Sju misstag som du bör undvika om du startar eget företag

Jag har följt många som har startat eget och jag följer kontinuerligt några som driver egna företag inom alla möjliga branscher. En lärdom från detta är att det i allmänhet tar längre tid än man trodde från början med att komma igång och få allt att rulla. Det händer andra och det har verkligen hänt mig. 

I den här artikeln har jag gjort en lista på de vanligaste misstagen som görs och som orsakar så många onödiga förseningar, besvikelser och därmed även förskjutna möjligheter att tjäna pengar. Jag utgår från mig själv för att berätta hur jag gjorde för att effektivisera mitt arbete så att jag blev betydligt lönsammare och hade mycket roligare. Jag tycker att jag gjorde åtminstone sju tydliga misstag.
Här kommer de:

Misstag nr 1: Jag satte inte upp tillräckligt tydliga mål för vart jag ville

Vet du var du vill vara med ditt företag och dig själv om sex månader eller ett år? Om inte - så är det dags att du sätter dig ner och tänker igenom detta. Med ett tydligt mål kommer du ha mycket lättare att se vilka åtgärder som är viktiga och vad som bara är störande. Det finns en beprövad metod som du kan använda för att enkelt formulera tydliga mål. Den kallas SMART-metoden. Bokstäverna i ordet SMART står för att dina mål bör vara S=Specifika, M=Mätbara, A=Accepterade (av alla inblandade), R=Realistiska och T=Tidsbestämda. Pröva att tänka på det sättet. Det fungerar.

Misstag nr 2: Jag hade svårt att prioritera mellan olika åtgärder. Jag upplevde alla åtgärder som viktiga

Jag kanske var mitt inne i en ”brainstorming”-fas där jag funderade på olika sätt att marknadsföra mina tjänster. Och plötsligt ringer den konsult som jag anlitar för bokföringen och berättar att hon hamnat i en kris. Datorn har kraschat och hon kommer inte åt mina ekonomiuppgifter. Hon undrar om jag kan ta kopior på mina kvitton och skicka över dessa omgående.
Det kan ofta vara svårt att prioritera mellan olika åtgärder som alla kan tyckas vara viktiga – en del på kort sikt och andra kanske på längre sikt. Gör en tydlig ”att-göra-lista” och prioritera genom att sätta poäng på åtgärderna efter hur viktiga och brådskande de är.

Misstag nr 3: Jag jobbade inte med de viktigaste åtgärderna under de timmar på dygnet då jag är som mest effektiv

En del av oss är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor. En del har svårt att få något nyttigt gjort alldeles efter lunchen och andra är väldigt ineffektiva sent på eftermiddagen innan man får lite middagsmat i sig. Ta reda på när du är som mest effektiv och planera, om möjligt, så att du kan genomföra dina åtgärder under just de timmarna.
För mig är detta väldigt tydligt. En åtgärd som i vanliga fall kan ta en timme att genomföra när jag är pigg kan ta tre-fyra timmar att göra under andra tider på dygnet. Dessutom blir den då ofta sämre gjord och jag tycker att det är både tråkigt och jobbigt att hålla på med det. Försök att planera dina dagar med utgångspunkt från din ”bästa tid”.

Misstag nr 4: Jag gav mig inte tid att fundera på hur jag utnyttjade min tid för ”jag var ju så upptagen”

• Jag gjorde det mesta i sista minuten
• Jag hade inget grepp om hur mycket tid olika saker tog
• Jag hade svårt att bedöma om resultatet av en viss åtgärd var värt den tid det skulle ta
• Jag ägnade nästan aldrig någon tid åt att planera min egen tid
Stämmer detta även för dig? Det gör det för de allra flesta av oss. Återigen gäller det att skriva en ”att-göra-lista”, prioritera bland åtgärderna och följa listan.

Misstag nr 5: Jag hade svårt att säga ”nej”

Detta är ett av de vanligaste misstagen som gör att bildandet av nya företag tar längre tid än man trodde från början. Det finns många kurser inom alla möjliga områden men jag har aldrig hört talas om någon kurs där man lär sig att säga ”nej”. Har man modet och överblicken över sin egen situation så kan man säga nej vid rätt tillfällen. Då får man möjlighet att ägna mer av sin tid åt sitt mål – att starta upp och driva ett eget företag. Ibland måste man säga ”ja” till en person men ”nej” till det han eller hon föreslår. Det är inte alltid lätt men det går.

Misstag nr 6: Jag tog raster för sällan och slarvade med att koppla av

För att lyckas med ditt företagande är det viktigt att du lär dig att koppla av, att du tar pauser, att du motionerar och äter klokt, både vid rätt tidpunkter och att du väljer rätt kost. Detta är ett stort område som du kan hitta mycket information om på nätet.

Och sist men inte minst:

Misstag nr 7: Jag glömde ibland bort att ha roligt när jag jobbade

En bra chef är den som bl.a. kan entusiasmera sina medarbetare och se till att man har roligt på jobbet. Som egenföretagare ligger detta ansvar på dig eftersom du är din egen chef. ”Hjärnan måste ha roligt för att företaget ska må bra!” säger professor Rolf Ekman, som forskat mycket inom detta område.
Jag är övertygad om att han har rätt i det.

Vill du få inspiration och en massa bra tips hur du kan starta ditt eget företag kan du ladda ner ljudboken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt” här.

Holger Wästlund

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo