8 Tips till företag i Corona-tider

Coronavirus-pandemin påverkar småföretag på många olika sätt. Vissa branscher och företag är mer sårbara medan andra kan jobba på nästan som vanligt. Det är svårt att ge några generella råd, men här har vi samlat några tips på åtgärder som kan bidra till att kunna hålla dina dörrar öppna och lugna dina anställda och kunder. 

1. Ta reda på vilken hjälp som finns

Över hela världen har myndigheter redan vidtagit åtgärder för att underlätta den ekonomiska effekten av COVID-19. Dessa sträcker sig från låneprogram för småföretag till att hjälpa arbetsgivare att få tillbaka sjuklön. Sverige är inget undantag. Många regioner och kommuner erbjuder nu företagare olika insatser och stöd med anledning av coronaviruset. Du kan också få kostnadsfri rådgivning av olika organisationer.

  • Kontrollera din lokala stad eller webbplats för att ta reda på vad som finns tillgängligt i ditt område. 
  • Kommunicera regelbundet med anställda för att informera dem om den pågående utvecklingen och vad företaget gör för att hantera göra en beredskapsplan med din bank, revisor eller annan ekonomisk kunnig person.
  • Håll dig informerad om förändringar. Med tanke på de höga volym av samtal till många myndigheter är det att vara proaktiv när det gäller att söka pålitliga informationskällor ett viktigt sätt att du kan hålla jämna steg med den senaste utvecklingen av koronavirusinformation för småföretagare.

2. Behåll dina kunder

Var öppen och ärlig mot dina kunder. Vi står alla inför osäkerhet just nu - oavsett om vi är egenföretagare, företagare, hemmaföräldrar eller arbetar på heltid. Så var på framkant med dina kunder och berätta för dem vilka åtgärder ditt företag vidtar.

  • Stänger du tillfälligt, byter till dörrleveranser eller använder begränsade öppettider? Att lägga till ett FAQ-avsnitt på din webbplats är det enklaste sättet att ge dina kunder den information de behöver.
  • Fortsätt posta på sociala medier. De flesta företag använder sociala plattformar som Facebook, Twitter och Instagram för att marknadsföra sina produkter och interagera med kunder. Normalt är de en lyx eller till och med en distraktion, men med fler och fler människor som arbetar eller isolerar hemifrån kan dessa plattformar vara en livlinje som erbjuder en viktig koppling till omvärlden. Även om du tvingas sluta handla tillfälligt, sluta inte posta! Använd dina profiler för att visa solidaritet och hålla kontakten med dina kunder i stället, och du kommer att ha en ännu starkare relation med dem när saker är tillbaka till det normala.
  • Checka in med dina leverantörer. Beroende på din arbetslinje kan det vara avbrott i de leveranser du behöver för att tillverka dina produkter eller göra ditt jobb. Att veta detta i förväg kan hjälpa dig att förbereda och ställa realistiska förväntningar för dina kunder. Om det kommer att ta dig längre tid att fullfölja beställningar än vanligt, kommer dina kunder att förstå mer om du berättar för dem i förväg.

3. Omedelbar ekonomisk omställning

Det största bekymret för de flesta företagare, åtminstone till en början, är hur ska jag betala mina räkningar den här veckan, nästa vecka och hur länge kommer det att pågå. Naturligtvis är detta en mycket svår fråga att besvara och dessutom står de flesta företagare inför en minskad omsättning. Här är några viktiga steg för att vidta så snart som möjligt:

  • Skapa en kassaflödeslista med fasta kontra variabla kostnader. Fasta kostnader håller i allmänhet dörrarna öppna och måste betalas. Skapa en lista över prioriteringar om vilka som är viktigast och försök avsätta pengar åt sidan baserat på tidpunkten för när de ska betalas.
  • Analysera onödiga kostnader som inte ger intäkter eller säkerställer viktiga affärsfunktioner. Detta kan innebära stora förändringar för ditt arbetsteam. Men, kom ihåg att dina anställda kan vara en av dina största tillgångar, så om du skär för djupt kanske du inte får tillbaka dem.
  • Försök i första hand lösa för en anställd att ta obetald ledighet. Dessa anställda kommer sannolikt att söka arbetslöshetsersättning, men förhoppningen är att få dem tillbaka så snart som möjligt.

AdobeStock 329860206

4. Behöll dina talanger

Det handlar inte bara om att sänka kostnaderna med lönelistan. Det är viktigt för företagare att visa ledarskap. Ställ in tonen och var lugnet i stormen. Du rider på en våg, du är på en surfbräda. Klaga inte över vågen- den kommer inte att förändras. Var dock uppmärksam på den och anpassa dig.

Planera inte för långt ut och kom ihåg att saker och ting ofta förändras. Gör en plan för de kommande veckorna och sedan nästa månad. Dessa planer kommer att variera, men här är några specifika idéer eller steg att tänka på med ditt team:

  • Om du har anställda, se till att du tar hand om- och kommunicerar med dem. Du vill behålla nyckelpersonerna som driver ditt företag. I slutändan är det människor som gör varje företag framgångsrikt så fokusera på dina nyckelpersoner.
  • Tyvärr måste ibland hårda beslut fattas. Gör en talangbedömning i ditt företag om vem som är värdefull och hur ditt företag kommer att vara annorlunda om den här personen inte arbetar för dig nästa vecka.

5. Upprätta ett alternativ för fjärrarbetet

Med många människor som redan arbetar på distans finns det många gratis verktyg som företagare kan använda så att team kan hålla kontakten och fortsätta arbeta även om de inte är på samma plats.

  • Implementera en fjärrpolicy som täcker när du förväntar dig att ditt team ska vara online eller tillgängligt, hur man ska kommunicera (via e-post, Teams eller videosamtal, till exempel), och vilka leveranser varje teammedlem är ansvarig för att slutföra.
  • Många företagare arbetar redan på kvällar och helger på distans, men inte alla. En del företag har anställda som ska arbeta på distans för första gången. Se till att du ställer in förväntningarna för dem som arbetar på distans.
  • Öka din tekniknivå vid behov så snabbt och så överkomligt som möjligt. Förhoppningsvis är du inte på en old-school-server och har dina nyckelprogramvaror och företagsfunktioner i molnet.
  • Utvärdera vilka funktioner som kan utföras på distans och vad som måste genomföras på kontoret. För de flesta företag kan inte allt vara avlägset. Ett litet team kan behöva vara på plats för vissa funktioner (post, paket, frakt etc.).
  • Försök att få så många människor som möjligt att arbeta på distans men ta hänsyn till att det förmodligen inte är möjligt för alla beroende på jobbfunktion, anställdas skicklighet, familjesituationen hemma hos den anställda och mer.

6. Marknadsföring och försäljning

Se till att kommunicera tydligt och konsekvent med dina kunder. Var beredd att förändra ditt arbetssätt och göra det enklare för dem att köpa dina produkter och tjänster.

  • Använd din närvaro på sociala medier för att hålla dina kunder uppdaterade. Om du vanligtvis inte använder sociala medier kan det nu vara dags att börja med det. Implementera ett nyhetsbrev eller en serie e-postmeddelanden till dina kunder om du inte redan gör det.
  • Hitta ytterligare finansiella inkomstkällor. Var kreativ och hitta nya möjligheter att marknadsföra och sälja. Med tanke på de nuvarande förhållandena, resonera med kunder om vad de behöver och vad du kan tillhandahålla just nu.
  • Detta är en bra tid att fokusera på dina befintliga kunder, ge utmärkt service, se till att du behåller dina viktiga relationer och kunder. Låt alla viktiga relationer veta att du fortfarande är där och hur du kan vara till hjälp.
  • Slutligen överväga nya sätt att leverera dina tjänster eller produkter. Det kan vara via hemleverans, e-post eller via virtuella webbaserade tjänster. Erbjud rabatter vid behov och tänk utanför rutan.

7. Flytta din försäljning till en webbutik

Att sälja online har aldrig varit enklare, och nu är det perfekta tillfället att starta en online-butik för att ge dig en extra inkomstström.

  • Beroende på din ort kan posttjänster fortfarande köras, annars börjar många företag att erbjuda "dörrleveranser." Det är när företagare lämnar ut paketet utanför dörren och kunden hämtar in det därifrån, så det finns ingen direkt kontakt. Detta är också ett bra sätt att hjälpa de mest utsatta människorna i ditt samhälle att få de varor de behöver.
  • Du kan också överväga att ge kunderna möjligheten att få ett presentkort eller en kupong istället för tillbaka pengar. Naturligtvis måste du fortfarande följa din återbetalningspolicy men om du förklarar hur dessa alternativ kommer att hjälpa ditt företag kanske du blir förvånad över hur många kunder som väljer att stödja dig.

8. Förbered dig på ökad efterfrågan

En annan lektion från kinesiska företag är att den ekonomiska återhämtningen efter coronaviruset kan vara snabbare än vi förväntar oss. Om du sänker ribban för lågt idag kanske du inte är i stånd att utnyttja återhämtningen efter krisen.

Ingen vill förstås minska allvarligheten i folkhälsoaspekterna av denna kris; alla måste vidta försiktighetsåtgärder för att hålla sig friska och minska spridningen av viruset. Men ditt företag kan göra några bra steg i dag för att kunna positioneras för större framgång imorgon. 

Det finns alltid utmaningar och kriser som påverkar våra företag. Vi kan anpassa oss och omfamna möjligheterna och studsa tillbaka starkare, även från en stor kris som coronavirus.

  • Fråga hur detta kommer att påverka företagets framtid och gör justeringar. Som med alla nedgångar finns det möjligheter till kreativitet och förändring. Recessioner skapar nya problem som kan förvandlas till affärsmöjligheter.
  • Hitta kunder och prospekts i förväg. Eftersom många företag kommer att fokusera på det här och nu och kämpar för att upprätthålla normal drift, kan detta vara din chans att bygga ett nytt nätverk av blivande kunder. Att lägga tid och ansträngning på att generera nya prospekts nu kommer att säkerställa att du har nya potentiella kunder att kontakta när saker och ting har lugnat sig.
  • Dessutom borde dina kunder ha ökat förtroende för dig som företag. Om du letar efter nya kunder i en tid då de flesta av dina konkurrenter går igenom en kris, visar du dina kunder att du är på topp med självförtroende.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se