9 marknadsföringsidéer för Alla Hjärtans Dag

Alla hjärtans dag är, precis som de flesta andra högtider, en stor dag – inte bara för oss konsumenter, utan även för handeln. Alla vill överraska på alla hjärtans dag. Faktum är att människor över hela världen spenderar mycket på denna speciella dag för att skicka gåvor och presenter till sina nära och kära.

Det finns massor av marknadsföringsidéer där ute för att marknadsföra din försäljningskampanj vid detta speciella tillfälle - de flesta är praktiska, enkla att implementera och kostnadseffektiva. I den här artikeln ger vi dig 9 tips på olika marknadsföringsidéer som kan öka din försäljning under denna alla hjärtans dag.

Skapa ett romantiskt utseende på framsidan

Gör din butik till en trevlig plats att handla på! Detta är förmodligen en av de mest grundläggande saker som butiksägare skulle tänka på under förberedelserna för helg-försäljning. Dekorera butiken/webbsajt för att få det att se ut och känna av den här romantiska dagen. Att visa människor alla hjärtans dags anda i din butik kommer att öka kundfrekvens och stimulera dem att köpa mer, speciellt när din fönsterskylt/webbdesign är iögonfallande.

Vi rekommenderar dock inte att skapa ett helt nytt sajt-tema bara för alla hjärtans dag-tillfället. Det skulle vara charmigt men mycket dyrt, tidskrävande och kan vara besvärligt för din butik/webbplats att ställa i ordning igen, särskilt när det bara är tillfälligt för ett par dagar.

Lägg till en romantisk känsla

Hjälp din online-publik komma in i andan av alla hjärtans dag genom att uppdatera dina sociala medier och profilera bilder med lite romantisk känsla. Idealiskt bör känslan fortfarande vara synlig när din profilbild ändras, men den bör inte heller dölja ditt ursprungliga varumärke för mycket - du vill fortfarande att din publik ska kunna känna igen den. Och nu när Facebook har öppnat Camera Effects Platform för alla , kan du göra saker ett steg längre genom att erbjuda din publik unika masker, animationer och profilramar. Medan dessa betyder mer jobb för dig att skapa (hyr ett proffs om du inte är den kreativa typen) kommer din publik att älska dem. Och när du använder dem på egna bilder och videoklipp, kan du dra nytta av ytterligare exponering.

Skapa en speciell alla hjärtans dag presentguide

Inte alla evenemangsdagar garanterar en dedikerad presentguide, men alla hjärtans dag gör definitivt det. Beroende på vilken typ av produkter du säljer kan du antingen ordna presentidéer:

Traditionellt - presenter till henne, han, par och tonåringar.

Tematiskt - presenter till konstälskare, gåvor till hobbyister, etc., eller

Budget - genom pris punkt - gåvor under 100 kr, gåvor under 50 kr, etc.

Det gör det inte bara lättare för publiken att bläddra igenom men också - särskilt när de ordnas tematiskt - ger dig möjlighet att markera ovanliga presentidéer som publiken kanske inte har tänkt på. Var inte rädd för att vara modig med några av dina presentguide-kategorier; "Det här är vad han- hon vill" är säkert tips, utan att vara arrogant.

Publicera din presentguide på din webbplats, antingen som en artikel, eller som ett blogginlägg, och om du har en online butik bör varje idé kopplas direkt till produkten i din webbutik, vilket gör det enkelt för publiken att lägga till den i sin korg.

När din presentguide är uppe, börja marknadsföra den via din hemsida (inte glömma att uppdatera din navigering över hela webbplatsen för att även inkludera en länk till guiden). Ytterligare marknadsföring bör ske i form av sociala medier, e-postmarknadsföring och till och med AdWords-kampanjer. Förvänta dig inte att din publik bara snubblar över din presentguide.

Du kan också marknadsföra din mobil-app genom att göra presentguiden uteslutande tillgänglig via din mobil-app under en begränsad tid innan den finns tillgänglig på din webbplats.

Inkludera en gratis upplevelse för middagspar

Restauranger är särskilt upptagna på Alla hjärtans dag, och de får inte missa chansen att locka par för att välja dem. Erbjud alla par som äter middag hos dig på denna natt en gratis gåva- i form av:

Ett par rosor för varje par. Samarbeta med en lokal blomsterhandlare för att skaffa blommorna för kvällen.

En gratis efterrätt eller cocktail. Gör det ännu mer speciellt genom att skapa en speciell efterrätt eller cocktail endast för alla hjärtans dag.

Undvik att erbjuda en rabattkupong att använda vid nästa måltid. Tanken är att belöna kunderna för att välja din restaurang på alla hjärtans dag, inte sätta fart på dem att stödja dig igen. Om du gör ett tillräckligt bra jobb behöver dina kunder inte ett incitament att fortsätta komma till dig – det blir en naturlig reaktion.

Och om din restaurang ligger nära ett universitet kan du belöna student par genom att erbjuda dem en speciell studentmeny på natten. Många studerande har inte råd att kosta på sig en middag på en restaurang, än mindre en middag för två, så att erbjuda ett begränsat utbud av överkomliga rätter under Alla hjärtans dag gör dig mer attraktiv på campus framöver.

9 Markandsforingsideer for alla hjartans dag 2

Återkoppla med dina tidigare kunder

Enligt många undersökningar är försäljning till nuvarande kunder mycket enklare än att förvärva nya. Därför skulle det vara kostnadseffektivt att rikta dig till de kunder som gjorde inköp hos dig under tidigare säsongens alla hjärtans dag. Skicka dem ett tackbrev och informera dem om dina erbjudanden eller kampanjer på denna alla hjärtans dag.

Många välkända varumärken skickar nyhetsbrev till deras kundlista när olika högtid-kampanjer äger rum. När kampanjen börjar: skicka ett fängslande email för att presentera din kampanj, med en kod som ska användas och en länk till din butik så att kunderna omdirigeras och kan börja shoppa direkt.

Skicka dina kunder ett alla hjärtans-kort

Den mest traditionella aspekten av alla hjärtans dag är att sända ett kärleks-kort. Behåll denna tradition genom att skicka alla hjärtans kort till kunder i din e-postmarknadsföringslista. När allt kommer omkring är de föremål för din kärlek: du älskar dem för att välja ditt företag, för att stödja ditt företag.

Låt dig dock inte frestas till att använda detta som ett tillfälle att marknadsföra öppet. Håll det informellt, med ett enkelt meddelande, som "Kunder som du är hjärtat av vår verksamhet! ”.

Vad du kan göra för att uppmuntra dem att fortsätta stödja ditt företag, är ett speciellt erbjudande med kortet. Detta kan vara en kupong som de visar upp vid när nästa shopping i din fysiska butik, eller en unik kod som ska tillämpas vid kassan när de handlar online. Var inte för restriktiv med villkoren för erbjudandet, men bestäm att det definitivt och endast gäller fram till den 14 februari. Och korten ska skickas ut minst 1-2 veckor före alla hjärtans dag, eftersom ingen vill bli jäktad för att hinna använda något speciellt erbjudande.

Om ditt företag har sin egen mobilapp lägger du till Alla hjärtans dagskort till appen - och erbjuder och får användarna att öppna den genom att skicka dem en speciell push-meddelande.

Be dina kunder att dela kärlekshistorier

Fråga din publik om att dela sina egna kärlekshistorier på dina sociala medier bör vara ett bra sätt att skapa engagemang. Och om de känner att deras egen kärlekshistoria inte är så inspirerande, kan de alltid dela berättelsen om hur deras föräldrar eller morföräldrar träffades och blev kära.

Ge dem ett incitament att dela genom att erbjuda ett pris (eller priser) för sina berättelser, men kom ihåg att tänka hur du ska gå till väga när det är dags att välja vinnaren. Inlägg som detta inte bara uppmuntrar dina kunder att engagera sig, utan det skapar publicitet och främjar din varumärkeskännedom.

Du kan också, istället för att fråga din sociala media-publik om att skriva om några alla hjärtans dag gåvor som de kanske har fått tidigare, be dem att dela fotografier. En kampanj som denna kan köras på Facebook, Twitter och Instagram, men kom ihåg att skapa en relevant hashtag som deltagarna behöver inkludera i sina egna inlagor. Skapa en särskild sida på din webbplats eller mobilapp för att visa alla inlägg och ge ett pris till det inlägg som lockar flest röster.

Ge ditt hjärta till en lokal välgörenhet

Att ta en del av- och visa socialt ansvar är bra för alla affärer, och alla hjärtans dag är en bra tid att visa att du bryr dig. Det finns ett antal sätt som ditt företag kan använda för att visa socialt ansvar på.

Restauranger kan sponsra och vara värd för alla hjärtans lunch för ett lokalt pensionat. Alternativt, varför inte donera en procentandel av varje lunch-tallrik i februari till en lokal välgörenhet?

Online-återförsäljare kan be kunder att lägga till en liten kontant donation för en god sak innan de bekräftar sin beställning och går till kassan. Se till att din verksamhet matchar varje donation, annars verkar det som att du använder dina kunder för att ta hand om ditt sociala ansvar.

Vissa ideella organisationer samlar in pengar genom att göra och sälja en mängd små produkter. Du kan marknadsföra och sälja dem i din egen alla hjärtans dagskatalog. Se till att 100% av intäkterna från att sälja dessa varor går tillbaka till ideella organisationer.

Ge stöd till en lokal konst och hantverk skola- och be dem att göra alla hjärtans dagskort för att skicka till servicepersonal i armén, hemlösa eller de lokala sjukhusen.

Alla handlingar av socialt ansvar bör vara uppoffrande, men det är värt att komma ihåg att de också är bra för att skapa lite varumärkeskännedom. Särskilt om den lokala pressen beslutar att skriva en artikel om din välgörenhet.

9 Markandsforingsideer for alla hjartans dag 3

Använd Google Adwords

Folk älskar Google Adwords som annonsmedium för det enkla faktum att det kan leda till massiv försäljning på kort tid. Till skillnad från andra traditionella digitala strategier - som sociala medier och SEO där det vanligtvis tar längre tid att se resultat - kan AdWords få nästan omedelbara resultat så länge du gör det rätt. Vidare ger denna annonseringsmetod vanligtvis en imponerande kostnad per transaktion, eftersom du bara måste betala när människor, som redan är intresserade av en viss produkt som din, klickar på dina annonser och anger din webbplats.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo