Sju tips till en snabbare företagsstart

Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs ger dig sju konkreta tips inför din företagsstart - från företagsnamn till kunder!

Börja sälja, testa din idé

Jag har genom åren mött många blivande företagare som lagt all tid på planering. Affärsplanen är ett bra hjälpmedel och en frågemall med allt du behöver tänka igenom. Men glöm inte att börja sälja. Det är först när du möter dina blivande kunder som du ser potentialen i ditt erbjudanden. Verkar det svårt? Börja med dina vänner, testa din idé i ditt umgänge. Ju fler desto bättre. Glöm inte de jobbigaste vännerna som ifrågasätter allt.

Fastna inte på namnet

Det är väldigt när till att fastna på ett bra företagsnamn, men hur viktigt är det när du startar upp din verksamhet. Fundera på hur du själv gör när du ska köpa något. Bläddrar du fortfarande i telefonkatalogen A-Ö? Nej, trodde inte det. Och dina kunder startar också sin köpresa i mobilen. Därför är det existentiellt att du redan i ett tidigt skede etablerar dig på webben. En webbplats som kan ta för sig i sökmotorerna med genomtänkta texter som försöker matcha det dina kunder googlar.

Genomtänkta texter på din webbplats

När du skriver texter på webben är det viktigt att använda ord som du tror att din kunder använder när de söker. Använd Google trends – ett gratisverktyg som är lika enkelt som vanliga Google att använda. Svaren presenteras som grafer som visar hur många som söker på ett ord och när de gör de. Tänk säsong, din produkt eller tjänst kanske är samma men med olika användning över året. Vårfint i trädgården, vårserva cykeln, cykla säkert i vinter med dubbdäck.

Bygg ditt varumärke

Ett varumärkesarbete är livslångt. Varje dag, varje kundmöte bidrar till ditt varumärke – både positivt eller negativt. Du måste hela tiden göra kloka val som gagnar dig och dina kunder. Summan av kundens intryck förmedlas vidare och stärker ditt varumärke. Du kan registrera och skydda ditt varumärke på PRV (prv.se). Det är ibland klokt att göra. Men de många glömmer – det är att arbeta med kundupplevelsen detta arbete går inte att skydda, men det är likväl den viktigaste beståndsdelen i ditt sammanlagda varumärke. Fundera på varför du själv väljer att handla i vissa affärer samtidigt som du undviker andra.

Skaffa kunder

Var finns dina kunder? Bra fråga, börja med att fundera på vem som har nytta av ditt erbjudande. Börja i dina egna nätverk – Facebook och andra sociala nätverk, dina umgänge m fl. Lista vilka som skulle kunna bli dina första kunder – och kontakta dem. Lista dina drömkunder, kunder som kan vara möjliga referenskunder. Försök få ner allt detta på pränt, ta fram kontaktuppgifter och börja sälja! Ser du fram mot det? Annars kommer det tips...

Börja sälja

Gillar du att sälja? Känner du dig obekväm i säljrollen? Svara du ja på det senare? Du är inte ensam. Det verkar finnas en bild av säljare som är långt ifrån hedrande. Det är trots allt världens äldsta yrke. Men genom åren har många pratglada naggat försäljningen i kanten. Varför – försäljning handla om att lyssna, inte prata för mycket. Du måste genom frågor ringa in kundens behov och därefter presentera ditt förslag. Träna med dina vänner, göm ditt erbjudande och ställ frågor tills de kommer på vad du gömt. Med rätt frågor säkerställer du att dina kunder har nytta av ditt erbjudande. Genom att träna avdramatiserar du det ”otäcka” med att sälja.

Konkurrens utvecklar din kommunikation

Jag möter ofta företagare som är rädda för konkurrenter, varför det? Bestäm vilka du slåss mot. Det är ju faktiskt dina kunder som väljer vem som får deras pengar. Du måste lägga fokus på att du har det bästa erbjudandet. En regnig sommar för några år sedan började resebolagen köra radioreklam med rubriken ”möt solen i sommar”. Bara någon dag senare kom Kwikkök med frågan ”nytt kök i höst”. Resor och kök konkurrerar. Därför måste ditt erbjudande vara bättre, ditt rykte måste vara bättre. Det du säljer måste ge ett större utbyte än det alla andra erbjuder!

Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs

Vill du veta mer, välkommen till vismaspcs.se/starthjalpen

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo