Få din kundbas att växa med dessa enkla knep
Idag finns det många nya moderna metoder för att få sin kundbas att växa. För den som är van vid bl.a mer traditionell marknadsföring kan det vara bra att komma ut ur sitt skal och ge dessa metoder ett försök. Även för den som är ovan vid moderna metoder så går det snabbt att lära sig hur man ska gå tillväga för att maximera tillväxten. Det är dessutom helt gratis i de flesta fallen.
Sociala medier
Den mest basala typen av modern marknadsföring är sociala media. Sköter man det själv så är det helt gratis. Det är även enkelt att göra en rutin utav det.
Vilka sociala medier du använder dig av beror mycket på vad du har för typ av företag och målgrupp. Twitter och Facebook lämpar sig för de flesta, medan t.ex Instagram och Pinterest fungerar bättre för visuell marknadsföring - t.ex restauranger, bagerier men också hotellbranschen och liknande.
Att bygga upp en följarbas på dessa medier kan ta ett tag, men om man är konsekvent och ihärdig kommer det löna sig i slutändan. Har man inte tid så går det även bra att anlita någon som sköter alla sociala medie-konton.
Det viktigaste i början är som nämnt att vara konsekvent. Uppdatera ofta, ladda upp bilder och använd hashtags (#) för vissa ord som naturligt passar in i meningen. Ett exempel skulle vara: “Kolla in våra helt färska #semlor här på X, till nedsatt pris just idag!” Det är optimalt om bilderna är tagna i naturligt men bra ljus. I tidigt stadie är det även en god idé att interagera med kundbasen, bland annat genom att svara på kommentarer (och ignorera negativa sådana).
Även om det kan tyckas gå långsamt i början, så gäller det att vara ihärdig. Vad man än lägger ut har en chans att spridas snabbt med lite tur, och har man en existerande kundbas så går det även att utnyttja den genom att be dem följa dessa nya sociala medie-konton, kanske i utbyte mot någon tillfällig kampanj-rabatt.
Growth hacking
Utöver sociala medier så är growth hacking ett vettigt knep. Det finns otroligt många varianter, och det handlar ofta om att vara kreativ i sina lösningar. Här vill man t.ex skapa kampanjer, som friend-referrals (låt din kund bjuda in en vän till din tjänst, så får de båda något extra) eller tävlingar där vinnaren får något trevligt.
Som exempel kan en tävling bestå av att skicka in en bild på något särskilt och antingen låta slumpen avgöra, eller bedöma vilken som är snyggast för att utse en vinnare. Vad tävlingen är beror såklart på vilken typ av företag man driver.
Ett annat exempel är att sprida ordet om sin verksamhet. Detta är helt gratis att göra, och man använder sig då av exempelvis relevanta forum. Om man driver ett casino och vill leda folk till ens verksamhet kan man skapa diskussioner och dela med sig av kunskap. Att skriva ärligt är en fördel.
Man kan besöka en forumsida för casino med Trustly utan svensk licens och få gratis marknadsföring genom att delta i konversationer och utbilda folk inom det specifika ämnet.
Influencers
Det sista lilla knepet är att kontakta en influencer. För den som inte vet, så är en influencer en nyckelperson inom en särskild vertikal, som ofta byggt en stor följarbas på sociala medier. Det går att kontakta dessa och diskutera sponsorskap. Just Instagram är idag en enorm plattform för influencers.
Antingen kan man betala för en recension av ens produkt, bjuda in personen för att testa ens tjänst, eller skicka produkter till dem och be om en oberoende, ärlig recension. Det sistnämnda alternativet är det bästa och billigaste om man är säker på att ens produkt håller hög kvalitet.
Bland det viktigaste för många seriösa influencers är att de känner sig bekväma med att sponsra produkten. Att det faktiskt handlar om något som de skulle kunna tänka sig att använda eller konsumera i vanliga fall. För bästa resultat bör det självklart även vara en produkt eller tjänst som är relevant för deras kanal och följarbas.
Utöver influencers finns det även kändisar på olika nivåer. Du har säkert sett flera kändisar som gör reklam för sportsidor, casino, mat och allt däremellan. Dessa är dock betydligt dyrare, och ibland kan de kännas mindre genuina än exempelvis influencers, som byggt en relation till sina följare.
De här knepen är enkla att lära sig, relativt smidiga att utöva och kan dessutom vara helt gratis, alternativt ha en relativt låg kostnad gentemot värdet man får ut av det. Det gäller bara att ta sig ur sin bubbla och testa på nya metoder för att se sin kundbas växa markant.