Frilansare del 3- Framgångtips

Att arbeta som heltidsfrilansare är inte mer eller mindre utmanande än något annat företagande. Du behöver veta hur du framgångsrikt kan marknadsföra dig själv och öka din kundbas. Här är några tips för hur du gör det.

Gör ett bra första intryck

Varje projekt är unikt, och kunden förväntar sig att du behandlar det på så sätt. Ofta får du inte möjlighet att marknadsföra dig optimalt om du inte förstår projektet och ser till att det stämmer överens med ditt erbjudande när du skriver ett bud. Var tydlig, koncis och till punkten och se till att du tydligt formulerar dina unika kunskaper som frilansare.

Läs projektbeskrivningen. En av de viktigaste sakerna du kan göra som frilansare är att ta dig tid att fullt ut förstå det projekt du jobbar på. Kan du framgångsrikt slutföra alla aspekter av jobbet? Finns det något i beskrivningen som är oklart? Var inte rädd för att kontakta företaget och fråga innan du sätter dig in i projektet. Varje jobb är unikt och varje arbetsgivare förväntar sig något specifikt.

Kommunicera med din klient

Kommunikation är nyckeln. Eftersom du kommer att utföra ditt arbete på distans, är god kommunikation avgörande för att både du och din klient får ut mesta möjliga av ert samarbete.

Du kanske inte är en heltidsanställd av det företag som anställer dig som frilansare, men medan du jobbar med dem är din poängperson hos varje företag din chef. Han eller hon förväntar dig att utföra en specifik uppgift, och precis som hos en vanlig chef måste du hålla kommunikationslinjerna öppna för att båda parter ska få vad de behöver. Använd videochatt, e-post och andra kanaler för att prata med potentiella arbetsgivare, ställa frågor och underrätta. När du skickar in ett projekt, var öppen för feedback och villig att revidera och ändra på det om arbetsgivaren vill ha något annat.

Bygg din online-närvaro

Marknadsföring är viktigt för alla småföretag. När du är frilansare blir ditt namn och rykte ditt eget varumärke som associeras med dina tjänster. Du bör ha en webbplats med ditt erbjudande, en portfölj och kontaktinformation, så nya kunder intresserade av att anställa dig kan hitta din sida och kontakta dig direkt. Du bör också använda sociala medier till din professionella kommunikation.

Överväg att skapa en Facebook-sida, Instagram-konto med företags profil och Twitter-konto om du inte redan har det. Om du får en förmåga att skriva bra innehåll på sociala medier kan du få chans att rekrytera fler, potentiella betalande kunder.

När du söker ett frilansuppdrag är det första som potentiella kunder kommer att göra är att undersöka ditt tidigare arbete. Se till att de hittar all information på din hemsida och något som är värt att behålla i minnet.

Fokusera på dina bästa kunder

När du först börjar som frilansare är det inte en dålig idé att ta på så många jobb som möjligt för att bygga upp din portfölj och eventuella referens nätverk. Men när du har etablerat dig själv har du råd att vara lite mer selektiv om välja dina kunder. Därför är det otroligt viktigt att ta i sin famn ankarklienter, eller de som tilldelar stadigt, regelbundet arbete. Det är bra första steg för att stadga din inkomst och en viktig del av att växa och expandera som frilansare.

Nätverka och upprätthålla relationer

I alla fall är det ofta det bästa sättet att skapa nya deals. När ditt anställningsförhållande med en klient slutar, behåll kontakten och ta reda på om de har något annat på gång. Om du till exempel är frilansskribent, byter redaktörer ofta över till nya publikationer och nya uppdrag. Frilans ger dig möjlighet att arbeta direkt med en person, snarare än ett företag, genom hela sin karriär.

Ha alltid prov

Många frilansare skapar virtuella portföljer av sitt arbete på olika webbplatser för potentiella arbetsgivare att titta på. Om du inte har en dedikerad online frilansprofil, se till att du har en samling klipp, filer och andra tidigare projekt redo att visa fram om en anställningschef frågar för att se dem. Detta är ett stort tillfälle att fängsla arbetsgivaren och initiera affären.

Att ha en rik historia av tidigare arbete kan övertyga en arbetsgivare när man överväger ett frilansjobb, men var försiktig när du väljer vilka projekt som ska delas, de provstycken som du tillhandahåller borde vara relevanta för uppgiften.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo