
Tror du att du är för ung för att tjäna pengar?
Det finns många succéföretag som har grundats av unga entreprenörer. Albert Bonnier hade redan som 17-åring intresserat sig för bokutgivning. Hans första bok, Bevis att Napoleon aldrig har existerat, blev så efterfrågad att den fick tryckas om. Idag är Bonnierföretagen Sveriges största mediekoncern med verksamhet i över 20 länder.
Ingvar Kamprad var 17 år då han startade IKEA. IKEA är idag världens största möbelkedja.
Gunnar Dafgård var 18 år då han startade Dafgårds, Sveriges största familjeägda livsmedelsföretag.
Subway är världens största sandwichkedja med över 22 000 restauranger i 78 länder. Kedjan startades 1965 av Fred De Luca, han var då 17 år gammal.
Endast 19 år gammal tog den unge Harvardstudenten Bill Gates 1975 fram Basic-språket och startade mikrodatoreran. Och det var bara början. Vid 37 års ålder var Bill Gates USAs rikaste person.
Mark Zuckerberg började sin programmering vid en mycket tidig ålder och startade Facebook tillsammans med klasskamraterna när han var student vid Harvard University. Mark nu en multi-miljardär, med en förmögenhet på ungefär $ 6,9 miljarder.
År 2005, vid 14 års ålder, startade Isabella Löwengrip bloggen Blondinbella.se och blev därmed en av Sveriges första stora sociala påverkare. År 2010 Sveriges tredje största privatlogg och utsågs till Årets Affärsnätverkare av Business Network International. 2015 hade bloggen över 1 miljon unika besökare i veckan och är nu Nordens största blogg.
Vad är du duktig på?
Den mest grundläggande förutsättningen för allt framgångsrikt företagande är varken startkapital eller en unik affärsidé – det är lusten att skapa något. Drivkraften att förverkliga drömmar och visioner är som raketbränsle i blodet. Allt är möjligt! Men du måste engagera dig för att lyckas. Det krävs att du vågar försöka, är positiv, ser möjligheter och att du kämpar.
Det behöver faktiskt inte vara något du kan bra för att kunna tjäna pengar på det. Det viktigaste är viljan. Om du saknar kunskap för att genomföra någon del av ditt affärsprojekt kan en stark vilja vara drivkraften till att lära sig det nödvändigaste för att kunna genomföra idén. En stark vilja kompenserar många brister.