Luftföroreningar som affärsidé- del 1

Att bo i Sverige innebär ren luft och det är någonting som alla tar för givet. Men, inte alla kan andas in ren och frisk Skandinavisk luft. Det har skrivits mycket om förorenad luft och hälsorisker senaste året, med larm i Kinesiska storstäder, men också i Paris och London.

Man kan tro att det är överdrivet, men affärsidén att sälja luft är kanske inte så tokig – det finns företag på marknaden som hittills har sålt tusentals burkar.

Oavsett om de är omgivna av den tjocka smogen från fabriker eller kvävas med osynliga förgiftningar från fordonsutsläpp, förlorar många städer runt om i världen kampen mot luftföroreningar. Någonstans mellan 5,5 miljoner och sju miljoner människor dör av att andas in i röken pumpas skadliga gaser och sot i atmosfären. I Kina och Indien är priset för denna giftiga luft särskilt alarmerande och orsakar tre miljoner dödsfall i dessa två länder. Detta leder vissa medborgare till extraordinära alternativ: de vänder sig till flaska.

Ett växande antal företag komprimerar och tappar frisk luft på landsbygden och säljer den på nätet. Det låter som ett skämt (och det har varit tidigare) men tanken är att öka medvetenheten och ge människor frisk luft - till ett pris.

Efterfrågan på designmasker växer

De flesta andningsskyddsmasker som finns på marknaden är grundläggande och långt ifrån perfekta i sin konstruktion. Designen är primitiv, som påminner om maskerna som bärs av tandläkare eller gruvarbetare - inget man vill ha på sig varje dag. Det gör att många Start-ups erbjuder trendiga varianter- färgstarka och kamouflerade masker i olika stilar. Maskerna använder ofta tre separata filterskikt som hjälper till att hålla ut de fina partiklarna av föroreningar som finns i bilavgaser och smog.

Men forskarna är försiktiga och noga med att inte ta påståendet för långt. Maskerna erbjuder till exempel litet hinder mot förorenande gaser, som kvävedioxid, som emitteras från bilavgaser.

Det finns viss forskning som stödjer att ha på sig en väl utformad ansiktsmask för att hjälpa till att filtrera bort föroreningar, men det här är kortsiktiga studier som ser på surrogathälsoutfall som blodtryck och hjärtfrekvensvariation. Masker skulle behöva användas under mycket långa perioder för att få stor inverkan på de kroniska effekterna av luftförorening.

Men, när det gäller ökade luftföroreningar kommer marknaden för produkter som skyddar mot dess skadliga effekter sannolikt att växa. Ett bra exempel på detta är Air Shield - en barnvagn som cirkulerar filtrerad luft för att skapa ett "rent mikroklimat" inuti. Det uppfanns av Dominykas Budinas, en bildesigner från Litauen, och vann andra plats i Electrolux Design Lab 2015.

Budinas inspirerade från ventilationssystemen som användes i bilar för konceptet. Även om det ännu inte har lockat kommersiellt intresse, är han angelägen om att den inte ska vara en lyxprodukt.

Försäljning av luftrenare kan vara ett lukrativt företag som ger stadig, återkommande intäkter. Luftrenare har visat sig minska symptomen på allergier och kan hjälpa kunder att förbättra sin totala hälsa. För att starta ett framgångsrikt luftreningsföretag behöver du samarbeta med rätt leverantörer, nätverk med andra företag för att nå din målmarknad och bygga ett starkt filterutbytesprogram. Läs mer HÄR

Hur man gör affärer av frisk luft

En brittisk företagare startade ett ovanligt jordbruksföretag: de samlar och säljer frisk luft i burken. Många människor köper det, särskilt i Kina.

Med tanken på att höja sitt jordbruk till en helt ny nivå började den brittiska affärsmannen Leo De Watts nyligen ”odla” luft. Familjeföretaget Aethaer, som grundades för några månader sedan, har redan blivit ganska lönsamt. Affärsidé: samla och sälja ren brittisk luft till priset av 80 pund (över 100 dollar) per en 580 ml burk, De Watts har redan gjort tusentals. Han säger att bolaget är så framgångsrikt att den enorma efterfrågan på burkar med toppklassig luft sträcker sig över utbudet.

Genom att erbjuda en skräddarsydd service kan De Watts klättra upp på berg eller springa ner i dalar när som helst dag och natt för att fånga den perfekta typen av luft. "Vissa människor vill ha luft uppsamlad när det är väldigt blåsigt, vissa människor vill fortfarande ha nattluft, så vi gör vårt bästa för att ge vad alla vill", enligt en reklamfilm.

Hittills är de största köparna medborgare i Kinas mest förorenade städer, bland annat Peking, Shanghai och Hong Kong. Luftföroreningarna i landet har nått farligt höga nivåer och Aethaers lansering kunde inte ha varit bättre tajmad. I december 2015 släppte Peking stadsledning sin första röda varning för svåra smognivåer runt om- under samma tid då företaget bildades.

Trots att kinesiska medborgare i stort sett behöver en frisk luft, sa Hongkong Polytechnic Professor Wallace Leung för CNN att köp av flaskor av luft inte är lösningen på Kinas föroreningsproblem. Lyckligtvis tycks vara många mer intresserade av produkten som en nyhetsgåva snarare än för den faktiska användningen.

Tanken att sälja burkluft kommer ursprungligen från det kanadensiska företaget Vitality Air. Dess grundare började fylla luft från en skidort och sälja den online, för skojs skull, år 2015. Sedan gick de på att sälja tusentals flaskor till priset av upp till 20 dollar per kapsel. På deras hemsida säger de att varje burk rymmer cirka 130 andetag.

Så människor spenderar pengar på den här produkten eftersom de tycker att det kan hjälpa till med deras hälsa, trots att det inte finns någon forskning som citeras för att stödja den tanken.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo