7 tips som boostar 2018!

Nytt år och nya löften att infria. För att hjälpa dig att komma igång får du några tips som kan göra 2018 till ett lite bättre företagarår.

Se till att du har koll på din verksamhet – gör en budget!

Planera försäljning och kostnader månad för månad. Nu kan du följa utfallet tätare och agera om det behövs. En budget i balans är en bra början men en budget med överskott är vanligtvis bättre. Budget jämförd med utfall är din måttstock på hur företaget går. Jämför utfallet varje månad så är du alltid uppdaterad på hur ditt företag mår. Fixa företagets budget – https://vismaspcs.se/nyheter/foretagarnyheter/sa-har-fixar-du-din-budget-och-budgetuppfoljning

Gör en likviditetsbudget!

Likviditetsbudget hjälper dig att förutse ställningen på ditt företagskonto. Vet du redan nu att du får en leverans i april så lägger du in det här. Det innebär att du i god tid kan kontakta banken för en checkkredit eller tillfälligt lån som du betalar tillbaka när du sålt varorna. Banken älskar en kund som har koll på likviditeten. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/sa-gor-du-en-likviditetsbudget

Skicka e-fakturor!

Skickar du fortfarande fakturorna i ett kuvert – då är det dags att spara tid och porto på att skicka i första hand e-fakturor eller maila pdf-fakturor. Fakturera direkt när leveransen är gjord och så får du förhoppningsvis också betalt snabbare. Se till att dina leverantörer skicka digitala fakturor. Du slipper fylla pärmar med fakturor och kvitton samtidigt som du snabbare hittar exempelvis garantikvittot om något skulle gå sönder. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/ej-kategoriserat/jobba-digitalt

Vill du ha fler kunder?

Förhoppningsvis är det så. Hög tid att komplettera kundregistret med en kontaktlista för systematisk bearbetning av nya kunder. Uppdatera kontinuerligt med kunder du avser ta kontakt med.  Tänk igenom dina tjänster och produkter. Finns det nya användningsområden? Genom denna enkla övning kan du snart hitta fler kunder och öka din målgrupp. När du vet vem du vill nå är det lättare att komma fram till var du hittar dessa kunder och hur du enklast når fram till dem.

Se kontinuerligt över ditt erbjudande!

Ta på dig kundens glasögon. Du vet vad du säljer – men vad är det kunderna köper? Och varför? Lär känna dina kunder och hur de drar nytta av din kunskap och dina produkter. Fastna inte på tunga och viktiga argument – översätt dem till kundnytta. Tänker du till på detta kommer du förmodligen att hitta nya utvecklingsområden och kanske till och med nya kundgrupper. Rätt försäljningsteknik vinner nya kunder - https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/forsaljningsteknik

Passa på att uppdatera din webbplats!

Din hemsida/shop måste vara aktuell, för du brukar väl inte ha julklappar under midsommarstången? Se över ditt innehåll så att det är aktuellt, skapa nyheter, dela kunskap. Gå igenom texter så att de motsvarar det dina kunder söker efter. Vilka webbplatser gillar du? Hämta inspiration från dina förebilder, men kopiera aldrig. Fundera på hur du kan använda filmklipp, efter Google är Youtube världens näst största sökmotor. Film är en bra väg att nå fram till blivande kunder. Hur gör du själv när du letar efter något eller är på väg att köpa något. Dina kunder gör precis som du – de googlar! Därför är det extremt viktigt att hålla webbplatsen aktuell, uppdaterad med texter utformade med de ord du tror att dina kunder söker på. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/5-tips-sokmotoroptimering

Bli en nätverkare!

Brukar du tänka att Facebook är inget för mig? Överväg vad det kan tillföra din verksamhet. Fråga kunder och vänner hur de kommunicerar. Och i vilka kanaler, det finns många vägar att nå ut så fundera på vilka du har störst utbyte av. Lyft fram bra exempel, dela med dig av din kunskap och bygg kontaktnät som kan räcka ut till hela Sverige och till och med hela världen! Var samtidigt aktiv i där du finns och verkar. Det finns med alla säkerhet olika nätverk där du kan möta samarbetspartners, nya kunder och framförallt öka ditt kontaktnät. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/sociala-medier

En artikel från Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo