Inventera ditt nätverk

Försök använda din förmåga att knyta kontakter och bygga relationer med folk omkring dig. Det kan vara avgörande att ha någon att ringa när du undrar något, som till exempel kan berätta hur man fyller i blanketter och som kanske vill köpa något av dig.

Dina kontakter och rådgivare behöver inte vara framgångsrika företagare eller professorer i ekonomi. Du kan börja med att se dig omkring i din närmaste omgivning; grannen, dina föräldrars vänner, din favoritlärare i skolan, din tränare. Alla tillhör de ditt kontaktnät, även om du inte har nära kontakt med allihop. Odla ett gott förhållande till människor som har bra och viktiga saker att säga. Lyssna på deras kommentarer och värdera sedan dina egna handlingar.

Ett tips för att utöka sitt kontaktnät är att röra sig i många olika kretsar: gå med i olika föreningar, syssla med olika sporter eller gå ut på olika ställen. Är du öppen, social och nyfiken på andra människor får du garanterat ett stort kontaktnät som kan komma till användning när du ska marknadsföra dig, skaffa information eller sälja.

Gör en lista över alla människor du känner. Skriv ned deras namn och kontaktuppgifter samt vad de kan tillföra din verksamhet: specialkunskaper, kontakter, information, utrustning eller pengar.

Ditt kontaktnät kan utgöras av …

• Din familj

• Din familjs vänner och bekanta

• Dina föräldrars arbetskamrater

• Din familjs servicekontakter – tandläkare, frisörer, hantverkare med flera.

• Din familjs yrkesmässiga kontakter – advokater, mäklare, etc.

• Dina kompisar och deras föräldrar

• Släktingar

• Grannar

• Lärare

• Idrottskontakter: ledare, lagkamrater m.fl.

• Människor som du har träffat på fester, resor m.m.

• Föreningskontakter

• Kontakter i bostadsrätts- eller hyresgästföreningen

• Butiks- och kaféägare

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo