Driv en butik som säljer 3D-skrivartjänster

Du minns väl fotobutikerna? Det är ju lite nostalgiskt att tänka på. Man lämnade in filmrullen från sin kamera, och så fick man vänta någon timme för att få sina foton framkallade. Idag har de flesta en digitalkamera, eller i alla fall en telefon med stabil kamera som används flitigt till instagrambilder och liknande. Sakta men säkert försvann fotobutikerna, eller expanderade sina tjänster och produkter för matcha dagens behov. 

Tekniken har kommit långt sedan dess, och idag är det 3D-skrivare som blivit särskilt populära. De finns i alla möjliga prisklasser, men det är generellt väldigt dyrt att ha en för hemmabruk. Man vill ju investera i en kvalitativ skrivare, och så behöver man mycket material. 

Det blir kostsamt, och om man inte använder den så ofta så är det inte värt investeringen. Ändå finns det nästan oändligt med möjligheter för vad du kan göra med en 3D-skrivare och skapa i princip vadsomhelst.

Om det ändå fanns ett sätt att få sitt önskade föremål “utskrivet” till ett förmånligt pris, med hög kvalitet.

En fotobutik, fast för 3D-skrivare

Det finns många där ute som är sugna på att skapa olika föremål och produkter med hjälp av en 3D-skrivare. Men det är inte så lättillgängligt i dagsläget.

Om du hittar en liten lokal, så kan du öppna en butik. Du investerar i upp till ett dussin kraftfulla 3D-skrivare. Du behöver en dator eller två för för att köra programmen på, där du alltså väljer vad som ska skrivas ut. En massa material behövs också, och det finns olika typer och färger att hålla koll på. Det är som sagt en investering, och en ganska kostsam sådan. Det går utmärkt att få hjälp på traven, och det är idag inte så svårt att hitta billiga lån för att få startkapitalet som behövs. 

Det är viktigt att göra butiken presentabel, och se till att allt kan gå smidigt från idé till transaktion till färdig produkt. Att se sitt föremål skapas framför ögonen är också något många anser fascinerande, därför bör det alltid gå att tydligt se hur 3D-skrivaren jobbar. Hur lång tid det tar varierar också. Du bör därför lära dig ungefär hur snabbt skrivaren jobbar och hur olika material och föremål tar olika tid att producera.

Sälja via nätet

För att göra verksamheten så hållbar som möjligt bör du även sälja tjänsten via nätet. Gör det enkelt för kunden att ladda upp filer av föremålen de vill ha producerade, och ha flera alternativ för frakt. Du öppnar därmed upp din butik till en mycket större publik, och kan därmed ta emot fler beställningar. Med fler beställningar kommer det även ta längre tid att producera, om du inte väljer att investera i fler 3D printers. En bra idé är att ge kunden en estimerad tid för leverans, baserad på hur många beställningar du redan har, och hur många (och hur stora) föremål som ska skrivas ut.

Övriga kostnader

Eftersom produktionstiden mestadels hänger på skrivarna, behöver du mest största sannolikhet ingen extra personal. Du kan därför fokusera på att skapa ett bra relation med kunderna, och göra hela upplevelsen mer personlig.

Utöver kostnaden för alla skrivare och material, tillkommer även kostnaden för hyran. Det är alltid en god idé att försöka förhandla priset med hyresvärden. Eftersom allt drivs av elektricitet bör du ha elpriset i åtanke.

Varför 3D-skrivare?

De är en del av framtiden, helt enkelt. Branschen för 3D-skrivare växer stadigt och de saker som kan skapas blir allt mer komplexa och fascinerande. Forskare har redan lyckats återskapa kroppsdelar och proteser, företag som Nike skapar skor och andra klädesplagg, och det finns till och med matrelaterade framgångar.

Det är med andra ord en välmående och stadigt växande bransch att ge sig in i. De kommer under en lång tid framöver fortfarande vara relevanta, och behovet kommer växa i takt med att utvecklingen av 3D printers går framåt. Folk kommer söka sig till 3D-skrivare för att göra julklappar, mat eller redskap. Då har du din butik, helt redo att möta deras behov.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo