Skaffa kunskap om din marknad

Du måste känna till problemet för att kunna lösa det. Du måste känna till behovet för att kunna uppfylla det. Vad är det på marknaden som inte finns idag? Vad är det som finns men som kan utvecklas vidare, kompletteras med något nytt eller säljas på ett annat sätt?

Se dig omkring i din egen omgivning och ta reda på vilka verksamheter som finns där och även på andra ställen. Undersök marknaden. Vilka är ditt företags konkurrenter? Vilka är deras starka och svaga sidor? Från vilka, hur mycket och hur ofta köper dina blivande kunder idag? Hur stor marknadsandel kan du räkna med? Frågorna är många.

Ring runt och ta reda på hur mycket dina konkurrenter tar betalt, så att du får en uppfattning om vad som är rimligt pris för din produkt. Kolla konkurrenternas hemsidor. Beställ broschyrer, informationsblad och allt som berättar om det de andra gör och vad övrigt de gör för att få en klar bild över vad de säljer och hur.

Kontakta blivande kunder, leverantörer och andra kontakt personer. När du har fått en bild av marknaden och hur dina kunder ser ut kan du sätta i gång och börja planera dina marknadsföringsaktiviteter.

Vad är det du säljer?

Att sälja är en konst. Idag säljer man aldrig en vara som sådan utan en idé, det är idén bakom varan som är det primära. Det är inte möbler som man säljer utan hemtrevnad. Det är inte bilar man köper utan man köper snabbare och bekvämare resor. Det är inte gräsklippare man köper utan en vackrare tomt. Det är inte lotter man säljer utan ett hopp om att få stora pengar och bättre liv och så vidare.

Det gäller att upptäcka kundens behov och att hitta på ett erbjudande som motsvarar behovet. Tänk på det!

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo