E-handel- Vet du hur mycket dina produkter är värda?

Hur lågt är du villig att prissätta dina föremål för att konkurrera med en annan e-handelshandlare? Stora online-återförsäljare har en fördel i konkurrenskraftig prissättning, eftersom de handlar stora volymer och kan sätta priset tillräckligt lågt för att köra mindre återförsäljare ur drift. Men det finns andra sätt att konkurrera - och allt börjar med att utveckla (eller åtminstone tänka) en strategi för e-handel.

Här är 7 tips som hjälper dig att utveckla en strategi för e-handel:

Begränsa dina marginaler

Verkligheten med online-prissättning är att det lägsta priset inte alltid vinner. Faktum är att om du prissätter dina produkter för lågt, även med tillräckligt många kunder kan du fortfarande inte göra vinst. Om du sänker dina priser till en punkt där du förlorar pengar, bör du överväga att hitta en bättre leverantörkälla eller justera dina produkterbjudanden så att de innehåller mer lönsamma föremål.

Att få in din webbutik i en prissättningskamp kan skada dig på lång sikt också. När du konsekvent prissätter för lågt, kommer dina kunder alltid att förvänta sig det lägre priset, även om det är ohållbart för ditt företag. Som ett resultat kan du förlora dessa kunder över tiden.

Hitta din USP (Unique Selling Proposition)

Unique Selling Point eller Unique Selling Proposition (USP) syftar på de unika faktorerna som skiljer ett företags erbjudanden från sina konkurrenters. En bra USP ska gå att sammanfatta med enda mening och bör beskriva för kunderna vilka fördelarna finns i ditt erbjudande. Konkurrenterna ska helst inte kunna erbjuda samma sak och USP-n ska vara tillräckligt attraktiv för att kunna locka nya kunder.

Vad gör ditt företag annorlunda? Varje företag måste ta itu med den här frågan för att bestämma sitt värdeförslag och mål-marknad. För online-återförsäljare kan en unik faktor vara utmärkt kundservice, gratis och snabb leverans, eller att produkten inte går hitta någon annanstans. Självklart finns det många fler.

Tänk utanför lådan!

Med prissättningskonkurrens på dagens nivå måste återförsäljare tänka utanför lådan när de utformar en kampanj eller marknadsföringsstrategi för sin webbutik. Vissa återförsäljare har funnit framgång genom att fånga en känsla av välgörenhet. Exempelvis en e-handelsbutik som säljer kaffe- varje gång någon köper kaffe från deras e-shop lämnar man 5 % åt sidan för att finansiera rent-vatten projekt i Afrika. De erbjuder även gratis frakt på beställningar över $ 20 - vilket är en bra prissättningsstrategi som uppmuntrar folk att köpa mer än 1 kg kaffe.

Försäljning under marknadsvärde

Låg prissättning kan vara fördelaktig om den är kopplad till speciella produkter eller tjänster. Lågpris-strategin förutsätter att en vara som säljs under marknadsvärdet kommer att uppmuntra kunder att köpa mer övergripande. Med hjälp av denna strategi har butiksägare möjlighet att sälja upp, korsa olika erbjudanden och öka det totala köpsvärdet (genomsnittlig intäkt per användare).

Även om vinsten inte är imponerande stimulerar denna strategi kundernas inköp och öppnar dörren för ytterligare marknadsföringsinsatser. Värdet av kundförvärv överstiger transaktionens värde.

Erbjuda morötter

När du väl vet dina marginaler, och därmed pris, kan du erbjuda incitament för att motivera dina kunder att köpa. Även om du inte kan upprätthålla ett extremt lågt pris på lång sikt, kan du alltid erbjuda extra erbjudanden under en begränsad tid för att nå dessa kunder. Till exempel, "Köp under nästa 2 timmar och få 20 % rabatt!"

Om du har ett överskott av produkter kan du lönsamt erbjuda en "twofer" (2 för 1). Dessutom upplever människor stora procentandelar som stora besparingar. Till exempel, "Köp en, få andra med 50 % rabatt!" Kunden ser 50 % rabatt, men i själva verket får de bara 25 % rabatt, man köper ju 2 produkter!

Produktrabatt låter dig sätta försäljningen i din e-handel butik baserat på olika villkor: efter produkt varumärke, typ, samling och mer - så "köp en få en gratis", "köp 3 få en till 75 % rabatt" och liknande försäljningssituationer är enkla. Att erbjuda incitament ger dig möjlighet att uppmärksamma dina produkter och skapa rykte för att ha bra erbjudanden.

Diversifiera produkt erbjudanden

Att ha en bättre uppfattning om vad dina kunder vill ger dig möjlighet att sälja och generera vinst från diversifierade produkter. Att ge en kund fler alternativ påverkar deras val och deras uppfattning om en "bra affär".

För att erbjuda ett mångsidigt produktutbud som kommer att sälja måste e-handelsbutikägare först förstå dess marknadsbehov. Se till att du är uppdaterad med aktuella trender genom att läsa e-handelsnyheter. Använd produkter som "Google Trends" eller "Google Insight" för att kontrollera populariteten och försöka delta i lokala digitala plattformar där man kan skapa Meetup-grupper med andra online-återförsäljare.

Testa din prissättningsstrategi

Som med många saker i e-handel, passar en storlek inte alla, så det är viktigt att mäta och testa framgången med förändringar du gör i din online butik/prissättningsstrategi. Helst bör varje ändring testas och valideras med ett analysverktyg (ex. Google Analytics m.fl.)

Ta reda på om din "Sommarförsäljning" eller ”Black Friday” kampanj ökade din omsättning som du förväntade dig, eller om de nya trendiga produkterna i butiken genererar mer vinst än äldre produkter. Pusha din webbutik med lämpliga strategier som hjälper dig att sälja mer och vara före konkurrensen.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg