på att skapa mer kontakter än att faktiskt ta vara på de kontakter som företaget redan har. Relationen med de kunder som redan är aktiva på Facebooksidan är den viktiga målgruppen att underhålla och få dem att stanna. Eftersom nöjda kunder som är engagerade i din Facebooksida allt som oftast genererar till att fler personer engagerar sig på sidan. Relationsbyggande sker inte över en natt utan kräver tid och tålamod men åter igen så måste företaget förtjäna målgruppen förtroende och på så vis få sin Facebooksida att växa.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg