Vad är exit intent popup?

När en besökare är på väg att lämna din sajt kan du identifiera att en exit är på väg att hända. Med en popup kan du ge besökaren ett sista val, innan hen fortsätter vidare ut på webben – eller vänder tillbaka till din sajt.

Exit intent popup kan vara ett enkelt sätt att öka konverteringen utan att konkurrera med er design.

Den generella inställningen mot popups är att det är en dålig sak. Till stor del håller även vi med och de kan dessutom skada er SEO. Det handlar om att göra det på rätt sätt och i de fallen man faktiskt har något att erbjuda. En exit intent popup som snällt ber dem att stanna när de redan bestämt sig för att lämna kommer inte hjälpa dig. Att skapa mer värde mot besökaren och ha ett övertydligt budskap däremot - kan mycket väl revolutionerna din försäljning, antalet signups på nyhetsbrev eller antalet medlemmar på en webinar. Det tar ofta inte mer än några minuter att sätta upp funktionen. Det som kan ta tid är att formulera budskapet. Något som inte bör gör i all hast.

Olika exit intent strategier ni kan prova

Här kommer några exempel för att ge er några idéer:

  • På produktsidor: En användare har läst om en produkt men har inte köpt. Varför? Kanske var det priset - erbjud en rabatt.
  • Varukorgen: De skulle precis betala men lämnade. Här kan man ge dem alternativet att spara varukorgen till ett senare tillfälle.
  • Landningssidor: Budskapet gick inte fram, prova att vara ännu tydligare och skapa mer bevis för varför de ska välja er, se bild nedan.
  • Kommande rabatter: Ett alternativ att se över är också att erbjuda rabatt som fungerar under veckan. Ge dem en egen kod, så att de kommer tillbaka. Och varför inte passa på att få in deras mejl samtidigt?

Knep att tänka på för just er hemsida:

  • Exit intent popupen behöver ni verkligen inte ha på varje sida på hemsidan. Utan ni kan exempelvis välja att ha det på pris, kontaktsida eller liknande.
  • Man kan ställa in hur användandet ska ha varit innan den dyker upp. Eventuellt vill ni bara visa den för icke lojala besökare och vice versa
  • Det är enbart skadligt för SEOn om det uppenbart stör läsarna. Det ska också finnas ett mycket tydligt alternativ att klicka ner den.
  • A/B testa dina budskap för att se vilka som fungerar. Försöker man komma på det bästa själv har man ofta fel.

Ta det för vad det är

En exit intent popup är ett sista hopp att få tillbaka besökarna. De har redan bestämt sig för att lämna, det är värt att ge det ett sista försök. Samtidigt behöver den inte gå hand i hand med övrig webbdesign eller struktur mer än färg och font då den är frånkopplad och blir ett eget element. Enkelheten och de potentiella vinsterna är för stora för att undvika. Lycka till önskar vi på Sunbird som erbjuder hemsidor till företag med välplanerad webbdesign.

/En artikel i samarbete med Sunbird https://sunbird.se/

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo