Luftföroreningar som affärsidé- del 2

Luftföroreningar i världens största städer har blivit ett kolossalt problem och det leder vissa entreprenörer att söka innovativa och ofta dyra lösningar för att andas lite lättare. I vad som kan vara den mest geniala affärsidén sedan flaskvatten har företagare etablerat företag som säljer färsk australisk luft till Kina.

Green and Clean Air

Entreprenörer säljer Australiens friska luft i en burk till Kina. John Dickinson och Theo Ruygrok är co-grundare av Green and Clean Air, ett företag baserat i Australien som sätter luft i burkar och säljer det till människor som kämpar för förorening i Asien.

De kom fram med tanken för ett år sedan, efter att Theo tittade på himlen och mumlade om skillnaden i luftkvalitet när han kom hem från Kina till Australien. "Skulle det inte vara bra om vi kan ta lite av den här luften till Kina?" frågade han Dickinson.

Strax efter började de arbeta för sitt mål att samla luft från ikoniska australiska platser. Idag samlar företaget luft från flera vackra platser, inklusive Blue Mountains, Bondi Beach, Tasmanien och Gold Coast. Man kan också få en burk med ren New Zealand-luft. Med tanke på sin hemort sa Dickinson att han ville dela sitt paradis - Australien - med de som inte var så lyckliga.

"Vi bor här, och vi älskar det. Du behöver inte resa för långt i världen för att inse att vi bor i paradiset här" sa han. Det som vi verkligen försöker åstadkomma är: Du vet när du går till en orörd plats tidigt på morgonen och du tar den djupa första luften och du får den riktiga levande och uppfriskande känslan? Det är vad vi tycker vi har fångat och det är spänningen i det."

Så gick det till

Duon suger luften i engångsburkar med hjälp av vad de kallar "mobil luftodling" -teknologi, med var och en som rymmer 130 till 140 djupa andetag. Man använder helt enkelt den bifogade plastmasken för att andas in i frisk luft genom sin näsa och mun.

"Vi kan ta dessa enheter var som helst vi vill och pumpa luft från vilken plats som helst" förklarar Dickinson. "Det är inte bara en 300-kompressor från en hårdvaruaffär, det är egentligen en specialbyggd maskin. Utmaningen är att vi vill dra den faktiska omgivande luften från var vi är och fånga den på samma sätt som den faktiskt är, samma luft som vi andas där vi är vid den tiden. "

Han sa att processen för att göra detta var mycket svårare än vad som först framstod. "Det låter enkelt - skaffa frisk luft i en burk - men det är inte så enkelt alls. Vi hade mekanisk ingenjör som arbetade med oss ​​i flera månader för att faktiskt bryta koden för hur vi fysiskt ska göra det" sa Dickinson.

Luftens stil varierar från plats till plats, tydligen med strandluftsprovning av havsbrisen och bergsluften påverkas av Eukalyptusträd. Det riktar sig till personer som bor i förorenade områden eller turister som tar en bit av Australien hem med dem.

"Vissa säger att de faktiskt kan upptäcka Eukalyptus när de andas det, andra inte, det beror bara på din smak och lukt är", säger Dickinson, "men det finns ingen tvekan om att varje plats har sin egen uppsättning egenskaper som är verkligen coolt. Eukalyptus har absolut hälsoegenskaper så att det är möjligt att fånga det och innehålla det, det är bra"

Kina största marknaden

Det är ingen överraskning att Kina, med förfärliga föroreningsnivåer i vissa städer som Peking, är målet för denna märkliga produkt. I slutet av förra året höjdes Peking föroreningskänslighetsnivå till apelsin, den högsta nivån i historien. Invånarna i staden kvävde bokstavligen på den farliga, grå smogen.

Dickinson sa att produkten är riktade mot den framväxande medelklassen i Kina, eftersom dessa kunder är mycket intresserade av produkter som kan förbättra deras hälsa och välbefinnande.

"De blir alla mycket medvetna om hälsan, de tränar alla, de tar alla kosttillskott, men verkligheten är: de kan inte ändra den luft som de andas", förklarade Dickinson. "Det är verkligen en av anledningarna till att vi var intresserade av den marknaden på grund av den verkliga medvetenheten om hälsa och välbefinnande, och det är rättvist att säga att oavsett vilka produkter de kan få händerna på, de associerar med hälsa och välbefinnande är de ganska mottaglig för.

Läs mer om denna spännande affärsidé: http://www.greenandclean.com.au/

Vitality Air

Ett annat företag är Vitality, baserat i Edmonton, Alberta, som samlar luft från kanadensiska Rockies och komprimerar den i behållare. En enda åtta liters flaska komprimerad kanadensisk luft - som levereras med ett speciellt utformat spraylock och mask - är inte billig. Vitality Air kostar mellan $ 20 och $ 32 för en burk som varar mellan 150 och 200 andetag.

Verkställande direktör Moses Lam började verksamheten att sälja luktluften som skämtgåvor, men efterfrågan på produkten tog på ett överraskande sätt. Han säger att Kina, Indien och Sydkorea har blivit företagets huvudmarknader. "Våra målmarknader är lika med förorenad luft, och där många människor faktiskt försvinner för tidigt på grund av förorening. "Vår luft är helt enkelt en upplevelse som många inom Kina och Indien inte kommer att uppleva" säger Lam.

Han säljer nu 10 000 flaskor i månaden i Kina och hoppas kunna växa det numret till 40 000. De har just börjat fungera i Indien, där de hoppas kunna sälja 10 000 flaskor i månaden.

Medan Lam säger att "många människor köper vår produkt att använda som gåva", tror han att han är på spåret till något större. "För oss är det definitivt ett legitimt företag. Vi kommer bli nästa flaskvatten. "

Började som ett skämt

Flaskan började som ett skämt. Nu kan Kina inte få nog. Mest sett som en nyhetsgåva vid lanseringen i oktober oktober, har Vitality Air sedan sålt 12 000 flaskor i Kina till kunder, inklusive idrottare, företagsledare och familjer med små barn. Det är inte heller ett helt nytt företag - en kinesisk affärsman började sälja konserverad luft 2012.

Moses Lam var en överarbetad inteckningsmäklare när han började sälja påsar med luft från Kanada på eBay som ett skämt. Nu är hans företag, Vitality Air, krypande för att hålla fast vid efterfrågan från Kina. "Vår kinesiska webbplats håller på att krascha. Vi får order från hela landet, inte bara från de rikare städerna. När luften är dålig ser vi spikar i försäljningen ", säger Harrison Wang, Kina representant för Vitality Air. "Smogen är definitivt vår bästa annonsering" tillade Wang.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo