8 sätt att behålla dina kunder under Coronavirus-utbrottet

Inkomstkällorna försvinner. Många småföretagare drabbas märkbart och direkt av coronavirusets spridning. Nu handlar det om att överleva ett litet tag fram över, sen ska förhoppningsvis saker komma i gång igen. Även om du måste stänga på grund av hälso- och säkerhetsproblem, finns det sätt att fortsätta ta hand om dina kunder under koronavirusutbrottet.

Det gäller att arbeta smart för att behålla din befintliga kundbas. Du måste hålla kontakten med dina kunder eller riskera att du tappar dem. Det är alltid billigare att behålla en befintlig kund än att skaffa en ny. Från att marknadsföra presentkort och rabatter till att hålla online-evenemang, det finns flera sätt små företag kan utnyttja. Här är några tips för att hålla dina anställda och kunder engagerade på avstånd.

Automatiserad marknadsföring

Automatiserad marknadsföring är det enklaste och mest effektiva sättet att hålla kontakten med dina kunder. Marketing Automation är ett begrepp som innebär automatiserad och riktad marknadsföring baserad på kundens, eller den presumtiva kundens, beteende. Det finns många verktyg för detta. Det handlar om mjukvara som möjliggör automatisk och individuellt riktad kommunikation till kunder (eller potentiella kunder) baserat på deras digitala fotspår. Marketing automation består till stor del av att skicka och ta emot information mellan olika system med hjälp av automatiska flöden.

Det menas inte att skicka automatiskt e-post, inte heller om att sända kalla samtal för att få nya kunder. Du måste skicka personliga, kontextualiserade, riktade meddelanden till befintliga kunder som vill höra dina nyheter. Du måste hålla kontakten med dina kunder vid varje beröringspunkt i deras digitala resa genom sociala kanaler, genom att utforska webben. 

Innehållsproduktion är en viktig ingrediens för dina taktiska marknadsföringskampanjer och för att hålla kontakten med dina befintliga kunder. Dela de innovationer som du för närvarande gör som skiljer ditt erbjudande från dina konkurrenter och marknadsför dina goda nyheter beroende på utmärkelser och kundnytta.

Att få mer social kontakt innebär att delta i samtal med dina befintliga kunder. LinkedIn, Twitter, Facebook - det här är platser där dina kunder granskar dina produkter/tjänster, diskuterar sitt köpbeslut, utbyter åsikter om ditt företag. Skapa en lågkostnadsplan för att nå kunder på alla punkter i den sociala sfären. Använd dessa verktyg för att lyssna på dina kunder, höra vad de pratar om, lära dig mer om din marknad. Och kom ihåg att det inte handlar om reklam - dina bidrag till konversationen måste vara värdefulla och lämpliga.

Kommunicera aktivt med dina kunder

Situationen utvecklas snabbt, och ingen är helt säker på vilka nyheter varje dag kommer att ge. Kunderna kan vara empatiska med affärsmän som står inför en kris, så länge du kommunicerar med dem ordentligt. Låt dina kunder veta om du stänger dina dörrar, ändrar dina timmar och vilka åtgärder du vidtar för att hålla dina anställda och arbetsmiljön säkra och rena. Om din butik stänger, meddela dina kunder på dina sociala mediekanaler, via e-post och på din webbplats. Om din butik håller öppet, beskriv de steg du vidtar för att minska risken. 

Utöver att låta kunder veta logistiken för din strategi, ge dem ett sätt att hålla kontakten. Kunder som ägnar mer tid hemma kommer fortfarande att behöva handla saker. Rikta kunder till din e-handelsbutik, ta order via sociala medier och var beredda på att fler ska se din webbplats än under tidigare månader.

Tips för att hålla kontakten

När många företag står inför oväntade utmaningar, att hålla kontakt med kunder är viktigt. Göra många uppdateringar och inlägg är ett bra sätt att hålla kunderna informerade om förändringar. Informera om ändrade öppettider, åtgärder du vidtar eller förklara hur kunderna fortfarande kan beställa från dig.

Vårda kundrelationerna - Kunderna kan kontakta dig direkt på Facebook om de normala öppettiderna har ändrats eller om företaget är stängt. Se till att sidans inkorg har konfigurerats så att du kan svara på frågor och spara tid genom att ställa in ett automatiskt svar på vanliga frågor exempelvis om stängda butiker. 

Genomför evenemang online - Se vilka delar av företaget du kan flytta online – framför allt eftersom människor är hemma och spenderar mer tid på sina enheter. Om du måste skjuta upp eller ställa in ett evenemang kan du testa att ha en kostnadsfri livesession på Facebook istället. Om butiken är stängd kan du fortfarande visa upp dina produkter eller din tjänst i en livesession.

Marknadsför dina presentkort

Presentkort ger dig en omedelbar infusion av kontanter och garanterar att en kund kommer att återvända till ditt företag i framtiden. På restauranger, där marginalerna redan är uppenbart tunna, kan presentkort hjälpa dig att vara flytande tills krisen passerar.

Till exempel kommer kunder i ett område att gå ut för att se till att lokala kaféer, barer och matställen inte går under, och presentkort är ett enkelt sätt att hålla kassaflödet i rörelse. Erbjud ett e-presentkort för att minska risken för mänsklig kontakt, eller samarbeta med en leverantör från tredje part som accepterar dina presentkort i sin butik.

Strömma eller videochatta dina tjänster

Gå digitalt med dina tjänster för att fortsätta ge åtkomst till dina kunder som sitter hemma och önskar att de skulle kunna stödja ditt företag. Lärare, personliga tränare och till och med terapeuter kan göra sina tjänster tillgängliga online. Använd ett gratis verktyg som Google Hangouts, Skype eller Teams för att erbjuda dina tjänster på distans.

Om du befinner dig i en tjänst som inte lämpar sig för livevideor, kan du överväga att starta en Vimeo-kanal som låter kunderna betala för videor med efterfrågad information. Vimeo har en sajt där du får hjälp att skapa och dela videor online och över hela världen. Sajten använder en betalvägg för att ge kunder tillgång till ditt innehåll mot en avgift. Till exempel kan en revisor publicera en video som beskriver hur man fixar en självdeklaration och dela den med sin e-postlista. En salongägare kan lägga upp en video som visar hur man gör touch-ups i hemmet för kunder som färgar håret. Du kanske inte kan tjäna så mycket som dina vanliga tjänster ger, men det hjälper hålla ditt kassaflöde under tiden.

Håll ett evenemang online

För vissa företag har den största smällen kommit från avbrutna händelser. Samtidigt önskar de flesta konsumenter underhållning medan de är i karantän hemma. Det är här Facebook Live eller Instagram Live kan vara praktiskt. Om du hade en butiksöppning, produktlansering eller jubileumsfirande planerat, flytta den till en av de live streaming sociala mediekanalerna. Det är ett utmärkt sätt att hålla dina kunder engagerade och bygga goodwill samt att sälja dina produkter.

Erbjud en speciell rabattkod till de första 100 personerna som strömmar ditt liveevenemang eller skapa en "exklusiv" bakom kulisserna och titta på en ny produkt till kunder i din e-postlista. Bli kreativ med hur du kan göra att kunderna fortfarande känner sig intresserade av ditt varumärke och engagera sig med ditt innehåll på avstånd.

Använd rabatter till din fördel

Nu är det en bra tid att locka långsiktiga köp med rabatter. Om den överensstämmer med din affärsmodell, uppmuntra kunderna att låsa in ett års medlemskap nu till en billigare special pris. Gym kan erbjuda en rabatt för medlemskap som börjar efter att viruset har gått. Om du har en butik kan du överväga att erbjuda gratis eller rabatterad frakt för online-beställningar.

Hjälp andra småföretag i ditt område genom att erbjuda 10% rabatt om en kund tar in ett nytt kvitto från en annan liten handlare (andra än dina konkurrenter).

Omfamna nya försäljningskanaler

Även när landet stängs in, kommer folk fortfarande att ha behov av- och köpa saker, vilket skapar möjligheter att förvalta din marknad via alternativa försäljningskanaler. Om till exempel coronavirus minskar fottrafiken till ditt detaljhandelsföretag, letar du efter att utöka dina e-handelserbjudanden. Restauranger som har sett en minskning av kunderna i butiken, kan börja sälja take away måltider istället.

Kan du öka dina online-marknadsföringsinsatser och e-handelsförsäljning? Kan du skapa fler konversationer på sociala medier och LinkedIn istället för personliga säljmöten? Många B2B-företag är redan väl positionerade för detta, särskilt om de säljer programvara eller andra digitala tjänster och lösningar. Affärer pågår fortfarande, men mer av det kan behöva hända online.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se